Grikiai — nervų sistemos stiprinimui

Vieni šiuo laikotarpiu dažniau gamina iš grikių, nes tiesiog jų daug turi. Kiti – nes tai gana greitai paruošiamas maistas. Treti – dėl jų sudėties savybių ir naudos organizmui.

„Dažnas pasakytų, kad grikių kruopos yra ypač vertingas maistas, ir tai tiesa! Jose gausu mineralų, vitaminų, skaidulinių medžiagų, todėl labai patariu į savo maisto valgiaraštį įtraukti grikių košę ar kitus patiekalus su šiais grūdais. Labai svarbu pasitelkti fantaziją bei naudoti tokius ingredientus kaip įvairūs prieskoniai ir žolelės, kurie padės paprastas kruopas atrasti naujai“, – rekomendacijomis dalinasi V. Kurpienė.

Dietistė sako, kad grikių nauda yra keleriopa, tačiau viena svarbiausių yra ta, jog šios kruopos yra B grupės vitaminų viršūnėje. Šie vitaminai pagreitina medžiagų apykaitą bei stiprina nervų sistemą, kas itin aktualu ir svarbu pavasarį.

Vaida Kurpienė
Foto: DELFI / Modesta Meškė

Kruopos, kurios naudingos ir širdies bei kraujagyslių veiklai

Jei jūs, kaip ir nemaža dalis lietuvių, esate linkę į širdies ir kraujagyslių ligas, grikiai taip pat turi užimti svarbią vietą jūsų valgiaraštyje. Tautos, kuriose grikių vartojama kasdien, linkusios turėti žemesnį blogojo cholesterolio lygį. Klinikinių tyrimų duomenys atskleidė, kad grikiai gali padėti sumažinti uždegimą ir didelį cholesterolio kiekį kraujyje. Juose esančios medžiagos padeda kraujotakos sistemai bei kovojant su aukštu kraujospūdžiu ir dideliu cholesterolio kiekiu.

„Grikiuose esantis rutinas – vitaminas P – padeda stiprinti kraujagyslių sieneles, gerinant jų būklę. Rutino pasisavinimą pagerina vitaminas C, todėl šią košę rekomenduoju derinti su kopūstais, salierais, šviežiomis petražolėmis, paprikomis ir kitomis daržovėmis“, – patarimus dalina V. Kurpienė, turinti daugiau nei šimtą tūkstančių sekėjų socialiniuose tinkluose.

Kokie grikiai naudingi, o kokių geriau vengti?

2018 m. apžvalgoje, kuri buvo paskelbta „Nutrients“ žurnale, nustatyta, kad daugelyje tyrimų gliukozės kiekis kraujyje, bendras cholesterolis ir trigliceridai buvo žymiai sumažėję po reguliaraus grikių vartojimo. Tiesa, V. Kurpienė akcentuoja, kad, vartojant bet kurį maisto produktą, turi būti išlaikytas saiko jausmas ir vadovaujamasi mitybos įvairovės principu.

Parduotuvių lentynose galima pamatyti didelį grikių pasirinkimą: nuo grūdų pavidalu, susmulkintos formos iki dribsnių ar greitai paruošiamų košių. Kokius grikius rinktis, kad nauda žmogui būtų didžiausia?

Sveikos mitybos specialistė rekomenduoja nesižavėti greito paruošimo ir užpilamomis, dribsnių košėmis. Renkantis grūdinius grikius, taip pat reikia žinoti kelis niuansus. „Grikiai yra skrudinti (rudi) ir neskrudinti (žalio atspalvio). Kepinti grikiai – rudos spalvos. Jie jau stipriai termiškai apdoroti – todėl mažiau vertingi. Juos reikėtų kuo trumpiau gaminti, kad jie nespėtų sutižti. Nekepinti grikiai – tobulas pasirinkimas Jei dar neteko jų ragauti – labai rekomenduoju, jų skonis visiškai skiriasi nuo neapdorotų. Juos galima įvairiai ruošti: nuo daiginimo, beriant į salotas nevirtus, bet galima ir karštus patiekalus gaminti.“

Nevirti grikiai – pats sveikiausias variantas

Kaip teisingai pagaminti termiškai neapdorotus grikius? Nekepintus grikius reikia nuplauti ir užmerkti nakčiai. Šios kruopos užmerktos turėtų būti 10–12 valandų, tada jos tampa ypač vertingos ir suyra didžioji dalis medžiagų, trukdančių pasisavinimą įvairių mineralų bei apsunkinančių virškinimą. Kitas žingsnis – užvirti ir trumpai pabrinkyti, išjungus kaitinimą.

Kruopainis su morkų kremu
Foto: Organizatorių nuotr.

„Jei žmogui nustatytas geležies trūkumas, grikių geriau nevartoti su pieno produktais, nes jie yra augalinės geležies šaltinis, o pieno produktai apsunkina jo pasisavinimą. Bet jei tokio trūkumo neturite, tikrai drąsiai galite šias kruopas derinti su feta, varške ar net kefyru. Mano vaikai labai mėgsta grikius, pabarstytus mielių dribsniais ar užtarkuotus kietuoju sūriu“, – patarimus dalina specialistė.

Pasirinkus tinkamus prieskonius, paprasta kruopa įgauna nepaprastą skonį

Jei iš jūsų spintelių priekaištingai „žvelgia“ ne viena pakuotė grikių, laikas su jais atrasti naujus receptus. Klysta tie, kas mano, kad vienintelis jų paruošimas – tradicinė košė su gabalėlių svisto ir žiupsneliu druskos.

