Darbas virtuvėje prasideda ne nuo maisto gaminimo

Jeigu norite, kad jūsų atžalos dažniau suktųsi virtuvėje, reikės tą daryti patiems – pašnekovės teigimu, tai, kas patinka tėvams, tas bus įdomu ir vaikams.

„Jeigu jūs daug gaminate, tačiau niekada neprašote vaikų pagalbos – kažko papjaustyti, nulupti, nuplauti – nepaaiškinate, kaip tas procesas vyksta, ką iš produktų bus galima padaryti, vaikams niekada nebus įdomu“, – aiškina R. Augustinavičiūtė.

Jos teigimu, mažuosius šeimos narius įtraukti į maisto gamybos procesą galima jiems sulaukus vos 3 metų. Tiesa, jiems reikėtų duoti nesudėtingas, o svarbiausia – nepavojingas užduotis.

„Vaikai gaminti kartu su tėvais gali nuo paprasčiausių dalykų. Reikėtų jiems leisti nulupti česnaką, svogūną, morką. Peiliais nereikėtų švaistytis, tačiau vaikams augant, juos galima pradėti mokyti, kaip pagaląsti peilį, kaip jį laikyti, kaip – plauti, kur saugiausia padėti ir panašiai. Virtuvėje darbas prasideda ne nuo gaminimo, o nuo įvairių technikų, domėjimosi pačiais įrankiais, pjaustymo lentelėmis ir panašiai“, – kalba restorano šefė.

Vaikai virtuvėje privalo būti saugūs

Vis tik, prieš vaikams įsitraukiant į gamybos procesą, privalu pasirūpinti jų apsauga, kad jie nenusidegintų, neįsipjautų ar kitaip nesusižeistų. Tad, kuo reikia pasirūpinti, norint, jog vaikai taptų mažaisiais pagalbininkais virtuvėje, tačiau tuo pačiu būtų saugūs?

„Virtuvėje vaikams reikia vengti karštų plokštumų – iki tam tikro amžiaus reikia tikrai labai aiškiai nubrėžti ribas, kad karšta kaitlentė ar elektrinė viryklė nebūtų naudojama. Manau, kad mažesni vaikai gali pradėti nuo paprastų sumuštinių keptuvių ar vaflinių, tikrai nereikia kažkokių didelių pastangų ar didelės tikimybės, jog jie nusidegins. Taip pat vaikai galėtų turėti atskirą savo įrankių rinkinį, kuriame būtų nelabai gerai pagaląsti peiliai, nelabai aštrus skustukas – taip vaikas galėtų labai ramiai, nesusižeisdamas pabandyti įvairius darbus virtuvėje pats. Šiandien internetinėje erdvėje galima rasti specialiai vaikams skirtų įrankių, kuriuos naudodami jie tikrai nesusižeis“, – patarimais dalijasi Rūta Augustinavičiūtė.

Ji siūlo ir gerai pagalvoti, koks įrankis ar aštrus kampas vaikus galėtų sužeisti, kur jiems nereikėtų lipti ant kėdutės, nuo kur mažasis galėtų nukristi.

„Atsiminkite, kad nereikėtų nuo pačios mažumės vaikams duoti labai rimtų darbų virtuvėje. Be to, jiems gali prireikti ir paprastos, elementarios pagalbos – atrenkant pupeles ar suskaičiuojant jas, taip mokant, pavyzdžiui, matematikos pagrindų. Tai galėtų tapti paprastu, lengvu žaidimu, tuo pačiu – ir pagalba jiems“, – sako restorano šefė.

Tuo tarpu, jei norite vaikus pratinti ne tik prie virtuvės, bet ir valgyti sveikiau, galite tam tikrus produktus pasigaminti patys, kartu su savo atžalomis. Taip vaikučiai maistą valgys daug mieliau.

„Būtų labai smagu kartu su vaikais pasigaminti pieno produktų – jogurtą, pasukas, varškės sūrį ar varškę. Tai būtų labai puikus procesas, įdomi veikla kartu. Šiandien turgeliuose apstu šviežio karvės pieno su nenugriebta grietinėle, iš kurios ir galima pasigaminti visus mano išvardintus maisto produktus“, – pasakoja pašnekovė.

