„IKEA‘oje mūsų esminis principas yra įsitikinimas, jog visi žmonės yra lygūs ir nusipelno pagarbaus elgesio visais gyvenimo atvejais ir visose įmanomose situacijose, įskaitant ir gyvenimą namuose. Matome smurto artimoje aplinkoje statistiką, kuri auga Lietuvoje COVID-19 pandemijos metu. Todėl norime būti dar vienu balsu visuomenėje, kuris kalba apie šią problemą, prisideda ieškant jos sprendimų. Informacine kampanija siekiame didinti skirtingų smurto formų atpažįstamumą, kviečiame Lietuvos gyventojus atkreipti dėmesį į nerimą keliančius signalus mus supančių žmonių gyvenimuose“, – sako Jolita Juodzevičienė, IKEA Lietuva rinkos vadovė.

Statistiniai duomenys rodo, jog kas trečia moteris Baltijos šalyse bent kartą savo gyvenime patiria smurtą iš savo intymaus partnerio. Ši situacija dar paaštrėjo karantino metu, kai buvo apribotos žmonių judėjimo galimybės ir gyventojai turi daugiau laiko praleisti uždarose namų erdvėse.

Kvies pasitikrinti, ar aplinkoje yra smurto ženklų

Informacinės kampanijos, kuri truks bent tris mėnesius metu, Delfi portalas rengs straipsnių ciklą su skirtingų sričių ekspertais apie smurto formas. Gyventojai taip pat bus kviečiami atlikti testą, kuris padės atpažinti skirtingas smurto formas bei pasitikrinti, ar jų pačių, jų artimųjų ir pažįstamų žmonių aplinkoje nėra smurto ženklų.

„Smurtas artimoje aplinkoje yra skaudi tema, tad kurti tokį turinį nėra lengva ir paprasta, tačiau būtina. Mes tikime, kad tik garsiai kalbant apie problemą ji gali pradėti spręstis, – sako Delfi redaktorė Rasa Lukaitytė-Vnarauskienė. – Dalis žmonių neatpažįsta smurto formų ir net nesupranta, kad prieš juos arba jų artimuosius smurtaujama. Manau, visuomenei dar labai trūksta informacijos apie įvairias smurto formas ir jos poveikį artimiems žmonėms. Kursime straipsnių ciklą, kuris, tikime, privers susimąstyti ir atpažinti smurtą artimoje aplinkoje.“

Jolita Juodzevičienė
Foto: Organizacijos nuotr.

„Mūsų noras, jog kuo daugiau Lietuvos gyventojų atkreiptų dėmesį, kad smurtas yra ne tik fizinis. Emocinis, ekonominis, seksualinis smurtas kartais būna tokių formų, kurias sunku atpažinti. Su partnerių pagalba siekiame prisidėti prie švietimo, koks elgesys, žodžiai jau žeidžia kitą, kokių priemonių imtis, smurtą patyrus ar matant jį artimoje aplinkoje. Taip pat sieksime priminti kontaktus bei pagalbą teikiančias organizacijas, kad asmenys žinotų, kur galima ieškoti ir kreiptis pagalbos“, – pasakoja J. Juodzevičienė.

Gyventojai taip pat bus kviečiami atlikti testą, kuris padės atpažinti skirtingas smurto formas bei pasitikrinti, ar jų pačių, artimųjų ir pažįstamų žmonių aplinkoje nėra smurto ženklų.

Pagalba krizių centrui

Be informacinės kampanijos, IKEA taip pat siekia prisidėti prie krizes patyrusių šeimų ir asmenų gyvenimo sąlygų pagerinimo. Socialinės iniciatyvos metu pradėtos atnaujinti vieno didžiausių Lietuvoje Kauno šeimos krizių centro gyvenamosios patalpos. Planuojama per maždaug trejus metus atnaujinti visas centro gyvenamąsias erdves.

„Esu įsitikinusi, kad net ir laikini namai krizių centre be saugumo turi suteikti namų jausmą. Tikime, kad tai padės krizes patyrusioms šeimoms, jų vaikams atsitiesti, suteiks motyvacijos ir teigiamų emocijų. Gyvenamųjų patalpų, skirtų laikinai apgyvendinti krizes patyrusias šeimas, atnaujinimas jau prasidėjo. Per šiuos metus planuojama atnaujinti pirmojo korpuso gyvenamuosius kambarius, virtuvę, vaikų žaidimo erdvę. Šiuos atnaujinimo darbus tęsime ir sekančiais metais“, – teigia IKEA vadovė Lietuvoje.

Kampanijos simbolis – akis

IKEA socialinei kampanijai sukurta speciali vizualika bei simbolis. Juo tapo akis, kviečianti neužsimerkti ir atpažinti galimus smurto ženklus aplinkoje. Kampanijos pagrindine spalva tapo oranžine, taip siejantis su Jungtinių tautų iniciatyva, nukreipta prieš smurtą prieš moteris.

Kampanija prieš smurtą artimoje aplinkoje yra IKEA socialinės atsakomybės programos, patvirtintos trejiems metams dalis. Ji vyks trijose Baltijos šalyse, IKEA Lietuva startuoja pirmoji. Programos metu apie smurtą artimoje aplinkoje bus siekiama edukuoti ne tik visuomenę, bet ir IKEA darbuotojus, taip pat bus atnaujinami šeimos krizių centrai.

Kampanija „Pastebėk smurtą“ rengta konsultuojantis su vyriausybinėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, atsakingais sričių specialistais. Specialiai kampanijai kurtas testas prieinamas ČIA.