Sveikos mitybos specialistė Vaida Kurpienė sako, kad kartais užtenka labai nedaug, kad patiekalas būtų ir sveikesnis, ir kasdienybei suteiktų papildomų spalvų. „Kuo jūsų prieskonių spintelė spalvingesnė ir įvairesnė, tuo daugiau vertingų medžiagų gausite. Kiekvienas prieskonis turi mūsų organizmui palankių medžiagų, todėl jais išties verta gardinti patiekalus.

Šiomis dienomis, kai siaučia virusai, o kiekvienas mūsų su maistu norime ne tik pasisotinti, gauti energijos, tačiau ir stiprinti imunitetą, būtina prisiminti ciberžolę. Patariu rinktis aukštos kokybės prieskonius – juose daugiau skonio, jų reikės mažesnio kiekio ir ilgiau naudosite“, – sako kasdien mitybos patarimus dalinanti specialistė.

Lietuvių vis labiau mėgstamas prieskonis, stiprinantis imunitetą

Vien Amerikos medicinos ir sveikatos institucijų nacionalinėje bibliotekoje skelbiama beveik dešimt tūkstančių publikacijų apie ciberžolės ir pagrindinės jos fitocheminės medžiagos – kurkumino – naudą sveikatai. Pirmiausia – ciberžolė išsiskiria savo antioksidaciniu poveikiu, taip pat prieskonyje esantis kurkuminas gali padėti apsaugoti ląsteles nuo pažeidimo. Ši prieskoninė žolelė pasižymi ir bendru imuniteto stiprinimu, padeda organizmui apsisaugoti nuo virusų, bakterijų, grybelių.

„Neabejojama, kad kurkuminas padeda sustiprinti ir palaikyti tinkamą širdies bei kraujagyslių veiklą, padeda apsaugoti nuo kraujagyslėse susidarančių krešulių, kurių pasekmės kartais gali būti mirtinos. Prieskonis rekomenduojamas ir tiems, kurie kenčia nuo artrito. Galima rasti daug informacijos ir apie tai, kad kurkuminas palengvina nerimo ir depresijos simptomus. Tiesa, tyrimų rezultatai prieštaringi, bet tikimybė yra. Ciberžolės spalva patiekalams suteikia pavasariškos nuotaikos bei pagerina virškinimą“, – pasakoja V. Kurpienė.

Pasak sveikos mitybos specialistės, pastaruoju metu vis daugiau kalbama ir apie tai, kad ciberžole verta gardinti ne tik maistą, tačiau ir gėrimus, pavyzdžiui, gerti arbatą su šiuo, itin ryškiai geltonos spalvos, prieskoniu: „Kurkuminas gali padėti kovoti su įvairiais virusais, tarp kurių – herpesas ir gripas. Visgi, dauguma tyrimų, kalbančių apie tai, buvo atlikti laboratorijoje, o ne su žmonėmis“.

Sveikos mitybos gerbėjams ir norintiems sulieknėti

Pavasarį, tradiciškai, daugelis susigriebia ir dėl kelių papildomų kilogramų. Norimas kūno linijas išlaikyti daugeliui darosi vis sunkiau, nes daug laiko leisdami namuose, apribojame savo aktyvų judėjimą. Visgi, padėti sau galime daugiau dėmesio ir pastangų skirdami mitybai.

V. Kurpienė rekomenduoja į savo virtuves pasikviesti egzotiškąją, Rytų virtuve dvelkiančią, ciberžolę. „Kurkuminas teigiamai veikia kepenų ląsteles, kas svarbu, jei yra nutukimas. Ne viename moksliniame straipsnyje galime rasti patvirtinimą, kad ciberžolėje esantis kurkuminas padeda palaikyti stabilesnį gliukozės kiekį kraujyje. O tai svarbu didesniam sotumo jausmui ir mažesniam – alkio“.

Sveikos mitybos specialistė sako, kad vis dažniau išgirsta mitų, susijusių su šiuo prieskoniu. Ji akcentuoja, kad, kaip ir su visais kitais maisto produktais, būtina laikytis saikingumo principo: „Prieskoniai yra koncentruotas produktas, todėl jų verta naudoti kasdien, bet su saiku. Vartojant ciberžolę miltelių pavidalu, per dieną rekomenduojama suvartoti apie 2–3 gramus šio prieskonio. Tai natūralus produktas, tačiau per dažnas jo vartojimas dideliais kiekiais gali išprovokuoti virškinimo trakto problemas. Internete sklando „stebuklingų“ gėrimų receptai su ciberžole. Mano nuomone, geriausia ją vartoti maiste – taip išvengsite perdozavimo, patiekalai bus apetitą keliančios spalvos, lengviau virškinami, taip pat gausite ir visas vertingąsias ciberžolės medžiagas.“

Kaip išsirinkti išties kokybišką ciberžolę?

