Kai tai patiria mergaitės mokyklose, tėvai ir pedagogai neretai tik šypteli, tokį elgesį pavadindami nekaltu berniukų išdykavimu. Neva visi taip elgiasi per amžius ir nieko čia blogo. „Nekenčiu mamos, nekenčiu mokytojų. Nenoriu net susilaukti vaikų Lietuvoje, nes žinau, kad išsigimusioje visuomenėje jie nesijaus saugūs“, – sako mergina, prieš dešimt metų mokykloje kentusi seksualinę berniukų prievartą.

Tė­vai vai­kų „žai­di­mus“ lin­kę to­le­ruo­ti

Ne­no­rė­ju­si įvar­dy­ti sa­vo tik­ro var­do mer­gi­na, gy­ve­nan­ti vie­na­me Šiau­lių re­gio­no mies­te, pa­sa­ko­jo, kad bren­di­mo po­žy­miai jai pa­si­reiš­kė ga­na anks­ti – de­šim­ties me­tų. Mer­gai­tė komp­lek­sa­vo dėl anks­ty­vos bran­dos, o bend­rak­la­sius tai links­mi­no. Kar­tą, lai­kant mer­gai­tę prieš vi­są kla­sę, bend­raam­žiai ėmė grai­by­ti jos krū­ti­nę. Kai apie tai su­ži­no­jo mo­ky­to­ja, pa­sak pa­šne­ko­vės, ėmė ją tar­dy­ti prie vi­sos kla­sės. Mer­gai­tė su­tri­ku­si pa­sa­ko­jo, o vai­kai juo­kė­si, lai­dė rep­li­kas, taip dar la­biau su­stip­rin­da­mi mer­gai­tės iš­gy­ve­ni­mus.

Dau­giau mo­ky­to­ja su ja ne­si­kal­bė­jo, ne­tgi ig­no­ra­vo, o bend­raam­žiai ir to­liau že­mi­no. Mo­ky­to­ja ra­miai ją pa­lik­da­vo kla­sė­je su įžū­liais ber­niu­kais. Kai mer­gai­tė pa­pa­sa­ko­jo apie iš­gy­ve­ni­mus ir pa­ti­ria­mą prie­var­tą ma­mai, ši ne­siė­mė jo­kių veiks­mų. Ber­niu­kų el­ge­sys jai at­ro­dė nor­ma­lus, to­dėl mer­gai­tė li­ko vie­na su sa­vo iš­gy­ve­ni­mais.

Da­bar jau suau­gu­si mer­gi­na kla­sės drau­gų el­ge­sį va­di­na tvir­ki­ni­mu. Vis dėl­to net ne tai, kas vai­kys­tė­je iš­gy­ven­ta, pa­šne­ko­vei, praė­jus de­šim­čiai me­tų, ke­lia siau­bą. Jai bai­ses­nis da­bar­ti­nis ci­niš­kas suau­gu­sių­jų, tė­čių ir ma­mų, po­žiū­ris į moks­lei­vių sek­sua­li­nius prie­ka­bia­vi­mus mo­kyk­lo­je.

Mer­gi­na vai­kys­tė­je pa­tir­tais iš­gy­ve­ni­mais pa­si­da­li­jo su ki­to­mis ma­mo­mis vie­na­me in­ter­ne­to fo­ru­me. Sa­vo vai­kais ypa­tin­gai be­si­rū­pi­nan­čios ma­mos iš is­to­ri­jos ir to, ką iš­gy­ve­no mer­gai­tė, tik pa­si­juo­kė. Mer­gi­na įsi­ti­ki­no, kad šiuo­lai­ki­niai tė­vai vai­kų sek­sua­li­nes prie­ka­bes to­le­ruo­ja.

Anot vie­nos ma­mos, jos duk­ros mo­ko­mos pir­miau­sia pa­čios spręs­ti si­tua­ci­ją, tik ne­pa­vy­kus – kreip­tis pa­gal­bos į tė­vus. „Dėl kiek­vie­no pirs­te­lė­ji­mo ar stum­te­lė­ji­mo į mo­kyk­lą ne­laks­ty­siu, duk­roms ne į nau­dą tu­rė­ti „ma­my­čiu­kių“ re­pu­ta­ci­ją“, – tei­gė ji.

