Tačiau pastaruoju metu idėja, kad kraujas gali tapti jaunystės eliksyru, iš pasakų ir tautosakos nužengė į medicinos sritį ir paskatino biotechnologijų startuolių veiklą.

Tiesa, tyrimai tebėra pradinėje stadijoje. Įrodymai, kad tokio pobūdžio gydymas veiksmingas, gauti daugiausiai tiriant peles, o ne žmones.

O nuo ko prasidėjo ir vystėsi ši prieštaringai vertinama sritis? Pirmieji eksperimentai sujungiant dviejų graužikų kraujotakos sistemas pradėti prieš daugiau nei šešiasdešimt metų. Jie parodė, kad jaunas kraujas galėtų nuslopinti senėjimo poveikį. Graužiko sujungimo metodas vadinamas parabioze. Jis vėl išpopuliarėjo šio amžiaus pradžioje.

Mokslininkai Irina ir Maiklas Konboy išsiaiškino, kad jaunas kraujas gali atjauninti kamienines ląsteles. Dar du mokslininkai šiuos atradimus pritaikė smegenims. Jie nustatė, jog parabiozes būdu jaunų gyvūnų perduodamas kraujas suintensyvino naujų neuronų gamybą. Biotechnologijų kompanijos jau skuba mokslą paversti senėjimą stabdančiu gydymu.

Bandymai išnaudoti jauninantį poveikį, pastebėta parabiozės eksperimentuose, daugiausia susiję su plazma, sudarančia 55 proc. mūsų kraujo. Kol kas nėra aišku, kas tiksliai paskatina jauninantį poveikį. Bet yra galimi keletas variantų. Tai gali būti hormonas oksitocinas, baltymas TIMP2 arba baltymas GDF11.

Pasak molekulinės biologijos eksperto Filo Robinso greičiausiai nėra vieno konkretaus veiksmo, skatinančio senėjimą ar galinčio atnaujinti audinius. Reikalingas iš atskirų komponentų sudarytas derinys. Visgi atrasti konkrečius komponentus ir pagal tai sukurti veiksmingą gydymą tebėra sunkiai įkandama užduotis. Be to, nėra aišku, kuriuos senėjimą skatinančius veiksnius reikėtų slopinti, o kuriuos atnaujinančius elementus suaktyvinti. Šie veiksniai gali vienas kitą neutralizuoti arba sukelti nepageidaujamą šalutinį poveikį.

Dėl šios priežasties biotechnologijų kompanijų kuriamus preparatus, paremtus atnaujinančiomis kraujo savybėmis, derėtų vertinti atsargiai. Mokslininkų Konboy duetas išmėgino ir ganėtinai elementarų eksperimentą. Jie paprasčiausiai pakeitė pusę graužikų plazmos druskos tirpalu ir pridėjo skysčių pusiausvyra kraujyje palaikančią baltymo albumino. Tokiu būdu senėjimą skatinantys veiksniai buvo tiesiog atskiesti. Šis tyrimas leidžia spręsti, kad žalingas kraujotakos baltymų poveikis sename kraujyje, apimantis ir jaunystės veiksnių slopinimą, yra gerokai stipresnis už atjauninačias kraujo savybes.

Tad atradimas apskritai verčia smarkiai suabejoti jauno kraujo panaudojimo gydymui veiksmingumu. Taip pat abejotina atrodo ir tokią procedūrą siūlančių klinikų veikla. Praktikuojamos ir kitokios su krauju susijusios jaunystės paieškos. Kompanija „Bioage Labs“ analizuoja vyresnio amžiaus žmonių kraują. Lyginant sveikų ir problemų turinčių senjorų kraują bandoma išsiaiškinti, kas tą nulemia. Nustatyti molekuliniai taikiniai, susiję su regenaracija imunitetu ir raumenų veikla.

Pradėti testuoti į visas tris kryptis nukreipti vaistai. Iš esmės bandoma imti pavyzdį iš sveikai gyvenančių žmonių. Toks sprendimas nei kiek nepanašus į fantastinėse istorijos aprašytas kraujyje slypinčias jaunystės eliksyro galias. Tačiau jį žymiai lengviau pritaikyti šiuolaikinei medicinai.