Tiesa, renkantis ciberžolę, labai svarbu atkreipti dėmesį, kad tai būtų išties kokybiški prieskoniai, nes tokie ne tik taupiau naudojasi, tačiau ir turi ryškesnį, geresnį, labiau išreikštą skonį. „Santa Maria“ virtuvės šefas Artūras Braslauskas sako, kad labai svarbu, jog jų tiekėjai ciberžoles superka tik iš patvirtintų partnerių: „Tiekėjai, su kuriais dirbame, užtikrina, kad ciberžolės auginamos laikantis švaros ir kokybės reikalavimų. Tuomet jos apdorojamos ir džiovinamos, o galiausiai – sumalamos. Ciberžoles malti reikia specialios įrangos, nes džiovintos jos labai sukietėja. Be to, malant ciberžolę, kyla labai daug dulkių, o visa gamykla nusidažo geltona spalva. Dėl to malimą patikime savo tiekėjams“.

Humusas
Foto: Organizatorių nuotr.

Garsus virtuvės šefas pastebi, kad tokiems produktams kaip ciberžolė taupyti tikrai neverta, juk patiekalams jos užtenka tiek nedaug. „Štai „Santa Maria“ maltą ciberžolę perka iš pietų Indijos. Mūsų perkamos ciberžolės skonis yra vidutinio, tinkamo europiečiams, stiprumo ir turi pakankamą kiekį kurkumino (3 proc.). Į tai, renkantis šią prieskoninę žolelę parduotuvėse, reikėtų atkreipti dėmesį“, – sako su A. Braslauskas.

Nuo mėsos, žuvies, kruopų patiekalų iki desertų ar užkandžių

Sveikos mitybos žinovė V. Kurpienė, kurią socialiniuose tinkluose seka bei jos patarimais naudojasi virš šimto tūkstančių lietuvių, dalinasi keliais patarimais, kaip lengvai ir greitai ciberžolę integruoti savo patiekaluose.

1. Gardinkite sriubas: burokėlių, kopūstų ar kitas.
2. Įberkite į blynų tešlą, pusė šaukštelio prieskonio ją nudažys skaisčiai geltona spalva.
3. Ši žolelė labai tinka ryžių patiekaluose.
4. Ciberžole galima pabarstyti kepamą baltą žuvį.
5. Ji puikiai tinka vištienos patiekalams.
6. Nepamirškite šia žolele gardinti ir daržovių troškinių.
7. Žmonės ciberžolę beria į įvairias arbatas, jų plikymo metu. Juodoji arbata, ciberžolė ir kokosų pienas – derinys, kuris virs ne tik gėrimu, bet ir užkandžiu.
8. Ši prieskoninė žolelė vis daugiau naudojama įvairioms užtepėlėms, pavyzdžiui, avinžirnių (humusui).
9. Rytietiški ankštinių patiekalai neįsivaizduojami be ciberžolės
10. Paprastas būdas į mitybą integruoti ciberžolę, ja gardinti košes: avižų, sorų ar grikių.

Ciberžolės Latė
Foto: Organizatorių nuotr.

5 receptai, kad jau šiandien galėtumėte pažinti ir „prisijaukinti“ ciberžolę

Ciberžolės Latė

Išsamų ciberžolės latė receptą rasite čia.

Žuvies filė su lapiniais kopūstais ir ciberžole

Baltą žuvį pagardiname „Santa Maria“ ciberžole ir druska. Kepame su lydytu sviestu arba ypač tyru alyvuogių aliejumi su keletu šalavijo lapelių. Lapinį kopūstą trumpam panardiname į virtintą vandenį ir pagardiname česnaku, druska ir citrina. Šalia patiekiame burokėlių humusą (užtepėlę).

Žuvies filė su lapiniais kopūstais ir ciberžole
Foto: Organizatorių nuotr.

Antivirusiniai pietūs su ciberžole ir imbieru

Keptuvėje pakepiname svogūną, česnaką, morką. Dedame virtus avinžirnius ir užliejame vidutinio riebumo kokoso pienu „Santa Maria Original Coconut Milk“ (18 % riebumo). Kelias minutes patroškiname ir beriame antivirusinį derinį – smulkintą imbierą, „Santa Maria“ ciberžolę ir saują šaldytos ar šviežios kalendros.

Antivirusiniai pietūs su ciberžole ir imbieru
Foto: Organizatorių nuotr.

Užtepėlė


Išsamų užtepėlės receptą rasite čia.

Energijos užtaisas rytui: avižinė košė su cukinija ir ciberžole

Kaip žinote rekomenduojama kas ryta pasikrauti energijos – grūdų. Keičiant prieskonius ir priedus, kasdieninė košė gali būti vis kitokia ir nepabostanti.

Avižinė košė su cukinija ir ciberžole
Foto: Organizatorių nuotr.

Avižas mirkome per naktį, ryte nuplauname ir užverdame. Kai užverda, sudedame tarkuotą cukiniją (apie 1/4 jaunos cukinijos). Dar kartą užverdame. Pasūdome ir pagardiname „Santa Maria“ prieskoniais: kajeno pipirais ir ciberžole. Paliekame brinkti 10 minučių, joms prabėgus – mėgaujamės koše.