Kas yra melatoninas?

Melatoninas yra neuropeptidas, reguliuojantis organizmo cirkadinius ritmus, padedantis užmigti ir prabusti, taip pat atsakingas už miego periodiškumą, rašoma tinklalapyje marieclaire.ru. Melatoniną gamina ne tik galvos smegenų kankorėžinė liauka, bet ir periferiniai organai (žarnynas, kasa, kvėpavimo organai, kiaušidės ir kt.) – pastarieji melatoninui suteikia papildomų funkcijų. Per parą kankorėžinė liauka išskiria nuo 20 iki 30 tūkst. nanogramų melatonino, o jo sintezės pikas būna maždaug 2 val. nakties. Maždaug 70 proc. melatonino išsiskiria visiškoje tamsoje.

Kaip funkcionuoja melatoninas?

Pirmoji ir pagrindinė melatonino funkcija yra reguliuoti organizmo bioritmus. Netinkamas miego režimas, sutrikę cirkadiniai ritmai skatina depresiją, nerimą ir žemą emocinį foną. Be to, melatoninas turi įtakos ir endokrininei sistemai. Jis taip pat vadinamas „jaunystės hormonu“, nes lėtina senėjimo ir oksidacinius procesus. Sutrikus melatonino gamybai, žymiai padidėja grelino – apetitą didinančio hormono – kiekis, todėl labai dažnai gydant nutukimą tikrinamas būtent melatonino kiekis organizme.

Mokslininkai taip pat pastebėjo, kad melatoninas apsaugo nuo anemijos ir atminties sutrikimų. Jis taip pat apsaugo neuronus išeminio galvos smegenų pažeidimo atveju. Šis hormonas, stimuliuodamas regimąjį suvokimą, taip pat gerina kognityvines smegenų funkcijas, mažina ir neleidžia užkilti kraujospūdžiui.

Melatoninas ir onkologija

Pastaraisiais dešimtmečiais aktyviai tyrinėjamas priešvėžinis melatonino poveikis. Šiuo metu jo priešvėžinės funkcijos yra ištirtos ir aprašytos keliuose rimtuose moksliniuose darbuose, kur teigiama, kad melatoninas netiesiogiai trikdo junginius, prisidedančius prie vėžio ląstelių formavimosi. Stebint vėžiu sergančius pacientus, vartojusius melatoniną, buvo pastebėtas teigiamas jo poveikis. Besigamindamas ląstelėse, atsakingose ​​už imuninį atsaką, melatoninas stimuliuoja imuninę sistemą ir sumažina jautrumą infekcijoms.

Kaip palaikyti normalų melatonino lygį?

„Norint palaikyti normalų melatonino kiekį, reikėtų, visų pirma, atsisakyti alkoholio ir mesti rūkyti, laiku koreguoti mikroelementų ir vitaminų stygių. Dienos metu reikalingas fizinis aktyvumas. Gultis miegoti reikėtų ne vėliau kaip 23 val. Likus valandai iki miego, stenkitės nenaudoti išmaniųjų prietaisų, o nebevalgyti reikėtų likus 4 valandoms iki miego“, – rekomenduoja M. Verigina.

Melatoniną turėtų vartoti tie žmonės, kurie dirba naktimis ar skrydžių metu dažnai būna priversti keisti laiko juostas. Melatoninas taip pat yra nepamainomas sergant kai kuriomis ligomis, pavyzdžiui, virškinamojo trakto opalige, onkologine liga, depresija, kai sumažėja serotonino kiekis ir atitinkamai pradeda trūkti melatonino, esant nutukimui, turint metabolinį sindromą, taip pat sergant širdies ir kraujagyslių ligomis bei hipertenzija.

Svarbu pažymėti, kad melatonino vartojimo indikacijas gali nustatyti tik gydytojas. Be gydytojo rekomendacijų jo patiems geriau nevartoti. Nustatyti melatonino kiekį galima tik laboratorijoje, ištyrus seilių mėginį.