Vaikams kiek paaugus, susipažinus su įvairiais virtuvės įrankiais, prietaisais, vaikams galima leisti kažką nesunkaus pasigaminti ir patiems.

Užkandžiai tinkami ir pietums, ir vakarienei

Kai vaikai įgauna maisto gamybos įgūdžių, pripranta prie virtuvės įrankių ir yra pakankamai dideli, kad atsargiai elgtųsi patys, galite užkandžių ruošą patikėti jiems. Virtuvės šefė Rūta Augustinavičiūtė pateikė keletą receptų, kuriuos nesunkiai pasigamins ir patys vaikai.

„Kalbant apie sveikus užkandžius iš pieno produktų arba daržovių, tai pirmiausia norėčiau pasiūlyti labai paprastą receptą – šiandien jau galima nusipirkti šviežių agurkų, pomidorų, ridikėlių ir kitų įvairių daržovių. Jas reikėtų susipjaustyti gabalėliais, skiltelėmis ar juostelėmis – kaip jums patogiau. O šalia pasigaminti labai paprastą užtepą iš saulėje džiovintų pomidorų, užmerktų saulėgrąžų, druskos, pipirų ir alyvuogių aliejaus. Skamba labai įdomiai, bet yra labai skanu ir maistinga.

Tad, užmerkite saulėgrąžų sėklas ir palaikykite dvi valandas. Joms praėjus, visus ingredientus – kelis šaukštus aliejaus, septynis ar aštuonis saulėje džiovintus pomidorus, pusę stiklinės užmerktų saulėgrąžų – reikėtų sudėti į smulkintuvą. Išeis nuostabi užtepėlę, kurią galima naudoti kaip užkandį – į užtepą paprasčiausiai merkiant prieš tai supjaustytas daržoves. Vaikai šį užkandį gali patys pasigaminti tik grįžę iš mokyklos ar pavakariams“, – sako pašnekovė.

Virtuvės šefė pasiūlė ir kitą alternatyvą, kurią galima pasigaminti ir pietums, ir savaitgalio vakarui.

„Tai – labai populiarus ir paprastas užkandis, kurį galima pasigaminti iš varškės sūrio. Tai yra keptas varškės sūris ant laužo. Į paprastą foliją įdėkite baltą sūrį, kurį reikėtų pirkti 22 proc. riebumo, jį apšlakstykite alyvuogių aliejumi, pabarstykite česnako granulėmis, šiek tiek rūkytos paprikos, raudonėlio, o visą sūrį ištrynus šiais prieskoniais, šiek tiek pabarstykite druska, įvyniokite į foliją ir kepkite iš abiejų pusių po penkias minutes. Žinoma, čia vaikai be tėvelių pagalbos jau neišsivers, tačiau jį galima kartu pasigaminti savaitgalio vakare. Jeigu vaikai nori pasigaminti patys, jį galima išsikepti ir orkaitėje, ir keptuvėje, tik 5–10 minutėmis ilgiau“, – kalba Rūta Augustinavičiūtė.

VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra, kartu su Žemės ūkio ministerija administruoja bei vykdo Europos Sąjungos ugdymo įstaigoms skirtą „Vaisių ir daržovių bei pieno ir pieno produktų vartojimo skatinimo vaikų ugdymo įstaigose“ programą, kuriai įgyvendinti teikiama Europos Sąjungos finansinė parama. Tyrimai rodo, kad sveikatai palankios mitybos įpročiai susiformuoja vaikystėje, todėl būtent Programoje dalyvaujančių mokyklų bei darželių ikimokyklinio amžiaus vaikams bei pradinių klasių mokiniams nemokamai tiekiami vaisiai ir daržovės bei pieno gaminiai. Svarbiausia, kad programoje keliami griežti reikalavimai. Tiekiami produktai turi būti ekologiški, lietuviški, nacionalinės kokybės. Daugiau apie programą skaitykite čia ir čia.