„Nors šiuo metu nėra didelės kaitros ir gaivina vėjas, tačiau saulė tikrai dirba savo darbą. Tik trečdalis žmonių dėvi galvos apdangalus – net vaikai be kepuraičių. Nė nekalbu apie sveikatą: juk gali ištikti saulės smūgis, galime nudegti, o tai kelia tikrai nemalonius pojūčius ir, žinoma, didėja tikimybė susirgti onkologinėmis ligomis.

Piktnaudžiaudami saule ir grožio sau nepridedame: galimas nudegimas, ardomas kolagenas ir elastinas, kenkiame kapiliarams, atsiranda pigmentacija“, – įspėja kosmetologė.

Vasarą siekiantys šokoladinio įdegio rizikuoja ne tik susirgti onkologinėmis odos ligomis, tačiau ir gerokai anksčiau sulaukti pirmųjų raukšlių.

Kaip saugotis ir ką reiškia SPF?

„Verčiant paraidžiui SPF reiškia Sun Protection Factor. Kitaip tariant tai yra realiatyvi matavimo sistema, apibrėžianti, kiek laiko saulės filtras apsaugo odą nuo saulės spindulių. Kokie filtrai įdėti į kremo sudėtį priklauso nuo organinių junginių struktūros ir sudėties. UV spinduliai skirstomi į UVA, UVB ir UVC. UVC spinduliai yra trumpiausi, nesiekia žemės – nuo jų apsaugo ozonas. UVB spinduliai skverbiasi iki epidermio, skatina vitamino D gamybą, veikia antiseptiškai, tačiau jie gali paveikti odos ląstelių DNR, sukelia nudegimus ir pigmentaciją.

UVA spinduliai skverbiasi į giliausius odos sluoksnius. Būtent šie spinduliai ardo mūsų jaunystę – kolageną ir elastiną. Taip pat daro įtaką ląstelių DNR genų mutaciją, ko pasekoje atsiranda piktybiniai navikai. Taigi, kad ir kaip saulė kelia nuotaiką, jos turime saugotis, norėdami išsaugoti savo grožį ir sveikatą. Labai svarbu, kad priemonė apsaugotų nuo UVA ir UVB spindulių“, – pabrėžia R. Balčiūnienė.

Koks SPF turėtų būti einant į darbą, o koks – pasivaikščioti ar einant į paplūdimį?

„Įprastą darbo dieną praleidžiant biure pakaks maskuojančių priemonių apsaugos (pudros ar BB kremo). Jos dažniausiai žymimos SPF 30. Na, o laiką leidžiant lauke, rekomenduočiau kremą su filtru 50. Būnant paplūdimyje ir maudantis rekomenduočiau net ir SPF 50 kremą teptis kas 2-3 valandas“, – pataria kosmetologė.

Dažniausi mitai apie apsaugą nuo saulės

„Moterys vengia naudoti SPF, nes kremai su filtrais kemša veido poras. Tikrai yra priemonių, nekemšančių veido porų. Labai svarbu, kad kreme nebūtų mineralinių aliejų. Mineraliniai aliejai turi SPF filtrą, todėl dažnai dedami į kremų sudėtį. Kremo pagrindas turėtų būti vanduo.

SPF filtrai būna organiniai ir fizikiniai. Organiniai: benzofenonas, aliejai, vitaminas E, arnica montana. O fizikiniai – cinko oksidas ir titano dioksidas (šie dažniausiai dedami į vaikų kremus nuo saulės – jie yra saugiausi ir atspindi šviesą). Tad labai svarbu skaityti sudėtis ir ypač riebiaodėms rinktis kremus vandens pagrindu“, – pažymi R. Balčiūnienė.

Kaip geriausia padėti odai nudegus?

„Pirmiausia reikia odą vėsinti vandeniu ar juodosios arbatos nuoviru, o paskui raminti. Visuomet padės deksapantenolio putos ar gelis, vitamino E priemonės, skatinančios ląstelių regeneraciją, raminančios, drėkinančios. Jei nudegimas stiprus, reikėtų kreiptis į gydytojus“, – ragina kosmetologė.

Ar egzistuoja sveikas įdegis?

„Sveiko ar saugaus įdegio nėra. Tačiau saulė mus džiugina, kelia nuotaiką, padeda vitamino D gamybai. Labai svarbu saule mėgautis iki 11 valandos ryto ir po 16 val. vakare. Teoriškai saulėje galima būti apie 20 minučių, tačiau negalime to absoliutinti dėl individualaus žmogaus fototipo.

1 fototipo žmonių oda jautriausia, jie niekada neįdega, bet greitai nudega, o 6 fototipo žmonių oda saulei visai nejautri. Tad kuo žmogaus oda šviesesnė, tuo labiau reikėtų saugotis saulės. Lietuvoje vyrauja 2-3 odos fototipas, tad saulės reikia pasisaugoti“, – sako kosmetologė.

R. Balčiūnienės teigimu, nors vyrai dažnai „nurašo“ kremus nuo saulės ir jų nenaudoja, tačiau SPF turi naudoti visi.

„Vienareikšmiškai SPF turi naudoti ir vyrai, ir moterys, o svarbiausia nepamiršti vaikų, kurių priemonės filtras turėtų būti ne mažesnis kaip 50. O patiems mažiausiems apskritai nerekomenduojama būti tiesioginiuose saulės spinduliuose. Taip pat labai svarbu dėvėti galvos apdangalus ir akinius su UV filtru.

Ką daryti, jei vis tiek norisi įdegti? Anot R. Balčiūnienės, net ir naudojant priemones su SPF galima saikingai įdegti, bet nenudegti.