Ki­ta ma­ma pri­si­mi­nė, kad jai be­si­mo­kant mo­kyk­lo­je „sek­sua­li­nė prie­var­ta“ ir­gi bu­vo. „Prieš vi­sas mo­kyk­los mer­gai­tes tur­būt, kai steng­da­vo­si už­gau­ti bręs­tan­čios mer­gai­tės krū­ti­nę, ban­dy­da­vo įstum­ti į ber­niu­kų per­si­ren­gi­mo kam­ba­rį, kai brau­ky­da­vo ran­ka per nu­ga­rą, kad su­pras­tų – jau ne­šio­ji lie­me­nė­lę ar ne. Jei ne­šio­ji, tai steng­sis ją at­seg­ti. Bet tai bu­vo paaug­lys­tė. Tur­būt vie­nos mer­gai­tės rea­ga­vo jaut­riai, ki­tos ne­su­reikš­mi­no. Es­mė tur­būt ta, kad se­niau nie­kas ne­va­di­no to sek­sua­li­ne prie­var­ta, tvir­ki­ni­mu. Tai bu­vo ka­bi­nė­ji­ma­sis, er­zi­ni­mas ir pan. Kai jau la­bai įky­riai vyk­da­vo toks pa­ne­lių te­ro­ri­za­vi­mas, tai mo­ky­to­jai su­draus­min­da­vo“, – sa­kė ji.

Vie­na mo­de­ra­to­rė pri­si­pa­ži­no, kad ne­tgi bū­tų skra­džiai že­mę no­rė­ju­si pra­pult, nu­si­žu­dyt ar iš­nykt, jei tė­vai, mo­ky­to­jai bū­tų ki­šę­si į tai, kad mo­kyk­lo­je ją er­zi­no ar gra­bi­nė­jo. Į mo­kyk­lą ne­bū­čiau ga­lė­ju­si įžengt. Prie­ka­bes vi­sad iš­gy­ve­nau leng­vai, „kaip nuo žą­sies van­duo“. Išsp­ren­džiu sa­vaip ir ne­su­reikš­mi­nu“, – tei­gė ji.

Ke­lios ma­mos mer­gai­tės gra­bi­nė­ji­mo ne­lai­kė sek­sua­li­niu prie­ka­bia­vi­mu ar tvir­ki­ni­mu ir tei­gė, kad tai ele­men­ta­rus ber­niu­kų su­si­pa­ži­ni­mas su pa­sau­liu. „Pra­di­nu­kės bū­da­mos spy­ga­vom, laks­tėm nuo len­dan­čių ber­niu­kų – ar ka­sas tam­pė ar si­jo­ną kil­no­jo, jo­kios emo­ci­nės trau­mos, juo­lab vi­sam gy­ve­ni­mui, ne­li­ko. O kad tre­čio­kas len­da – tai jau tvir­ki­na. Net ne­bū­čiau ži­no­ju­si, ką tai reiš­kia. Tik­rai taip ir ne­si­jau­čiau“, – sa­kė ji.

De­mok­ra­ti­ja nė­ra anar­chi­ja

Mer­gai­čių gi­ne­ko­lo­gė As­ta Dam­ku­vie­nė sa­ko, kad šiais lai­kais vai­kai bręs­ta anks­čiau nei prieš 20 me­tų. 8–9 me­tų mer­gai­tėms jau ima aug­ti krū­tys ir tai yra lai­ko­ma nor­ma.

„Pa­ti jau­niau­siai mer­gai­tė, ku­ri tu­rė­jo ly­ti­nių san­ty­kių ir atė­jo pa­si­tik­rin­ti, te­bu­vo 12-os. Jei pa­klau­si sep­ty­nio­lik­me­tės, ar ji tu­rė­jo ly­ti­nių san­ty­kių, ji jau įsi­žei­džia. Ne­va esu at­si­li­ku­si, pa­se­nu­sių pa­žiū­rų, jei anks­ty­vam ly­ti­niam gy­ve­ni­mui ne­pri­ta­riu“, – sa­kė A. Dam­ku­vie­nė.

Jei ber­niu­kai sek­sua­liai prie­ka­biau­ja prie mer­gai­čių – tai yra ne­kul­tū­rin­ga ir ne­man­da­gu, tai mer­gai­tes trau­muo­ja. Tė­vai tu­rė­tų kal­bė­tis su vai­kais. „Da­bar vis­kas ga­li­ma. Per daug jau­ni­mas in­ter­ne­te, per te­le­vi­zi­ją ne­pa­do­rių vaiz­dų žiū­ri. Rei­kė­tų mo­ky­ti mer­gai­tes, kad jos ne­si­leis­tų, jog prie jų bū­tų prie­ka­biau­ja­ma, o ber­niu­kus tu­rė­tų auk­lė­ti tė­vai, kad tai ne­pa­gar­ba mer­gai­tei“, – sa­ko gy­dy­to­ja.

A. Dam­ku­vie­nės tei­gi­mu, da­bar­ti­nės mer­gai­tės apie sa­vo do­rą, sa­vi­gar­bą, ma­žai gal­vo­ja, anks­ti rū­ko, var­to­ja al­ko­ho­lį. Vai­kai au­ga ne šei­mo­se, o su­si­me­tus su­gy­ven­ti­niams.

