„Influencerio“ profesija reiškia, kad įrašus kuriantis žmogus gauna užmokestį už jų turinį iš įvairių prekės ženklų. Nepaisant to, kad dalis šių įrašų atrodo visiškai nuoširdžios, asmeniškos rekomendacijos, dauguma jų vartotojų turėtų būti vertinami kaip produktų ar paslaugų reklama.

Siekiant užtikrinti sekėjams galimybę lengviau atpažinti apmokėtus įrašus, pastaraisiais metais nuomonės formuotojai Lietuvoje ir visame pasaulyje itin aktyviai skatinami reklamas pažymėti užrašu „#ad”. Dalis jų, pavyzdžiui, žinomas telekomunikacijų ekspertas Liudvikas Andriulis, komikas Paulius Ambrazevičius, šio susitarimo laikosi, tačiau daugelis reklamos įrašų vis dar reikalauja vartotojų budrumo.

Ar nuomonės formuotojų kuriami reklaminiai įrašai gali būti žalingi?

Nuomonės formuotojų įrašai tapo preke dėl itin didelės savo daromos įtakos. Dažniausiai tai išnaudojama nepavojingų masinio vartojimo prekių reklamai, tačiau labai svarbu įvertinti ir galimas tokios įtakos rizikas. Nuomonės formuotojai gali reikšmingai veikti savo auditorijos emocijas, keisti nuomonę, paskatinti imtis veiksmų. Nekontroliuojama ir neprognozuojama įtaka itin pavojinga gali tapti krizinėse situacijose: sukelti paniką ar sumaištį.

Opiausia temasveikata

Žinomų ir mėgstamų žmonių įrašai socialiniuose tinkluose turėtų būti vertinami atsakingai ir todėl, kad jie vis dar nėra taip griežtai reguliuojami įstatymų, kaip reklama televizijoje, spaudoje ar internete. Tai reiškia, kad dalies draudimų, įspėjimų ir saugumo informacijos, privalomos kitur, nuomonės formuotojų įrašuose gali būti išvengta.

Reguliavimo trūkumas yra itin aktualus, kai kalbame apie sveikatą. Vaistų, maisto papildų, įvairių gydančių tepalų bei arbatų reklama visame pasaulyje yra prižiūrima itin griežtai – klientai privalo gauti visą saugumo informaciją, sužinoti apie galimus šalutinius poveikius ir teisingą vartojimo būdą, galiausiai – matyti tik saugius, patikrintus produktus.

Nieko nuostabaus, kad, vengdami apribojimų, vaistų ir kitų panašių mūsų sveikatą lemiančių produktų gamintojai stengėsi aktyviai naudoti „influencerių“ reklamą nuo pat jų iškilimo. Vaisto ar kito preparato rekomendacija – labai asmeniška ir žmogiška tema, todėl sekėjams yra lengva patikėti ir pasitikėti siūlomu produktu. Tai gali sukelti rimtą pavojų sveikatai.

Vienas iš garsiausių su neteisinga vaistų reklama susijusių atvejų pasaulyje – 44 milijonus sekėjų turinčios pasaulinio garso nuomonės formuotojos Kim Kardashian 2015-aisiais paskelbta vaistų nuo rytinio pykinimo reklama. Tuo metu besilaukianti žvaigždė savo paskyroje pasidalino rekomendacija, sulaukusia itin griežtos JAV Maisto ir vaistų administracijos (FDA) reakcijos.

Administracijai viešai paskelbus savo komentarą, paaiškėjo, kad reklamuojama priemonė nėra saugi ir turi itin daug šalutinių poveikių, apie kuriuos įraše nebuvo užsimenama. K. Kardashian tuomet savo paskelbtą reklamą ištrynė, tačiau šis atvejis yra itin ryškus pavyzdys, kaip „influencerių“ reklama, nors jai kasmet keliami vis griežtesni reikalavimai, vis dar gali suklaidinti.

Ne vienas panašus atvejis nuskambėjo ir Lietuvoje. Itin atsakingai reikėtų vertinti jautrių produktų ar paslaugų – greitųjų vartojimų kreditų, alkoholio, tabako gaminių, azartinių lošimų reklamą nuomonės formuotojų įrašuose. Ši kituose kanaluose draudžiama reklama socialinių tinklų įrašuose vis dar gali pasirodyti epizodiškai, neakivaizdžiai, tačiau ji vis tiek reikšmingai veikia sekėjų pasirinkimus.

Itin aktyvi diskusija pastaraisiais metais vyko ir dėl politinės reklamos socialiniuose tinkluose – nors tiek „Facebook“, tiek „Instagram“, tiek ir „YouTube“ platforma nuolat ieško sprendimų pažaboti neleistiną politinę reklamą, kuria tam pritaikytus algoritmus, nuomonės formuotojų pasisakymus politiniais klausimais kontroliuoti - vis dar sudėtinga.

Vaikai ir paaugliai – pažeidžiamiausia auditorija

Šis – paslėptos ir paveikios reklamos klausimas yra itin aktualus, kalbant apie jauno amžiaus auditoriją. Vaikai ir paaugliai yra labiausiai linkę ieškoti autoritetų, žavėtis žinomais žmonėmis ir mėgdžioti jų elgesį. Nors nemaža dalis nuomonės formuotojų pakartotinai mėgina perspėti paauglius apie tai, kad jų paskyros yra skirtos suaugusiems žmonėms, populiariausius „influencerius“ internete seka itin daug vaikų.

Nekritiškas populiarių žmonių vertinimas ir noras būti panašiems į juos reiškia, kad paaugliams parduoti pasitelkiant nuomonės formuotojus – itin paprasta. Todėl svarbu, kad tėvai kalbėtųsi su savo vaikais apie tai, kaip veikia reklama, kas yra paslėpta reklama ir kodėl žinomi žmonės savo paskyrose siūlo įvairius produktus.

Tėvams taip pat rekomenduotina stebėti nuomonės formuotojus, kuriais domisi jų vaikai – taip suaugusieji žinos, ką jų vaikams siūlo ir kokias idėjas kelia jų autoritetai, galės laiku sureaguoti pamatę grėsmę.

Visuomenė reikalauja atsakomybės

Aktyvus suaugusiųjų domėjimasis nuomonių formuotojų veikla turi ir kitų privalumų – visuomenės dėmesys ir kritiška reakcija jau išsprendė nemažai su „influencerių“ reklama susijusių problemų visame pasaulyje ir Lietuvoje. Vartotojai vis dažniau neigiamai reaguoja į paslėptą ar netinkamą reklamą, praneša apie jos atvejus atsakingoms tarnyboms, iš savo sekamų nuomonės formuotojų reikalauja atvirumo ir skaidrumo.

Toks visuomenės įsitraukimas nuolat mažina socialinių tinklų žvaigždžių galimas grėsmes jauniems sekėjams, didina jų atsakomybę ir skatina saugoti gerą savo reputaciją, vengiant dviprasmiškų žinučių ar nesaugių produktų reklamos.

Užsakymo nr.: PT_82450281