Specialistai pastebi, kad sezoninių prekių akcijos dažnai priklauso ir nuo orų, ilgųjų savaitgalių, kurie taip pat gali lemti didesnes akcijas – nebūtinai didžiausios akcijos vyksta tik sezono pabaigoje. „Išpardavimus ir akcijas pradedame dar nuo balandžio mėnesio sezoninėms prekėms, o po to jau stebime orus, šventinius savaitgalius. O vasaros pabaigoje, t.y. rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais komunikuojame savo leidiniuose ir internetinėse svetainėse apie galutinį sezoninių prekių išpardavimą“, – pasakoja „Norfa“ vasaros prekių grupės vadybininkas Gediminas Banevičius.

Daro nuolaidas visai kategorijai

Pasak G. Banevičiaus, išpardavimų metu prekybos tinkluose būna nuolaidos visoms kategorijoms. „Neklaidiname pirkėjų, darome procentines nuolaidas visai kategorijai – pavyzdžiui, kamuoliams, pripučiamoms prekėms, turizmo prekėms – visada yra aišku pirkėjams, kiek tiksliai procentų nuolaida yra taikoma konkrečioms prekių grupėms“, – apie pardavimų politiką pasakoja prekių grupės vadybininkas.

Nors sezono gale visada būna didieji išpardavimai, tačiau, kaip pastebi G.Banevičius, dabar vis dažniau atsitinka taip, kad per tuos galutinius išpardavimus, vykstančius rugpjūčio pabaigoje ir rugsėjo mėnesiais, kokybiškų ir einamiausių prekių neretu atveju nebelieka. Tad samprotavimas, kad verta laukti galo tik dėl kažkokios prekės, kurios labai reikia, gali dažnam pakišti koją.

Asortimentas mažesnis, nuolaidos didesnės

Įdomi tendencija – žmonės kasmet pradeda ieškoti vis kokybiškesnių prekių, t. y. nebeieško pigiausių, ieško tų, kurios kokybiškesnės, net jei jos – šiek tiek brangesnės. Kaip tikina G. Banevičius, būtent šios prekės jų prekybos tinkle išperkamos anksčiausiai, todėl finalinio sezono išpardavimo metu, ypač rugsėjo mėnesį, jų galima ir nerasti. Nors sezono pabaigoje nuolaidos didėja, tačiau reikia atsiminti, kad ir prekių asortimentas – gerokai siauresnis.

„Pirkėjai keičiasi – pastebime, kad jie priešingai nei prieš 10 metų, taip nelaukia išpardavimų, vis dažniau apsiperka sezono pradžioje. Mūsų pirkėjai ieško geriausio kainos ir kokybės santykio ir bandome tai jiems pasiūlyti. Jie nebenori vienkartinio daikto – jie jau to atsikando, todėl geriau sumokės keliais eurais daugiau ir turės kokybiškesnį daiktą“, – teigia „Norfos“ prekių grupės vadybininkas G. Banevičius ir pataria įsigyti per didžiuosius išpardavimus tas prekes, kurios nėra būtinos, bet reikalingos ir neišeina iš mados – pavyzdžiui, palapinės, miegmaišiai, kepsninės. Šios nėra pagamintos vienam sezonui, nepriklauso nuo vyraujančių madų ir tarnaus ne vienerius metus.

Nuolatinės akcijos – ydinga praktika

Akcijos bei išpardavimai jau seniai laikomos veiksminga rinkodaros priemone, kurių tikslas – nauda tiek gamintojams, tiek prekybininkams, tiek ir vartotojams. Vis tik, jei akcijos yra skelbiamos per dažnai, jos pirkėjams gali tapti nebepatrauklios.

„Kartais net nemedžiojantis akcijų asmuo gali prisipirkti prekių su akcijomis – nors dėl to patys pirkėjai nenukenčia, tačiau ilgainiui nuolatos skelbiamos akcijos tampa nebe tokia veiksminga rinkodaros priemone. Gali nukentėti ir patys prekybos tinklai, kadangi vartotojai pradės klausti: ar nuolatinės akcijos reiškia sąžiningą kainodarą?“, – samprotauja rinkos tyrimų bendrovės „Retail Zoom Baltics“ vadovas Artūras Urbonavičius. Pasak specialisto, su tokia problema susiduria dauguma Rytų ir Centrinės Europos rinkų.

Išpardavimas

Kaip pastebi ekspertas, palankumas akcijoms ir tai, ar daug prekių ir dažnai yra perkama akcijų metu, nepriklauso nup gyventojų pragyvenimo lygio. „Neturtingiems reikia žemų kainų, o geriau gyvenantiems jos tiesiog patinka. Nepriklausomai nuo pajamų pirkėjas visada atkreips dėmesį į prekes su akcija“, – teigia A. Urbonavičius.

Kai akcijos skelbiamos per dažnai, vienintelė išeitis sudominti ir pritraukti šiuolaikinį pirkėją – individualizuotos akcijos, t.y. kai prekybininkai, analizuodami pirkimo duomenis, siūlo aktualias nuolaidas vienai ar kitai pirkėjų grupei.

Už tą pačią kainą kokybiškesnės prekės

To nepasakysi apie sezoninius didžiuosius išpardavimus – tradicija juos skelbti du kartus per metus atėjo iš Vakarų valstybių ir yra prekybos tinklų taikoma praktika „apsivalyti“ sezonui baiginėjantis ir pasiruošti kitam sezonui, todėl tai – puiki proga pirkėjams įsigyti kokybiškesnių produktų žymiai pigiau.
„Tokios reikalingos sezoninės prekės, kaip lauko kepsninės, palapinės ar miegmaišiai bus naudojami ne vienerius metus, o didžiųjų išpardavimų metu juos galima įsigyti kokybiškesnius negu sezono pradžioje už tą pačią kainą, o ir pirkinys tarnaus gerokai ilgiau“, – teigia A. Urbonavičius.

Šiandien lietuviai pakankamai gerai orientuojasi akcijų kalendoriuose. Apie akcijas skelbia prekybos tinklų specialieji leidiniai ar prekybos tinklų internetinės svetainės. Įvertindamas galimas rizikas, kad sezono pabaigoje prekių asortimentas bus mažesnis, bet nuolaidos didesnės, pirkėjas gali pats nuspręsti, koks yra jo poreikis ir kada jis nori atitinkamą prekę įsigyti.