Tiriant baudžiamąją bylą, susijusią su lėktuvo Tu-154B-2 katastrofa virš Juodosios jūros, tam tikra tragiško įvykio priežastis atskleidžianti versija buvo iškelta dar prieš atrandant juodąsias dėžes.

Spėjama, kad laineris, kuriuo į Siriją skrido artistai ir žurnalistai, galėjo nukristi dėl pilotų klaidos. Mat kylantis lėktuvas buvo pakreiptas virškritiniu atakos kampu. Dėl šios priežasties greitį praradęs orlaivis, užuot kilęs į viršų, ėmė leistis link jūros, o kai uodega užkliudė vandens paviršių, perlūžo ir nuskendo. Kol kas ši versija grindžiama vienintelio iš jūros lėktuvo manevrus stebėjusio tragedijos liudininko parodymais.

Pirmadienį Rusijos Federacijos federalinė saugumo tarnyba (FSB) pranešė, kad atsirado liudininkų, mačiusių lainerio kritimą. Pateiktos versijos šiuo metu tikrinamos. Vienas iš liudininkų – FSB pasienio būrio pakrantės apsaugos tarnybos darbuotojas. Avarijos akimirką jis buvo kateryje Sočio uosto teritorijoje. Pasienietis tvirtina, kad atsitiktinai tapo ankstų sekmadienio rytą įvykusios tragedijos liudininku.

Jis teigia, kad iš Adlerio oro uosto pakilęs lėktuvas, užuot kilęs į viršų, ėmė gana sparčiai leistis link jūros paviršiaus, tarsi ketindamas į ją nutūpti. Liudininkas pastebi, kad lėktuvo padėtis sukėlė jam įtarimų: Tu-154 skrido nedideliu greičiu; jo priekis buvo neįprastai iškeltas į viršų. Pasak liudininko, lėktuvas tuo momentu atrodė tarsi ant užpakalinio rato pastatytas motociklas. Avariją stebėjęs pasienietis pasakoja, kad visiškai netrukus lėktuvas uodega užkliudė vandens paviršių, tada atitrūko, bloškėsi į bangas ir greitai nuskendo.

Specialistų tvirtinimu, tokį liudininko apibūdintą įvykio vaizdą galėjo lemti keletas veiksnių, susijusių su lėktuvo ekipažo veiksmais. FSB pirmadienį pranešė, kad Тu-154 pakilo išvystęs 345 km/h greitį ir pradėjo kilti. Deja, jau po kelių sekundžių lėktuvas, ekspertų duomenimis, pradėjo mažinti greitį ir leistis žemyn. Specialistai mano, kad taip nutikti galėjo visų pirma dėl klaidingų pilotų veiksmų, šiems pamėginus priversti orlaivį pernelyg staigiai pakilti. Spėjama, kad lėktuvas atsidūrė virškritinio atakos kampo padėtyje, o tada ėmė mažinti greitį, nebegalėjo pakilti ir nusileido prie jūros paviršiaus.

Pasak liudininko, lėktuvas tuo momentu atrodė tars ant užpakalinio rato pastatytas motociklas. Avariją stebėjęs pasienietis pasakoja, kad visiškai netrukus lėktuvas uodega užkliudė vandens paviršių, tada atitrūko, bloškėsi į bangas ir greitai nuskendo.

Reikia priminti, kad būtent toks buvo lėktuvo Tu-154M GTK „Rosija“ sudužimo scenarijus. Pastarojo katastrofa įvyko 2006-ųjų metų rugpjūtį, skrendant reisu Anapa–Sankt Peterburgas. Lėktuvas sudužo prie Donecko. Atlikus tyrimą buvo nustatyta, kad ekipažo vadas pamėgino pakilti virš audros fronto ir padarė labai panašių klaidų, lėmusių visų 170-ies lėktuvu skridusių žmonių žūtį. Kai prarado greitį, Тu-154М buvo 12 tūkst. metrų aukštyje, todėl jis ne tik ėmė leistis, bet kelias minutes krito.

Beje, Sočyje įvykusią katastrofą galėjo lemti ir su technine lėktuvo būkle susiję veiksniai. Pavyzdžiui, galbūt lėktuvas buvo perkrautas (žinoma, kad kalbėdamas su dispečeriu, pilotas paminėjo, kad lėktuvas sunkus), gal buvo netinkamai parinktas svorio centras, gal kilo su sparnų vožtuvais ar stabilizavimo įrenginiais susijusių problemų, o gal staiga sumažėjo variklių trauka.

Reikia pasakyti, kad pirmadienį visos išvardytos versijos buvo su išlygomis patvirtintos FSB ryšių su visuomene centro išplatintame oficialiame pranešime. Pilotų klaidos ir techninės triktys pranešime buvo įvardytos kaip vienos iš galimų katastrofos priežasčių. Saugumo tarnyba taip pat nurodė, kad jokių požymių, leidžiančių daryti prielaidas apie galimą teroro aktą, nenustatyta. Vis dėlto, kaip praneša leidinio „Kommersant“ informacijos šaltinis, terorizmo versija galutinai neatmesta: tai bus galima padaryti tik nuodugniai išanalizavus juodųjų dėžių įrašus, taip pat kruopščiai apžiūrėjus žuvusiųjų kūnus ir Тu-154 nuolaužas.

Orlaivio nuolaužų ir juo skridusių keleivių kūnų buvo imta ieškoti iš karto po katastrofos. Deja, apie kokius nors gelbėjimo operacijos rezultatus buvo galima kalbėti tik praėjus kelioms valandoms: iš pradžių į vandens paviršių iškilo iš lėktuvo degalų bakų tekančių tepalų dėmės, o vėliau ir žuvusiesiems priklausę daiktai bei jų pačių kūnai.

Paieškos operacijos vykdytojų teigimu, per pirmąsias darbo valandas pavyko aptikti ne tik žuvusiųjų, tarp kurių ir orlaivio ekipažo vadas, kūnus, bet ir per šimtą įvairių nuolaužų. Paskutiniai radiniai jau aprašyti, supakuoti ir išsiųsti į Maskvą, kur turės būti atlikta nuodugni ekspertizė. Tyrimą vykdantys pareigūnai mano, kad pirmiausia buvo rasti tie keleiviai ir ekipažo nariai, kurie kilimo akimirką buvo neužsisegę saugos diržų arba atsidūrė lėktuvo fiuzeliažo (liemens) lūžio vietose. Pranešama, kad ant rastų kūnų ir lėktuvo nuolaužų sprogimų pėdsakų neaptikta.

Stambios lėktuvo nuolaužos, tarp kurių ir atitrūkusi uodega, buvo rastos 70 metrų gylyje. Jos aptiktos naudojant akustinį gylmatį, užfiksavusį ant jūros dugno esančius kelis stambius objektus. Pirmadienį vėlai vakare buvo pranešta, kad iš vandens jau ištrauktos kelios dešimtys žuvusiųjų kūnų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1541)