Kuria pridėtinę vertę

Dizainą pakuotėms kuriančios įmonės „Etiquette“ partnerės Valerijos Žilėnienės teigimu, produkto pakuotės dizainas turi labai didelę įtaką paties produkto sėkmei.

„Pakuotės dizainas neabejotinai turi įtakos tiek finansinei, tiek emocinei produkto pridėtinei vertei.
Jei pakuotė „nekalba“ apie produktą, mes paprasčiausiai juo nesusidomime. Pakuotė taip pat gali būti klaidinanti, kai dėl jos paprastumo produkto vertė gali pasirodyti mažesnė. Todėl galima sakyti, kad tinkamas pakuotės dizainas padeda produktui būti matomu lentynoje ar el. prekyboje“, – sako V. Žilėnienė.

Visgi, vienos formulės, koks dizainas yra geras, reklamos agentūros „Truth“ kūrybos vadovo Manto Velykio teigimu, nėra. Pasak jo, viskas priklauso nuo produkto kategorijos bei standartų ir tendencijų, kurios nuolat keičiasi.

„Kartais galima galvoti apie tai, kas veikia žmonių emocijas, sukuria kažkokius jausmus. Reikia nepamiršti, kad pakuotė – tik dalis prekių ženklo. Reikėtų galvoti ir apie tai, kaip tas produktas atrodys lentynoje tarp konkurentų, nes iš šono gali atrodyti labai gerai, bet atsiradus tarp kitų, visiškai išnykti. Todėl kuriant produktų pakuočių dizainą nereikėtų vaikytis madų, o verčiau ieškoti būdų, kurie išskirtų jūsų produktą iš konkurentų“ – sako M. Velykis.

Kada yra tinkamas metas atsinaujinti?

Sėkmingai sukurto prekių ženklo ar produkto pakuotės dizainas bėgant metams gali prarasti savo poveikį ir įtaigumą vartotojui, todėl, kaip pasakoja V. Žilėnienė, priklausomai nuo produkto kategorijos, yra rekomenduojama atnaujinti jo dizainą, o kartais – net ir visiškai pakeisti esamą.

„Jei kalbame apie produkto pakuotę, kas kiek laiko ją reikėtų keisti, priklauso nuo, ar tas produktas yra kasdieninio vartojimo, ar prabangos prekė. Produktų, pavyzdžiui, pieno, duonos, kavos, pakuotės dizaino atnaujinimas vyksta kas 3–4 metus, o jei tai yra kvepalai – gali siekti ir dešimtis metų. Atnaujinus pakuotes, gamintojas dažnu atveju atnaujina ir paties produkto sudėtį“, – pasakoja specialistė.

Tačiau, anot M. Velykio, kardinaliai pakeistas dizainas kartais gali turėti ir atvirkštinį poveikį: „Jei turime produktą, kurio pakuotės dizainas nesikeitė ilgus metus, žmonės buvo prie jo pripratę ir jį mėgo, staiga ir kardinaliai pasikeistas pakuotės dizainas vartotojui gali sukelti šoką. Jis gali neatpažinti produkto lentynoje, gali suveikti atmetimo reakcija, kai manoma, kad pakeitus dizainą, pasikeitė ir receptas, sudėtis, o produktas jau nebe toks, koks buvo anksčiau. Todėl gerai žinomi prekių ženklai atnaujindami produkto dizainą daro ne revoliuciją, o evoliuciją – minimaliai koreguoja ir naujina dizainą, nes tai sumažina vartotojo patiriamą šoką bei nesėkmės tikimybę.“

Pasak jo, imantis prekių ženklo ar pakuotės dizaino atnaujinimo darbų, pirmiausia reikia atkreipti dėmesį į tai, koks yra produkto pozicionavimas rinkoje bei kokiam klientui jis yra skirtas.

„Vien aklai tikėti tendencijomis nereikėtų. Jei internete ar kažkokiose renginiuose, ar toje pačioje parduotuvėje matome vadinamas „kliše“, tai dar nereiškia, kad vartotojui to ir reikia. Tokie projektai, kurie vadovaujasi vien tendencijos, dažniausiai būna nesėkmingi. Todėl, tik atlikus kruopščią analizę, galima stebėti tendencijas ir žiūrėti, ar jos tinka šių dienų vartotojui“, – tikina M. Velykis.

