Blogerė Enorca Klaipėdoje nufotografavo į Kauno technologijos universitetą (KTU) kviečiantį studijuoti plakatą „Teorija ir praktika“, kur supriešinami du įvaizdžiai: mokslinėje aplinkoje vaizduojamas vyras ir virtuvės aplinkoje – moteris su keptuve.

Socialiniuose tinkluose plakatas sukėlė audringas diskusijas „Mokslas – tik vyrams, nes moters vieta virtuvėje“ tema. Kaip vėliau paaiškėjo, seksistiniu pavadintas KTU plakatas plačiai aptartas ir akademiniuose sluoksniuose.
KTU

„Tai dar viena žinia merginoms, kad iš principo jos nepageidaujamos, jų diplomai ir net pažymai nieko nereiškia, jos vis viena ko gero turės grįžti į virtuvę, ten pritaikyti vyrų išradimų“, - KTU sumanymą abejotinu būdu kviesti jaunimą į studijas komentavo filosofijos mokslų daktarė, Vilniaus Gedimino technikos universiteto docentė Nida Vasiliauskaitė.

Stok pas mus, vairuok BMW, būk kietas

Blogerei Enorcai neaišku, ką iš tiesų KTU plakatas teigia. Kad mokslinis darbas ir namų ūkis vienodai svarbūs? Ar tai, kad abiems vienodai gerai/blogai pritaikomas KTU teikiamas išsilavinimas? Ar tai, kad vyrai kuria, moterys naudojasi?

Pasak tinklaraštininkės, kai kurios kolegijos taiko tokią reklaminę taktiką: stok pas mus, vairuok juodą BMW, pakabink paną, būk kietas. „Tai gal ir čia toks hipster variantas tos pačios žinutės? Vis dėlto, manau, sukeitus lytis ar palikus tik vyrą ar moterį, dingtų tik vienas iš daugelio šio plakato liapsusų“, - KTU bandymą reklamuotis komentavo Enorca.

N. Vasiliauskaitė atkreipė dėmesį, jog KTU plakato autorius – „tas pats, kuris buvo sukėlęs skandalą dėl alaus reklamos: vyras ant piršto suka gaublį, o patetiškas balsas fone praneša, kad vyrai svajoja apie didelius dalykus, kosmoso užkariavimą, neva ant jų laikosi pasaulis“.

Jei gerai mokysiesi - suprasi, ką vyrai kalbės

Tai, kad stereotipus įtvirtinančiais plakatais valstybinė universitetinė mokykla kviečia jaunuolius studijuoti, N. Vasiliauskaitės nuomone, nėra nekalta. „Visų pirma, KTU diskredituoja save, kaip aukštąją mokyklą, nes tokia reklama būtų gėda net provincialiausiai kolegijai. Jeigu čia humoras, tegu juokauja užstalėje“, - DELFI sakė mokslininkė.

Anot N. Vasiliauskaitės, problema ne tik ta, kad KTU įtvirtina stereotipišką požiūrį į lytis. „Čia svarbus ne pats paveiksliukas, kuris, jeigu būtų naudojamas virtuvės prekių reklamai, taip pat būtų pakankamai skandalingas. Tačiau kai tokiu būdu save pristato universitetinio lygio institucija, kur kas blogiau. Nes ne tik atkartojamas stereotipas kaip toks, bet ir aukštu lygiu patvirtinama – moters vieta virtuvėje“.

Studentai yra atlikę nedidelį tyrimėlį apie tai, kaip žiūrima į tiksliuosius mokslus studijuojančias merginas ir užfiksavę, kokias patyčias joms tenka iškęsti. „Gerai mokykis, galėsi suprasti, ką vyrai kalbės“ – tik vienas iš „nekaltų“ pašmaikštavimų merginų „vyriškose studijose ir moksle“ tema.

KTU: techniškieji mokslai – ne vien vyrams

Komentuodama kilusias diskusijas dėl KTU plakato, universiteto Rinkodaros ir komunikacijos direktorė Ornela Ramašauskaitė DELFI sakė: „ši reklaminė kampanija remiasi idėja, jog tai, kas vyksta mokslo pasaulyje, visuomet atsispindi ir paprastame gyvenime, todėl reklaminiuose sprendimuose vienoje pusėje vaizduojami mokslininkas ar mokslininkė, kitoje – jų darbo atspindys kasdienybėje“.
 
O. Ramašauskaitės teigimu, Kauno technologijos universitetas neigiamai žiūri į bet kokias diskriminacijos apraiškas.

„Mes didžiuojamės, kad pas mus yra įvairių lyčių studentų, mokslininkų bei administracinio personalo. Dar daugiau – KTU aktyviai veikia ir veiks, griaudamas visuomenėje paplitusį stereotipą, jog techniškieji mokslai yra „tik vyrams“. Kurdami šiuos plakatus siekėme, kad ši įvairovė atsispindėtų ir reklaminėje kampanijoje“, - sakė KTU atstovė.

KTU