Per dieną – 500 mln. nuostolių

Pasirodžius pirmajam sniegui Jungtinėje Karalystėje kasmet atšaukiama šimtai skrydžių, uždaroma dalis mokyklų. Sutrinka ir transporto sistema. Šalyse, kuriose oro temperatūra žiemą nukrinta gerokai žemiau nulio, žmonės gyvena kaip gyvenę, o Jungtinės Karalystės gyventojai kasmet į sniegą žiūri taip, tarsi pirmą kartą jį regėtų, ir niekas negali paaiškinti, kodėl šalis, kurioje sninga tikrai ne pirmus metus, nesugeba susitaikyti su žiema ir jai pasiruošti. Dėl neplanuotų išlaidų Vyriausybės atstovai kasmet viešai kaltina meteorologus ir kelių valymo tarnybas.

Draudimo kompanijos RSA atlikto tyrimo duomenimis, sniegas Jungtinei Karalystei kainuoja apie 500 mln. svarų sterlingų per dieną. 2010 metų žiema šalyje buvo šalčiausia per 31 metus, tačiau pasiruošti šalčiui bei sniegui valdžios vyrai ir moterys kasmet vis nespėja.

„Tiesa“ kalbino 35 metų Regimantą, dirbantį vienos britų kompanijos direktoriumi. Dešimtmetį Londone gyvenantis vyras teigė jau susitaikęs su britišku požiūriu į žiemą. „Turiu penkerių ir aštuonerių metų vaikus, žiemą jiems būna atostogos. Keletą pastarųjų metų dėl šalčio ir sniego vaikai gauna „papildomų“ atostogų, tad jau antrus metus su žmona išvežame juos pas senelius į Lietuvą, nes patiems reikia dirbti“, – sakė direktorius.

Regimanto nuomone, šaltis Jungtinėje Karalystėje nėra nepakeliamas, tačiau čia gyvenantiems lietuviams tenka atsižvelgti į britų požiūrį, transporto problemas bei tariamus sunkumus, su kuriais susiduria britai: „Mums, lietuviams, sniegas žiemą – įprastas reiškinys, aš važinėju savo automobiliu su žieminėmis padangomis. Į darbą neinu tik tada, kai nebedirba visa įmonė, tačiau taip buvo tik kartą, kai prieš porą metų buvo 10 laipsnių šalčio.“

Žiemą sniego nesitikima

Ekonomistai jaudinasi, jog šalta žiema gali labai pakenkti Jungtinės Karalystės ekonomikai. Pastaruosius keletą metų šalies ekonomika gerėja po 1 proc. kasmet, o dėl sniego patiriami nuostoliai sunkina finansinę padėtį.

RSA teigimu, sniegas labiausiai pakenkia transportui, mokymo įstaigų veiklai bei verslo sektoriui. Jei šaltis spaudžia ir sninga keletą dienų iš eilės, nuostoliai per dieną siekia daugiau nei 500 mln. svarų. Daugiausia pinigų prarandama dėl darbuotojų, negalinčių atvykti į darbą. Šiemet, iškritus pirmajam sniegui, į darbą neatvyko trečdalis Jungtinės Karalystės darbuotojų. Tuos, kuriems visgi pavyko atkeliauti, darbdaviai neretai išleisdavo keletą valandų anksčiau, mat dėl prastų oro sąlygų vakarais kur kas sudėtingiau grįžti namo.

„Tiesos“ kalbintas londonietis banko darbuotojas Paulius patvirtino, jog britai darbdaviai atsižvelgia į darbuotojų žiemą patiriamas problemas. Jauno vyro teigimu, jo vadovas visą savaitę darbuotojus iš darbo išleisdavo anksčiau. „Kai pradėjo snigti, direktorius sušaukė pasitarimą ir davė mums leidimą baigti darbą iškart po pietų. Šis leidimas galiojo savaitę. Ne visi darbuotojai naudojosi galimybe išeiti anksčiau, tačiau aš su malonumu baigdavau darbą ir traukdavau namo“, – pasakojo Paulius.

Jaunas vyras teigė, kad šaltis ir sniegas jam netrukdė atvykti į darbą ar grįžti namo, tačiau jo sūnaus darželis buvo laikinai uždarytas, tad jis verčiau leido laiką su šeima, užuot dirbęs. „Jungtinė Karalystė turi begalę galimybių bei finansinių išteklių, kuriuos galėtų sutaupyti, jei tinkamai pasiruoštų šalčiams. Niekaip nesuprantu, kodėl Vyriausybė suteikia progą darbuotojams nedirbti, vaikams nelankyti mokymo įstaigų, o vėliau, praradę milijonus, skundžiasi, kad nesitikėjo, jog gruodį pradės snigti“, – juokėsi banko darbuotojas.

