Technologijų industrijos lyderės stipriausius specialistus pritraukia ne nemokamų paslaugų puokšte, bet savo darbo kultūra ir įdomiais projektais. Tuo įsitikinę JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge Group“ viceprezidentas ir Lietuvos padalinių vadovas Viktoras Gurgždys ir įmonės žmonių ir organizacijos vystymo direktorė Raimonda Alonderienė.

Šiuo metu bet kurio sektoriaus darbdaviai turi kiek labiau pasistengti, kad priviliotų įmonėms naujų talentų. Anot V. Gurgždžio, IT rinka jau kurį laiką išsiskiria didesne konkurencija dėl darbuotojų. „Lietuva nėra išimtis, didesnė šių darbuotojų paklausa jaučiama ir JAV, ir Vakarų Europoje. IT specialistai išliks paklausūs ir ateityje, tai diktuoja ketvirtoji pramonės revoliucija, žinių ekonomika. Pagrindiniai žaidėjai sugeba pritraukti specialistus, tik turi žinoti, kaip tai daryti“, – įžvalgomis dalijasi JAV įmonės padalinio Lietuvoje vadovas.

Viktoras Gurgždys

Jo teigimu, stebina tos įmonės, kurios skundžiasi darbuotojų trūkumu, tačiau pritraukti juos dažniau stengiasi lengviausiais sprendimais, pavyzdžiui įgyja stalo futbolą ar pripildo pilnus šaldytuvus nemokamų užkandžių ir gėrimų. „Devbridge Group“, kuri skaičiuoja jau penktą iš eilės prestižinį JAV apdovanojimą „Inc. 5000“ (sparčiausiai JAV augančių įmonių), teigia, kad tokie sprendimai veiks tik trumpam. „Visą šią nemokamų privalumų puokštę – nuo įkvepiančių biurų, komandiruočių į JAV iki nemokamų penktadienio pietų, sporto salės, jogos ir kitų programų – turime ir mes, tačiau mūsų komanda taip sparčiai auga ne dėl to“, – įsitikinęs V. Gurgždys.

Devbridge sporto salė Kaune.

Geras atlyginimas ir nemokami užkandžiai veiks trumpą laiką

„Devbridge Group“ žmonių ir organizacijos vystymo direktorė R. Alonderienė pastebi, kad yra kelios strategijos, leidžiančios įmonėms pritraukti darbuotojų, tik kai kurios jų veiksmingos neilgai. „Vienas trumpesnio poveikio būdas – suteikti darbuotojams tai, ką techniškai duoti gana lengva – pvz., didesnius atlyginimus, bet tai traukia tik kurį laiką. Jokiu būdu nesiūlau mokėti „minimumo“, bet jei moki dabartines rinkos sąlygas atitinkantį užmokestį, reikia sugalvoti papildomų naudų darbuotojui.

Raimonda Alonderienė

Yra daug dalykų, kuriuos įmonėms atkartoti labai lengva – nemokami pusryčiai ar masažas darbo vietoje, kaip tai daro, pavyzdžiui „Google“, tačiau iš konkuruojančių darbdavių tai išsiskirti nepadės“, – mano specialistė.

Brandesnės įmonės, jos teigimu, kuria darbuotojams tokias pridėtines vertes, kurias atkartoti konkurentams yra labai sudėtinga ar neįmanoma. „„Devbridge Group“ atveju, labai daug dėmesio skiriame organizacijos kultūrai, kurios esminė ašis – darbuotojų, vadovų ugdymas, suteikiant visas sąlygas jiems būti geriausia savo versija tiek profesiniame, tiek ir asmeniniame lygmenyje. Jie dirba prie technologiškai įdomių ir pažangių projektų, turi laisvę veikti ir priimti sprendimus. Šie dalykai yra sunkiau pasiekiami, bet ir sunkiau nukopijuojami“, – įsitikinusi ilgametę personalo valdymo patirtį turinti specialistė.

R. Alonderienė pastebi, kad darbuotojus dažnai motyvuoja faktas, jog veiksmų planas yra jų pačių rankose – žinodami jiems skirtą užduotį, darbuotojai turi visišką laisvę sugalvoti, kaip ją įgyvendins.

V. Gurgždys priduria, kad profesine prasme specialistus labiausiai traukia klientai – pasaulinio masto įmonės. „Darbuotojui svarbu žinoti, kad gali kurti įdomius, sudėtingus sprendimus ir matyti, kaip jais naudojasi didžiausi pasaulio bankai, gamybos įmonės ar kiti klientai“, – sako su Šiaurės Amerikos rinka dirbančios įmonės viceprezidentas.

Leidžia išaugti specialisto kėdę

V. Gurgždys pažymi, kad talentingi darbuotojai visuomet ieško augimo galimybių, tad į ateitį žvelgiančios įmonės turi suteikti galimybę specialistams vieną dieną tapti vadovais. „Natūralu, kad darbuotojai, norintys geresnių karjeros galimybių, žiūrės į sparčiau augančią įmonę. Svarbu jiems leisti augti ir rinktis karjeros perspektyvą“, – įsitikinęs V. Gurgždys.

