– Kas yra dubens dugnas ir kokias funkcijas jis atlieka? Kiek šis raumuo svarbus moterims?

– Dubens dugnas yra rombo formos raiščių (įvairių jungiamojo audinio darinių) ir įvairių raumenų struktūra, kurią riboja gaktinė sąvarža, uodegikaulis ir sėdinkaulių sėdimieji gumburai.

Pagrindinės dubens dugno funkcijos yra išlaikyti mažojo dubens, o tuo pačiu ir viso organizmo vidaus organų – gimdos, šlapimo pūslės, žarnyno, stabilią fiziologinę padėtį, užtikrinti normalią jų veiklą. Pavyzdžiui, susilpnėjus dubens dugnui, gali nusileisti gimda, makštis, atsirasti šlapimo ar išmatų nelaikymo problema.

– Kokias jis gali kelti problemas?

– Kaip buvo minėta anksčiau, dubens dugno raumenys atlieka įvairias labai svarbias funkcijas: kaip šlapinimasis, tuštinimasis bei dalyvauja gimdymo bei lytinio gyvenimo procesuose.

Gimdos dugnas yra svarbiausia vieta, kuri atlaiko pilvo ir dubens organų slėgį. Jį sužalojus sutrinka svarbiausių tarpvietės raumenų veikla, dėl ko atsiranda išmatų nelaikymas, šlapimo nelaikymas, tiesiosios žarnos, makšties ir net gimdos nusileidimas bei kitos problemos. Kitaip tariant, jeigu gimdos dugnas nesugeba išlaikyti vidaus organų svorio, didėjant pilvo ertmės spaudimui (pavyzdžiui, keliant sunkius daiktus, kosint), gali susidaryti vadinamų išvaržų.

– Kodėl raumenų funkcija susilpnėja?

– Rizikos veiksniais laikomi nėštumas, gimdymas, nervų ir raumenų plyšimai, tarpvietės ir dubens operacijos, nutukimas, vidurių užkietėjimas, fizinės veiklos stoka, arba atvirkščiai – sunkus fizinis darbas, sunkumų kilnojimas, rūkymas,vyresniame amžiuje (menopauzėje) dėl amžiaus pokyčių ir moteriškų hormonų trūkumo silpnėja raumenų veikla ir jungiamasis audinys bei galimas genetiškai užprogramuotas raumenų silpnumas, pavyzdžiui, dėl kolageno apykaitos sutrikimų.

Kaip minėjome, tarpvietės raumenys gali būti pažeisti gimdymo metu, jiems plyšus, veržiantis vaisiaus galvai gimdymo takais, kai vaisius yra per stambus, arba gimdyvės dubuo yra per mažas. Todėl kartais gimdymo metu, jeigu stebima didelė tarpvietės plyšimo rizika atliekama epiziotomija (tarpvietės prapjovimas tinkamoje vietoje, kur nėra šių gyvybiškai svarbių tarpvietės raumenų), norint išvengti raumenų plyšimo.

Gimdymo arba stuburo traumų metu gali būti pažeisti ne patys dubens raumenys, bet jų nervai, tuomet taip pat sutrinka jų funkcija – atsiranda ir ilgai išlieka tarpvietės skausmingumas, sutrinka odos jautrumas, šlapinimosi ir tuštinimosi funkcija (atsiranda šlapimo ir išmatų nelaikymas).

Taip pat su kai kurių kitų raumenų funkcijos sutrikimais gali atsirasti lytinio susijaudinimo problemos.

Pora lovoje pykstasi
Foto: Shutterstock

– Kaip jas išspręsti?

– Visų pirma reikėtų įdėti visas pastangas ir vengti galimų rizikos veiksnių (nerūkyti, palaikyti normalų kūno masės indeksą (svorį), vengti vidurių užkietėjimo, sunkumų kilnojimo) bei stiprinti dubens dugno raumenis, norint išvengti arba sumažinti šlapinimosi ir tuštinimosi problemų riziką ateityje, bei sumažinti dubens organų nusileidimo riziką. Visi šie išvardinti veiksniai didina slėgį pilvo ertmėje, todėl dubens organai leidžiasi žemyn, kur pasipriešinimas yra mažesnis – keičiasi ne tik anatomija, bet ir organų funkcija. Dažniausiai susiduriama su amžiumi ir menopauze susijusiu dubens dugno raumenų nusilpimu.

Moterims nuo jauno amžiaus rekomenduojama stiprinti dubens dugno raumenis atliekant vadinamuosius Kėgelio pratimus.

– Kaip suprasti kokius raumenis treniruoti?