Oro uostų nuostoliai auga

Oro uostai šią žiemą taip pat dirba nuostolingai. Pirmosiomis sausio dienomis Jungtinėje Karalystėje buvo uždaroma net 10 proc. oro uostų. Vien Londono Hitrou oro uoste dėl prasto matomumo bei slidžių kilimo takų kai kuriomis dienomis buvo atidedama ar atšaukiama iki 500 skrydžių.

Įmonės direktorius Regimantas teigė, jog į Lietuvą su šeima skrenda gerokai prieš žiemos šventes, tad su problemomis oro uostuose retai susiduria. „Skrendant prieš šventes oro uostai būna perpildyti, tačiau dažniausiai dar nebūna taip šalta, kad atidėtų skrydžius. Pernai ir šiemet susidūriau su problema, kaip parskraidinti vaikus iš Lietuvos. Mes su žmona jau dirbome, o palikti vaikai negalėjo grįžti, nes skrydžiai buvo masiškai atidedami. Problemą išsprendėme – surizikavome ir pasikliovėme orų prognoze bei oro uostų darbuotojų pranešimais per televiziją“, – „Tiesai“ sakė pašnekovas.

Visoje Jungtinėje Karalystėje gruodžio–vasario mėnesiais kasmet atšaukiama vidutiniškai apie 20 proc. skrydžių. Londono Getviko oro uosto vadovas Stewartas Wingatas pasiūlė D. Britanijos transporto sekretoriui paskirstyti skrydžius trim didiesiems Londono oro uostams ir taip sumažinti nepatogumų keleiviams. Jo teigimu, Hitrou oro uostas kasmet susiduria su tomis pačiomis problemomis, dėl kurių atšaukiama tūkstančiai skrydžių. Dėl oro uosto užimtumo bei dydžio nespėjama nuvalyti kelių, tad lėktuvai nebegali pakilti ar nusileisti.

S. Wingatas pasiūlė dalį skrydžių iš Hitrou nukreipti į Stanstedo bei Getviko oro uostus. Mažesniuose oro uostuose sniegas nuo kilimo takų nuvalomas greičiau, tad lėktuvai gali kilti bei leistis net esant prastam matomumui, nes jie statomi didesniu atstumu vienas nuo kito. Hitrou vadovai nesutiko perkelti skrydžių teigdami, jog išleido sniego valymo įrangai 36 mln. svarų, tad patys susitvarkys su žiemos krečiamais pokštais.

Transporto sekretoriaus teigimu, didžiausiame Londono oro uoste sniego valymo mašinoms sunku operatyviai dirbti, nes lėktuvai statomi per arti vienas kito, jų paprasčiausiai per daug. Be to, dėl oro uosto dydžio sniegas nenuvalomas taip greitai, kad nesutrikdytų skrydžių tvarkaraščio.

Vairuotojai nepaiso įspėjimų

Dėl skubios pagalbos kelyje, kompanijos AA duomenimis, kasmet gruodžio–vasario mėnesiais šąlant bei sningant per dieną sulaukiama apie 20 tūkst. pagalbos skambučių. Skambučių skaičius šokteli iškritus keliems centimetrams sniego.

Oficialioje AA svetainėje vos prasidėjus šalčiams pasirodo įspėjimų ir patarimų, kaip vairuoti bei kokių saugumo priemonių imtis žiemos kelyje. AA atstovo spaudai teigimu, įspėjimai nepadeda: „Žiemą skelbiame viešus pranešimus stengdamiesi išvengti darbo apkrovos, su kuria galime nebespėti susitvarkyti. Atrodo, jog britai vis dar nesuvokia, kad sniegas ir šaltis žiemą – įprasti dalykai, kuriems, beje, reikia ruoštis iš anksto.“

Jungtinės Karalystės spaudoje bei internete mirgėte mirga straipsnių, kuriuose pateikiamos instrukcijos, kaip vairuoti iškritus sniegui ir pašalus keliui. Patariama prieš pradedant vairuoti nusivalyti langus ir veidrodėlius, nukasti sniegą aplink automobilį ir neplauti langų vandeniu. Taip pat patariama automobilyje visada vežiotis maisto, vandens, šiltų drabužių, žvakių bei degtukų.

Kelių policija dėl prastų oro sąlygų įspėja vairuotojus pasirinkti kitą kelionės būdą ir palikti automobilius namuose. Policijos ataskaitos rodo, jog vairuotojams pavojus nė motais – avarijų keliuose šiemet padaugėjo tris kartus. Lygiagrečiai su dažnesnėmis avarijomis pakilo ir kreipimųsi į draudimo kompanijas, padengiančias nuostolius, susijusius su ekstremaliomis gamtos sąlygomis.