Viena iš grožio pramonės reakcijų į sąmoningo vartojimo tendencijas yra „švaraus grožio“ judėjimas, prie kurio jau prisidėjo tokie grandai kaip „Sephora“, „Goop“, „Fenty Beauty“ ir daugelis kitų. Apie tai, kas yra „švarus grožis“ bei į ką turėtume atkreipti dėmesį pirkdami kosmetikos priemones pranešime žiniasklaidai, pasakoja „MATH Scientific“ įkūrėja Marija Valaitė ir dermatologijos gydytoja rezidentė Vytenė Kurtinaitytė.

Kur slypi problema?

Nuolatinė plastiko gamyba yra vienas ryškiausių veiksnių, skatinančių Co2 ir kitų šiltnamio efektą sukeliančių dujų išsiskyrimą, nes daugiau kaip 99 proc. plastiko yra pagaminama naudojant iškastinį kurą. Negana to, kadangi plastikinių gaminių irimo procesas trunka šimtmečius, šalutiniai jo irimo produktai patenka į dirvą ir vandens telkinius bei užteršia požeminius vandenis. Jau dabar plastikių gaminių fragmentai, vadinami mikroplastikais, yra randami ne tik geriamajame vandenyje, tačiau ir daržovėse, mėsos ir žuvies produktuose.

Tačiau, anot Marijos Valaitės, plastikas nėra vienintelė grožio industrijos pakavimo sprendimų problema. „Tvarumo iššūkius kelia ir popierius, kurio gamyba reikalauja nuolatinio medžių kirtimo. Jau dabar, grožio industrija yra atsakinga už daugiau kaip 70 tūkstančių kvadratinių kilometrų miškų iškirtimą kasmet.“

Vytenė Kurtinaitytė

Kas yra „švari“ pakuotė?

„Švari” pakuotė – tai pakuotė, kuri savo egzistavimu neprisideda prie klimato kaitos jokioje savo „gyvenimo ciklo” fazėje. Pagrindiniai „švarios“ pakuotės kūrimo tikslai yra kuo mažesnis ekologinis (anglies dvideginio) pėdsakas, tvarumas bei etiškas įsigijimas“, – pasakoja M. Valaitė. „Kuomet pakuotė patenka vartotojui į rankas, jis turi galėti ją arba vėl panaudoti arba perdirbti. Tai – vienas svarbiausių žiedinės ekonomikos principų, o būtent jų įgyvendinimas ir yra tiek tvarumo, tiek „švaraus grožio“ judėjimų ašis. Jei pakuotė ir yra išmetama, ji turi būti greitai suyranti“.

Yra įvairių tvarių pakuočių rūšių ir tai, ar pakuotė tvari, neretai priklauso ne nuo to iš kokios medžiagos ji pagaminta, o to, kokį kelią ji nuėjo iki patekdama į vartotojo rankas ir kur pateks iš jų. „Švarios pakuotės“ gali būti pagamintos iš stiklo, metalo, kompostuojamo/perdirbto/perdirbamo popieriaus, perdirbto plastiko, silikono, bambuko pluošto.

Kas yra „švarūs“ ingredientai?

Ingredientų švarumas susideda iš dviejų aspektų – etiškumo bei tinkamumo sveikatai. „Etinis ingredientų aspektas slypi iš sąžiningame įsigijime, etiškame elgesyje su gyvūnais (cruelty-free), netoksiškume, skaidrume [visos informacijos pasidalinime su vartotoju – aut. past.] bei, mano nuomone, moksliniame pagrįstume“, – teigia M. Valaitė.

Ingredientų sąrašai neretai gali būti gluminantys. Pavyzdžiui, dažnai kosmetikos priemonių sudėtyse randami pridėtinius kvapus nurodantys ingredientų pavadinimai kaip parfum arba fragrance, išties reiškia ne vieną ingredientą, o yra skėtinis terminas, po kuriuo gali slėptis dešimtys neįvardintų cheminių ingredientų, kurie įeina į kvapiosios medžiagos sudėtį. „Yra daug ingredientų, kurie yra patogūs gamintojui, bet ne vartotojui. Vartotoją sužavi glotni tekstūra bei malonus kvapas, tačiau kai kada šių dalykų kaina – toksiški arba tiesiog visiškai odai nenaudingi ar net žalingi ingredientai,“ – pasakoja gyd. rez. Vytenė Kurtinaitytė.

Marija Valaitė

„Švaraus grožio“ produktus signalizuoja sertifikatai

Norėdamas gauti vieną iš geidžiamiausių pramonės sertifikatų, prekės ženklas turi atitikti visus sertifikatą išduodančios institucijos keliamus reikalavimus, tad jeigu ant pakuotės randame sertifikavimo ženklą, galime jaustis gerokai užtikrinčiau. Vieni svarbiausių kosmetikos pramonės sertifikatų yra: „Ceritified Vegan“ (produktas yra tinkamas veganams, jame nėra gyvulinės kilmės produktų ir jis nebuvo testuojamas su gyvūnais), „Made Safe“ (produktas yra saugus – jame nėra toksinų ir kancerogenų, jis buvo pagamintas prekės ženklo, kuris siekia sveikos bei darnios rinkos), „EWG verified“ (produkte nėra nė vienos iš tūkstančių medžiagų, kurias EWG toksikologų, chemikų ir epidemiologų komanda įtraukė į rizikingų ingredientų sąrašą), „Ecocert“ (produktas pagamintas nepaliekant gilaus ekologinio pėdsako ir atsižvelgiant į klimato kaitos kontrolės keliamus iššūkius), „Fair trade“ (kiekvienas produkto „gyvenimo ciklo“ žingsnis buvo atliktas sąžiningai ir socialiai atsakingai), „Ecocert Cosmos Organic“ (produktas yra natūralus ir ekologiškas).

Sertifikato gavimas yra labai svarbus pasiekimas bet kurio prekės ženklo kelyje. Sertifikatus gali gauti tiek pakuotės, tiek pavieniai ingredientai, tiek ir visas užbaigtas produktas. Tačiau net jeigu ant produkto pakuotės ir randame sertifikato logotipą, vis tiek verta paskaityti jo sudėtį, pasidomėti prekės ženklo ekologiniu pėdsaku ir verslo filosofija. M. Valaitės teigimu, džiugu, kad vis daugėja prekių ženklų, kurie prisiima atsakomybę už planetos ateitį. „Neabejoju, jog aplinka nesirūpinantiems verslams ir prekės ženklams kuo toliau, tuo labiau mažės vietos po saule, o tie, kurie pradeda eiti švaraus, tvaraus ir moksliškai pagrįsto grožio keliu jau šiandien, bus tie, kurie diktuos visos grožio pramonės toną ateityje", – teigė pašnekovė.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)