„Anks­ty­vas ly­ti­nis gy­ve­ni­mas mer­gai­tėms nie­ko ge­ro neat­ne­ša – ly­ti­niu ke­liu plin­tan­čias li­gas ir ne­pa­gei­dau­ja­mus nėš­tu­mus. Per sa­vai­tę atė­jo trys mo­te­rys – vi­sos „-ytės“ ir „-ai­tės“ – pra­šy­da­mos nu­trauk­ti nėš­tu­mą. Tai ne­nor­ma­lu, per ma­žai jau­ni­mui apie tai kal­ba­ma. De­mok­ra­ti­ja – tai nė­ra anar­chi­ja. Kai vis­kas ga­li­ma, tai taip ir bū­na. Vai­kai tu­ri tik tei­ses, o pa­rei­gų jo­kių“, – sa­kė gi­ne­ko­lo­gė.

Pseu­dof­lir­to au­kos – trau­muo­ja­mos

Psi­cho­lo­gas Arū­nas Nor­kus sa­ko, kad ne­pai­sant to, ar mes no­ri­me, ar ne­no­ri­me, vai­kai gims­ta jau bū­da­mi sek­sua­lūs. Pir­mie­ji sek­sua­li­niai po­ty­riai vai­kui ky­la žin­dant ma­mos krū­tį, vė­liau – lie­čiant sa­vo ly­ti­nius or­ga­nus, dar vė­liau – mas­tur­buo­jan­tis ir t. t. „To­kiu bū­du vai­kas pa­leng­va atei­na į bran­daus sek­sua­lu­mo eta­pą, pra­si­de­dan­tį tik po ly­ti­nio bren­di­mo pa­bai­gos. Iki tol vai­ko sek­sua­li­nis gy­ve­ni­mas vyks­ta dau­giau­sia žai­di­mų ir ne vi­sai są­mo­nin­gų emo­ci­nių iš­gy­ve­ni­mų for­ma. Tuo me­tu vai­kas su­vo­kia sa­vo ly­tiš­ku­mą, ima sa­ve ver­tin­ti kaip ber­niu­ką ar mer­gai­tę ir laips­niš­kai pe­ri­ma ir įsi­sa­vi­na vy­riš­ko ar mo­te­riš­ko el­ge­sio pa­vyz­džius, įsi­są­mo­ni­na sa­vo kū­no au­to­no­mi­ją. Čia la­bai svar­būs tė­vai, mo­ky­da­mi vai­ką, kad ne­de­ra ki­tiems de­monst­ruo­ti sa­vo nuo­go kū­no ar leis­ti jį lies­ti“, – sa­ko jis.

De­ja, ne­ma­žai tė­vų ne­ži­no, kaip kal­bė­tis su vai­kais apie jų sek­sua­lu­mą, ne­tgi ne­su­vo­kia, kad rei­kia apie tai kal­bė­ti ir mo­ky­ti vai­ką tin­ka­mai elg­tis – ly­giai taip, kaip mo­ko­me jaus­tis sau­giai ar man­da­giai bū­ti prie sta­lo. To­dėl ne­re­ti at­ve­jai, kai smal­su­mo ve­da­mi jau­nes­ni ar vy­res­ni vai­kai už­sii­ma gru­biais sek­sua­li­nio ty­ri­nė­ji­mo žai­di­mais, to­kiais kaip ki­tos (ar tos pa­čios) ly­ties drau­gų grai­by­mas, lie­ti­mas, pro­vo­ka­vi­mas. Jiems įdo­mu, jiems at­ro­do, kad tai žai­di­mas, pra­mo­ga, ne­kal­ta iš­dai­ga, vė­liau tar­si sa­vai­me tu­rin­ti pe­raug­ti į flir­tą.

„Vi­sai ki­taip jau­čia­si to­kio pseu­dof­lir­to au­ka. Vi­sais at­ve­jais, kai į sek­sua­li­nio ty­ri­nė­ji­mo žai­di­mus vai­kas ar paaug­lys įtrau­kia­mas prieš sa­vo va­lią, jis psi­cho­lo­giš­kai trau­muo­ja­mas. Trau­muo­ja­mas, nes pa­žei­džia­ma jo kū­no au­to­no­mi­ja ir sa­vi­ver­tė. Ky­la kal­tės, gė­dos, pyk­čio jaus­mai, ne­šva­ros, su­terš­tu­mo po­jū­tis, at­si­ran­da ne­pa­si­ti­kė­ji­mas ap­lin­ki­niais ar pa­sau­liu. Ne­re­ti ir so­ma­ti­niai su­tri­ki­mai: ne­mi­ga, ape­ti­to po­ky­čiai, neu­ro­tiš­kas el­ge­sys ir pan. Kai ku­riais at­ve­jais ga­li su­si­for­muo­ti psi­chi­nė trau­ma, le­mian­ti vi­są gy­ve­ni­mą, truk­dan­ti su­kur­ti svei­kus san­ty­kius su ki­tu žmo­gu­mi, iš­krei­pian­ti sa­vęs ver­ti­ni­mą ir el­ge­sį“, – sa­ko psi­cho­lo­gas.