– Šlapinimosi metu reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kokie raumenis dirba, kai sustabdoma šlapinimosi srovė. Būtent tuos raumenis reikia treniruoti tik jau nesišlapinant – sutraukti, palaikyti kelias sekundes ir atleisti. Šiuos pratimus patogu atlikti gulint ant nugaros ir sulenkus kojas per kelius ir pakėlus dubenį, tačiau jei tam moteris neturi laiko, tuomet yra raginama atlikinėti sau patogioje padėtyje, pavyzdžiui, sėdint ant kėdės (įpratus ir išmokus tai daryti, vėliau pratimus galima atlikti bet kur – važiuojant autobusu į darbą, žiūrint televizorių, gaminant valgį). Kai kurioms moterims sunku suprasti kokius raumenis reikia treniruoti, pagelbėti gali Kėgelio kamuoliukai – kurie įdedami į makštį ir juos bandoma suspausti. Tokius kamuoliukus galima užsakyti internetu, nusipirkti vaistinėse arba sekso prekių parduotuvėse. Vietoj kamuoliukų galima pradžioje naudoti ir savo švarų pirštą, taip tikrai pajusite ar tarpvietės raumenys apspaudžia jūsų pirštą. Pradžioje raumenis sutraukiami kelioms sekundėms, o vėliau laikas laipsniškai didinamas iki 10 sekundžių. Reiktų atlikti 10-15 sutraukimo-atpalaidavimo sesijų ir šį ritualą reiktų pakartoti bent 3 k/d., o iš tikrųjų „kuo daugiau tuo geriau“.

Jeigu jau taip atsitiko, kad šios problemos moterį aplankė, nors ir atliekami visi galimi riziką mažinantys veiksmai, rekomenduojama koreguoti gyvenimo ritmą. Visų pirma reikia vengti maisto produktų ir gėrimų vartojimą, kurie skatina šlapimo susidarymą, ypač vakare prieš einant miegoti arba išvykstant iš namų ilgesniam laikui. Raginama planuoti dieną ir vengti, pavyzdžiui, kavos prieš išvykimą, kai negalima lengvai pasiekti tualeto. Taip pat naudinga rekomendacija – šlapintis pagal grafiką (pavyzdžiui nueiti į tualetą kas 1-2 valandas) ir laipsniškai didinant intervalus.

Esant dubens organų nusileidimui, kai būna atvirkščiai šlapimo susilaikymas, gali būti pasiūlyti makšties pesarai – tai medicininiai silikoniniai laikikliai įterpiami į makštį, siekiant atstatyti dubens organų padėtį ir pašalinti ar sumažinti su nusileidimu susijusius simptomus. Ar reikalinga operacija, įvertina gydytojas akušeris ginekologas, kartu su kitais specialistais (urologais ar pilvo chirurgais). Priklausomai nuo ligos sunkumo laipsnio, varginančių simptomų, po apžiūros gydytojas parenka pacientui tinkamą operaciją. Tai gali būti dubens anatomiją atstatančios operacijos ir/ar kartu su gimdos pašalinimo operacija. Operacijos metu anatomija gali būti atstatoma moters audiniais arba implantuojant specialius medicininius tinklelius, kurie sustiprina audinius, palaiko organus tam tikrose pozicijose.

– Kada reikėtų sunerimti ir kreiptis į specialistus?

– Pas specialistus reiktų kreiptis tuomet, kai jaučiate bet kokį neįprastą varginantį simptomą. Geriau pasitikrinti pačioje pradžioje, kai problema tik prasidėjo, ir taip užkirsti kelią situacijos blogėjimui, taikant profilaktines ir riziką mažinančias priemones. O simptomai gali būti įvairūs, pavyzdžiui, šlapimo nelaikymas fizinio krūvio (šokant, bėgant, kosint, čiaudint) arba lytinių santykių metu, arba užeinantis staigus noras šlapintis, kai nespėjama nubėgti iki tualeto, dažnas naktinis kėlimasis į tualetą. Taip pat gali būti šlapimo susilaikymas, šlapinimasis po lašelį arba apsunkintas tuštinimasis. Dažnai šie simptomai būna, kuomet pradeda slinkti gimda arba priekinė, arba užpakalinė makšties sienelės, tada moterys skundžiasi, kad čiuopia darinį, iškrentantį iš lytinio plyšio arba makštyje. Esant tokiai situacijai, labai svarbu atkreipti dėmesį, kaip dažnai pasikartoja šlapimo takų uždegimai, nes susilaikęs šlapimas gali būti puikiu infekcijos šaltiniu. Taip pat, nusileidusi gimda ir makštis gali būti mechaniškai pažeista, trinantis į kelnaites. Todėl jeigu pastebėjote žaizdelę ant nusileidusių organų arba dažnai kartojasi šlapimo takų uždegimai būtina kuo anksčiau kreiptis į specialistą.

– Ką reiškia lytinių organų smukimas žemyn? Kaip tam užbėgti už akių?

– Lytinių organų smukimas žemyn yra gimdos ir/ar makšties visiškas arba dalinis nusileidimas pro lytinį plyšį. Sutrikus laikomajai dubens dugno funkcijai, garantuojančiai normalią dubens organų padėtį, gimda, makštis ir šalia jos mažajame dubenyje esantys organai: tiesioji žarna, šlapimo pūslė bei šlaplė, gali slinktis žemyn. Dažnai lytinių organų smukimas žemyn yra lydimas šlapimo nelaikymu arba susilaikymu. Šių problemų pagrindinės priežastys yra dubens dugno raumenų tonuso sumažėjimas, kuris, kaip buvo minėta anksčiau atsiranda, po gimdymų, menopauzės laikotarpiu (kai sumažėja moteriškų hormonų kiekis), nutukus, po patirtos dubens traumos ar ankstesnės operacijos. Užbėgti problemai už akių galima stiprinant pilvo ir dubens raumenis, atliekant Kėgelio pratimus, taikant aktyvų gyvenimo būdą ir vengiant kitų rizikos veiksnių.