Čikagos komandos dirbtuvės.

Jam antrina ir R. Alonderienė, sakydama, kad jų įmonėje vadovai paprastai išauga iš buvusių specialistų. „Svarbu suprasti, kad geri savo srities profesionalai nebūtinai turi tobulą žinių bagažą, kaip būti gerais vadovais, todėl reikia įdėti daug pastangų stiprinant lyderystės potencialą. Stiprūs lyderiai pritraukia stiprius profesionalus, o esami nenori išeiti. Žmonių auginimas neabejotinai yra mūsų konkurencinis pranašumas“, – tikina personalo vadovė.

Specialistų ieško, bet neruošia

V. Gurgždys pastebi, kad nors rinkoje jaučiamas IT specialistų trūkumas, toli gražu ne visos įmonės investuoja į darbuotojų paruošimą.

„Dažnai kalbama, kad universitetai turi skirti labai didelį dėmesį ruošdami specialistus rinkai, bet reikia akcentuoti, kad verslas taip pat turi atsakomybę auginti IT profesionalus. Dar nežinia, kieno vaidmuo turėtų būti didesnis. Universitetas suteikia pagrindus, bet visos stipresnės įmonės, kurios turi daugiau resursų, sugebėjimų, supratimo ir laiko pulsą ant pačių naujausių technologinių tendencijų, turi prisidėti prie IT specialistų ugdymo. Rinkoje yra daug neblogų pavyzdžių, bet vis dar reikia daugiau dėmesio iš kitų pagrindinių žaidėjų“, – mano vadovas.

Čikagos komandos dirbtuvės.

Būtent dėl šios priežasties „Devbridge Group“ jau prieš kurį laiką įkūrė „Sourcery“ akademijas, kuriose nemokamai ugdo programavimo, testavimo inžinerijos besimokančius studentus. Be to, šiemet įkūrė pirmą Lietuvoje nemokamą kūrybinių technologijų ir programavimo pagrindų akademiją vaikams nuo 7 iki 12 metų.

„Investicija į profesinį tobulėjimą yra ryški mūsų kultūros dalis. Natūralu, kad tai, kuo gyvename, skleidžiasi ir už komandos ribų. Norime grąžinti duoklę visuomenei ir parodyti, kad technologinis raštingumas turi kritinę reikšmę augančiai kartai. Akademijoje vaikus mokome ne vartoti technologijas, bet jas kurti. Tai – visai kas kita. Vaikai įgauna reikšmingus įgūdžius, kurie kloja sėkmingus pagrindus jų ateičiai. Be to, siekiame stipriai padidinti būsimų IT srities studentų skaičių“, – apie akademiją, kurioje šiuo metu nemokamai mokosi 416 vaikų, pasakoja V. Gurgždys.

Devbridge Vilniaus ofisas.

Specialistas priduria, kad formalios švietimo programos taip pat turėtų skirti daugiau dėmesio šiai sričiai. Anot jo, jau galima rasti privačių mokyklų, kur technologijų mokoma nuo pirmos klasės, bet valstybinėse ugdymo įstaigose to vis dar labai trūksta.

„Norėtųsi, kad technologinis išsilavinimas būtų teikiamas nuo pirmos klasės. Manau, vaikų švietimas turėtų būti integruotas: jei vaikas mokosi matematikos, rašo anglų kalbos rašinį ar atlieka laboratorinį darbą, jis visa tai gali daryti pasitelkdamas technologijas, specialius įrankius, sukurtus darbuotis būtent vaikams.

Per tokią integraciją galima parodyti, kad absoliučiai bet kurioje srityje technologinės žinios padeda išspręsti skirtingas problemas. Nebūtinai vaikas taps programuotoju, bet jo supratimas bet kurioje disciplinoje bus visai kitas“, – atkreipia dėmesį V. Gurgždys.

Viktoras Gurgždys

Edukacinės iniciatyvos yra neatsiejama įmonės kultūros dalis į kurią natūraliai įsitraukia ir patys darbuotojai. Senior lygio specialistai dėsto paskaitas „Sourcery“ akademijose, kurios skirtos ugdyti jaunuosius IT talentus (kasmet organizuojamos dvi akademijos – programuotojams ir testuotojams). Be to, įmonės darbuotojai tampa šių programų mentoriais, kurie po kelis mėnesius dirba su studentais prie akademijoje jų kuriamų projektų, leidžia įgyti realaus darbo patirties, gilinti savo technologines žinias.

Vaikų akademiją Kaune pagerbė net Prezidentė

Kolektyvo įsitraukimas neaplenkia ir vaikų akademijos, „Sourcery for Kids“. Programos mentorių daugumą sudaro „Devbridge“ darbuotojai, kurie savo šeštadienius dedikuoja vaikų technologinio raštingumo ugdymui.

Užsakymo nr.: PT_78464199