Keičiasi vartotojų įpročiai

Dažnai prekių ženklų atstovai nuogąstauja, jog vartotojai yra konservatyvūs – prisiriša prie vieno produkto ar jo pakuotės ir į bet kokius pakeitimus reaguoja kritiškai. Su tuo iš dalies sutinka ir V. Žilėnienė, tačiau sako, jog tie patys vartotojai yra kartu ir žingeidūs, todėl naujovės neretai patraukia jų akį.

„Didžioji dalis visų pirkėjų yra konservatyvių pažiūrų. Įsivaizduokite, kad kiekvieną dieną atėję į parduotuvę matytumėte vis skirtingą to pačio produkto pakuotę. Žmonės nori greito ir patogaus apsipirkimo, todėl vadovaujasi jau atpažįstamais ženklais. Tačiau pamatę kažką naujo, galime susidomėti. Išvydus įprastą daiktą ir atnaujintą jo versiją žmogaus akys nukrypsta į naujovę. O tai, ar nauja pakuotė sudomins pirkėją ir atsidurs jo pirkinių krepšelyje, priklauso nuo jos įtaigumo“, – teigia pašnekovė.

Kad įtaigus ir žaismingas prekių ženklas sukelia geras emocijas vartotojui sutinka ir M. Velykis. Pasak jo, šiais laikas pirkėją galima prilyginti mažam vaikui, kuriam tampa svarbu ne tik, kaip atrodo produkto pakuotė, bet ir kokiu būdu ji atsidaro.

„Būti vaiku dabar madinga. Ypatingai jaunesniajai auditorijai reikia kurti pramogą iš pačio produkto išpakavimo. Žmonės pradeda vertinti pakuotės atidarymą, produkto išpakavimą, nes tai – patirtis, kuri praturtina visą daikto įsigijimą, sukuria vertės jausmą. Tačiau ne visur to reikia: jei tai – eilinis, kasdieninis produktas, kaip sviesto ar duonos pakelis, įmantrus išpakavimas gali būti nesuprastas“, – teigia dizaineris.

Ar produkto pakuotės dizainą verta apsaugoti?

Sukūrus sėkmingą produkto pakuotės dizainą, anot specialistų, ne ką mažiau svarbu yra užtikrinti ir jo apsaugą.

„Gyvename tokiais laikais, kai nebeliko labai konkrečios rinkos su jai būdingais kultūriniais elementais. Dabar internetas leidžia labai greitai sužinoti apie visas naujoves, inovacijas bei technologinius sprendimus. Mes juokaujame, kad negali atžinoti ar atmatyti. Kažkur galvoje, net ir nesąmoningai idėjos išlieka, todėl padidėja rizika, kad net ir netyčia sukurtas produkto ar pakuotės dizainas kažkieno gali būti nukopijuotas“, – teigia V. Žilėnienė.

M. Velykis prisimena, kad Lietuvoje yra buvę atvejų, kai dizainerių sukurtais darbais pasinaudojo kiti kūrėjai.

„Prisimenu atvejį, kai Lietuvos šokolado gamintojas ant naujos savo pakuotės uždėjo vienos kūrėjos sukurtus lietuvių liaudies dizaino motyvus be jos žinios. Tada dizainerė tiesiog jų socialinio tinklo paskyroje viešai parašė, kad jos darbas buvo neteisėtai pasisavintas“, – pasakoja M. Velykis.

Anot pašnekovo, teisiniai procesai yra išties brangūs, tad geriausias variantas kovojant su plagijavimu – viešumas.

„Viešumas – geriausias ginklas. Paviešinta neteisybė įmonei nedaro garbės ir priverčia daugiau tokių dalykų nebekartoti. Negana to, jei renginiuose ar konkursuose yra pastebima, kad pristatomas produktas ar jo dizainas gali būti nukopijuotas, visada raginčiau rašyti konkurso organizatoriams. Jei įtarimai pasitvirtina, pristatomas dizainas yra nušalinamas“, – aiškina specialistas.

Užsakymo nr.: PT_83423345