„Santa Maria“ virtuvės šefas Artūras Braslauskas sako, kad grikiai yra gana specifinio skonio kruopos, tad tikrai ne su visais prieskoniais „draugauja“. „Prie grikių labiausiai dera įvairios žolelės: krapai, čiobreliai, įvairūs prieskoninių žolelių mišiniai. Taip – pat česnakas, todėl šioms kruopoms pagardinti puikiai tiks lietuvių jau pamėgtas persiladas (petražolių, česnako ir druskos mišinys).“

Daugiametę patirtį turintis virtuvės šefas sako, kad, kurdamas receptus su „Santa Maria“ prieskoniais, yra išbandęs pačių įvairiausių grikių patiekalų receptų: „Nebijokite eksperimentuoti, nes tik taip atrasite skonius ir derinius, kurie jums labiausiai patinka. O toks paprastas ir, atrodytų, pabodęs produktas kaip grikiai gali virsti naujais, labai gardžiais skoniais bei receptais“.

Jei ir jūs sukate galvą, ką pagaminti iš grikių, siūlome išbandyti šiuos receptus.

Grikių kotletukai su mocarelos sūriu

Reikės:

  • Grikiai 200 g
  • Kiaušiniai 2 vnt.
  • Svogūnai 1 vnt.
  • Mocarelos sūris 50 g
  • Saulėje džiovinti pomidorai 50 g
  • „Santa Maria“ picų prieskoniai
  • Druska
  • Pipirai

Gaminimas:

Grikių kotletukai su mocarela sūriu
Foto: Organizatorių nuotr.

Grikius išverdame ir sugrūdame. Svogūną ir saulėje džiovintus pomidorus smulkiai supjaustome ir apkepiname. Dedame į grikius. Supilame išplaktus kiaušinius. Beriame druskos, pipirų, picos prieskonių. Suformuojame kotletukus į vidų dedame gabaliuką mocarelos sūrio. Keptuvėje įkaitiname aliejų. Apkepame iš abiejų pusių, kol gražiai apskrunda.

Grikių kotletukai su mocarela sūriu
Foto: Organizatorių nuotr.

Grikių košė su cukinija ir baklažanais

Reikės:

  • Grikiai 200 g
  • Svogūnai 1 vnt.
  • Cukinija 1vnt.
  • Baklažanai 50 g
  • Sviestas 60 g
  • „Santa Maria“ Provanso žolelių mišinys
  • Druska
  • Pipirai

Grikių košė su cukinija ir baklažanais
Foto: Organizatorių nuotr.


Gaminimas:

Grikius išverdame. Svogūnus, cukiniją, baklažanus smulkiai supjaustome ir apkepiname keptuvėje su sviestu. Dedame į grikius. Beriame Provanso žolelių mišinį, druską, pipirus. Viską gerai išmaišome.

Kruopainis su morkų kremu

Reikės:

  • Grikiai 100 g
  • Perlinės kruopos 100 g
  • Sorų kruopos 100 g
  • Pupelės
  • Daržovių sultinio apie 800–1000 ml
  • Vidutinio dydžio morkos 5 vnt.
  • Svogūnai 1 vnt.
  • Sviestas 100 g
  • Prieskonių mišinys „Santa Maria Fajita Original“
  • Krapai
  • Druska
  • Pipirai

Kruopainis su morkų kremu
Foto: Organizatorių nuotr.


Gaminimas:

Kruopas ir pupeles atskirai išverdame. Puode su aliejumi ir trupučiu sviesto apkepame smulkiai pjaustytą svogūną ir morkas. Užpilame sultiniu ir troškiname apie 20 min. Daržoves sutriname iki vientisos masės.

Puode sumaišome visas kruopas, dedame morkų kremą, prieskonius, druską, pipirus. Viską permaišome ir kaitiname ant silpnos ugnies, gardiname krapais.

Grikių kotletukai su feta

Reikės:

  • Grikiai 200 g
  • Kiaušiniai 2 vnt.
  • Svogūnai 1 vnt.
  • Feta sūris 50 g
  • Špinatai 20 g
  • „Santa Maria“ Viduržemio jūros prieskonių mišinys
  • Druska
  • Pipirai

Grikių kotletukai su feta
Foto: Organizatorių nuotr.


Gaminimas:

Grikius išverdame ir sugrūdame. Svogūną smulkiai supjaustome ir apkepiname kartu su špinatais. Dedame į grikius. Supilame išplaktus kiaušinius, dedame smulkintą fetos sūrį. Beriame druskos, pipirų, Viduržemio jūros prieskonių mišinio. Suformuojame kotletukus. Keptuvėje įkaitiname aliejų. Apkepame iš abiejų pusių, kol gražiai apskrunda.

Grikių kotletukai su feta
Foto: Organizatorių nuotr.

Orkaitėje kepta grikių košė

Reikės:

  • Grikiai 200 g
  • Morkos 1 vnt.
  • Porai 150 g
  • Saulėje džiovinti pomidorai 50 g
  • Sultinio arba vandens 400 ml
  • Lydytas sviestas 20 g
  • „Santa Maria“ persiladas
  • Druska
  • Pipirai
Orkaitėje ruošta grikių košė
Foto: Organizatorių nuotr.

Gaminimas:

Naudokite keptuvę ar puodą kuriuo galima kepti orkaitėje. Keptuvėje ant lydyto sviesto lengvai pakepiname smulkintus porus, morkas ir saulėje džiovintus pomidorus. Sudedame grikių kruopas, jas taip pat pakepiname keletą minučių iki traškėjimo.

Viską išmaišome ir pakepiname dar kelias minutes. Paskaninę viską persilado prieskoniais, druska ir pipirais, užpilame apie 400 ml sultinio arba vandens. Keptuvę uždengiame dangčiu ar folija, kepame iki 190 laipsnių įkaitintoje orkaitėje apie 20 minučių, kol nugaruos skystis.