Jei pa­ts pa­ty­riau, lai ken­čia ir ki­tas?

Kaip į to­kius at­ve­jus tu­rė­tų rea­guo­ti suau­gę žmo­nės? Anot A. Nor­kaus, la­bai pa­pras­tai – jie tu­ri nu­brėž­ti el­ge­sio ri­bas: kas ga­li­ma ir kas ne. Tos nu­brėž­tos ri­bos vė­liau są­ly­gos, ar suau­gę gerb­si­me ki­to oru­mą, ar dar­be ne­grai­by­si­me sa­vo ko­le­gų in­ty­mių vie­tų, ar ne­rep­li­kuo­si­me apie jų iš­vaiz­dą ir „pri­va­lu­mus“, ga­liau­siai – ar ne­siim­si­me smur­to prieš ar­ti­mą. Eu­ro­po­je šios skau­džios pa­sek­mės jau se­niai ži­no­mos, ly­giai taip pat, kaip vai­kų mu­ši­mas. Bū­tent dėl šių prie­žas­čių sie­kia­ma už­tik­rin­ti vai­ko ge­ro­vę, į ku­rios sam­pra­tą įei­na ir jo kū­no ne­lie­čia­mu­mas.

Psi­cho­lo­gas ap­gai­les­tau­ja, kad mū­suo­se toks po­žiū­ris dar tik ski­na­si ke­lią. „Mes pyks­ta­me ir bau­džia­me suau­gu­siuo­sius, ku­rie ty­čia lie­čia mū­sų vai­kus ir ap­šau­kia­me juos pe­do­fi­lais. Ta­čiau su šyp­se­na lū­po­se to­le­ruo­ja­me, kai tai da­ro jų bend­raam­žiai, min­ty­se šel­miš­kai pa­gal­vo­da­mi: „Aha, pra­dė­jo bręs­ti…“ Ko­dėl taip yra? Ogi to­dėl, kad dau­ge­lis yra pa­tys tai pa­ty­rę. Ly­giai taip pat mes to­le­ruo­ja­me vai­kų mu­ši­mą bau­džiant, juk pa­tys taip skau­džiai ka­dai­se bu­vo­me muš­ti. Ir jei­gu su mu­mis taip kaž­ka­da nu­ti­ko, o mums pa­vy­ko iš­gy­ven­ti, psi­chi­ka mums lie­pia to ne­su­reikš­min­ti, su­men­kin­ti. Nes ki­taip ga­li su­griū­ti mū­sų pa­sau­lė­jau­ta“, – ko­men­tuo­ja pa­šne­ko­vas.

Bet ne kiek­vie­nas ga­li to ne­su­reikš­min­ti. Ypač jei tai – vai­kas. Ką to­kiais at­ve­jais da­ry­ti tė­vams? Vi­sų pir­ma, at­vi­rai ir nuo­šir­džiai pa­si­kal­bė­ti su vai­ku, priim­ti jį ir jo pro­ble­mą. Paaiš­kin­ti, kad ne jis kal­tas dėl to, kas su juo at­si­ti­ko, o smur­tau­to­jas. Leis­ti vai­kui pa­pras­tai ir at­vi­rai iš­sa­ky­ti sa­vo jaus­mus ir bai­mes, o jei tai pa­da­ry­ti sun­ku – pa­siū­ly­ti juos nu­pieš­ti. Nu­pieš­ti, kas įvy­ko, kaip dėl to jau­čia­si ir vi­sa tai ap­tar­ti. Po to ga­li­ma pa­siū­ly­ti pie­ši­nį su­nai­kin­ti.

„Svar­bu – ne­smerk­ti vai­ko ir ne­bū­ti abe­jin­gu jo iš­gy­ve­ni­mams bei ne­nu­ver­tin­ti jų. Tais at­ve­jais, kai vai­ko emo­ci­nė sa­vi­jau­ta ne­ge­rė­ja, bū­ti­na kreip­tis į psi­cho­lo­gą. Sa­vai­me su­pran­ta­ma, kad apie to­kią vai­ko pa­tir­tį tu­ri bū­ti in­for­muo­ti mo­ky­to­jai ir smur­tau­jan­čių­jų tė­vai. Nes nu­brėž­ti tin­ka­mo el­ge­sio ri­bas – jų pa­rei­ga“, – sa­ko A. Nor­kus.