Lietuvoje daugiau nei pusė (54 proc.) apklaustųjų patenkinamai arba blogai vertina galimybę norimu laiku patekti pas šeimos gydytoją, o blogiausiai (66 proc.) vertina patekimą pas gydytojus-specialistus.

Vis tik V. Sinkevičius primena, kad vilniečiai gali konsultuotis su specialistais bet kurioje miesto ligoninėje ir poliklinikoje. „Vilniaus miesto gyventojai į specialistus gali kreiptis nebūtinai toje klinikoje, kurioje jie yra registruoti. Pavyzdžiui, Karoliniškių gyventojas gali kreiptis į specialistą, dirbantį Lazdynų ligoninėje ar poliklinikoje. Deja, dažnai žmonės apie tai nežino, nes registracijos sistema yra labai padrika, gydytojai neinformuoja gyventojų, o ir patys žmonės papildomai nepasidomi“, – sako V. Sinkevičius.

Sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo audito išvadose teigiama, jog beveik penktadalis pacientų vizito pas šeimos gydytoją laukė ilgiau nei dvi savaites, o beveik trečdalis respondentų konsultacijos pas specialistą – ilgiau nei 30 darbo dienų. V. Sinkevičiaus teigimu, dėl to kaltas vienos ir unifikuotos registracijos sistemos pas gydytojus nebuvimas, kai pacientų srautai nėra paskirstomi, o sistema nepadeda pacientui surasti greičiausio vizito laiko.

Diegti vieningą registracijos sistemą

Vientisa, apgalvota ir patogi nacionalinė sistema leis vilniečiams paprastai užsiregistruoti pas šeimos gydytoją ar specialistą, atsižvelgiant į Vilniaus sveikatos specialistų užimtumą.

„Pavyzdžiui, žmogui reikalingas vizitas pas odontologą – pažymėjus tai sistemoje, jam būtų automatiškai parenkamas artimiausias laikas ir gydymo įstaiga. Tai leistų daug greičiau apsilankyti pas specialistą, nes sistema identifikuotų, kurioje klinikoje ar poliklinikoje yra mažiausias gydytojų užimtumas, ir pasiūlytų atitinkamą vietą bei laiką“, – pasakoja kandidatas į Vilniaus merus.

Pasak V. Sinkevičiaus, šiandien užsiregistruoti pas gydytoją telefonu yra kur kas greičiau ir patogiau nei internetu. „Ši problema yra labiausiai susijusi su tuo, kad dabar veikiančios lokalios sistemos nėra išgrynintos, nėra pakankamai skaidrios ir dažnai susiduriančios su trikdžiais. Kiekviena poliklinika stengiasi sukurti savo registracijos sistemą, o dėl to gyventojams kyla dar daugiau klausimų ir neaiškumų”, – teigia ekonomikos ir inovacijų ministras.

Pašnekovo teigimu, tinkamai veikianti ir gyventojams aiškesnė registracijos sistema šią situaciją pakeistų. „Turint unifikuotą visos Lietuvos sistemą, registracija užtruktų ne ką ilgiau nei skambinant telefonu ir tikrai trumpiau, nei nuvykus į gydymo įstaigą, – tikina kandidatas į Vilniaus merus. – Ir nors vyresni asmenys mieliau renkasi skambučius telefonu ar net fizinį atėjimą į gydymo įstaigą, tačiau matydami bendras tendencijas, pavyzdžiui, elektroninėje bankininkystėje, tikime kad mūsų senjorai tiek patys vieni, tiek ir su giminaičių pagalba paprastai ras jiems reikalingą gydytoją. Kuriama sistema yra intuityvi ir draugiška vartotojui.“

Vieninga elektroninė sistema, V. Sinkevičiaus įsitikinimu, padėtų išvengti ir tokių situacijų, kai pacientai yra nukreipiami registruotis į mokamą gydytojo konsultaciją savo poliklinikoje.

„Tokio dalyko išvis turėtų nelikti. Dabar poliklinikos pačios turi galimybę nukreipti pacientą. Tačiau viena sistema užtikrintų, kad, esant galimybėms, pacientui būtų sudaromos sąlygos paslaugas atlikti nemokamai arba siūloma konsultacija kitoje gydymo įstaigoje, kurioje eilės yra mažesnės. Unifikuota elektroninė sistema nebeleistų poliklinikoms pačioms spręsti, kur nukreipti pacientą. Tokiu būdu padidėtų skaidrumas poliklinikose, nebeliktų suinteresuotumo“, – teigia V. Sinkevičius.

Didinti specialistų komandas

Ir nors vieninga registracijos sistema pas gydytojus sumažintų eiles, vien tik jos, pasak V. Sinkevičiaus, neužtektų. Kandidato į Vilniaus mero postą teigimu, ne ką mažiau svarbu yra didinti šeimos gydytojų komandas.

„Labai daug pacientų pas gydytojus eina ne tik tada, kai sunkiai serga, bet ir tada, kai nori tiesiog pasikonsultuoti. Tai prisideda prie augančių eilių. Turint didesnę komandą, tokius gyventojus, jei nėra rimtesnių nusiskundimų, būtų galima nukreipti pas kolegas – sveikos gyvensenos specialistus – ir taip sutrumpinti šeimos gydytojo laiką”, – įsitikinęs ekonomikos ir inovacijų ministras.

Virginijus Sinkevičius

Pasak kandidato į Vilniaus miesto mero postą, siekiant užtikrinti, kad kokybišką ir vienodą paslaugą iš šeimos gydytojo gautų visi pacientai, reikėtų įvesti standartizuotą paslaugą. Tai turėtų būti Vilniaus savivaldybės ir sveikatos ministerijos bendras uždavinys.

„Turėtų būti labai aiškiai apibrėžta, ką šeimos gydytojas turi padaryti per 15 minučių. Jei pacientas nori ilgiau pasikonsultuoti su gydytoju, sprendimas būtų plėsti šeimos gydytojo komandą. Tuomet sveikos gyvensenos specialistas skirtų laiko ir atsakytų į papildomus paciento klausimus“, – sako ekonomikos ir inovacijų ministras.

Įvesti e. konsultacijas

Pasak V. Sinkevičiaus, ilgų eilių, ypač registruojantis į pirminę gydytojo konsultaciją, galima išvengti pasitelkiant technologijas ir įdiegiant e. konsultacijos galimybę. Tai ne tik mažintų eiles, taupytų pacientų laiką, bet ir leistų išvengti laukimo sergančių pacientų apsuptyje, pavyzdžiui, padidėjus sergančiųjų peršalimo ligomis ar gripu skaičiui.

„E. konsultacijos paslauga sudaro galimybes gyventojams lengvai kreiptis į gydytoją neišeinant iš namų. Specialistas internetu galėtų konsultuoti pacientus, atsakyti į jiems rūpimus klausimus. Atsižvelgiant į situaciją, užregistruotų į apsilankymą pas gydytoją arba paskirtų lengvus nereceptinius vaistus“, – aiškina V. Sinkevičius.