Agentūros, kurios specializavosi plius dydžio modeliuose, pradėjo kurtis aštuntajame dešimtmetyje. Ir jie jau spėjo atsidurti ant tokių leidinių, kaip Cosmopolitan, Elle, People ir, žinoma, Vogue – jeigu vardinti tik tuos, kurie garantuotai girdėti net ir gūdžiame kaime, turint galvoje tą kaimą, kuris galvoje, o ne kur paukšteliai čiulba ir babulės mylimas karvutes melžia. Taigi, išradimas – nugyvenęs ne vieną dešimtmetį, o mums dar niekaip nepavyko priprasti.

Reklaminėse kampanijose dalyvauti vis dažniau kviečiami ne tik didesnių apimčių žmonės – bet ir vyresnio amžiaus, kai dar palyginus neseniai jaunystės kultas buvo toks negailestingas, kad randai ligi šiol nesugiję. Net ne randai, o atviros, pūliais apskretusios žaizdos, kai vyresnioji karta netekėjusias trisdešimtmetes gėdina kaip beviltiškai pasenusias nebereikalingas senmerges, nes per daugelį metų juos pačius aplinka šitaip įtikino – ir ne be marketingistų pagalbos. Juk neseniai vyresnio amžiaus žmonės tiko nebent vaistinių reklamoms, pasirodantys ten kaip radikulito susukti, krenkščiantys klipatos, kuriems vaikai per Kalėdas dovanoja vitaminus atminčiai gerinti.

Marketingo galia stipri, ypač tiems, kurie visaip ginasi, kad jų reklama neveikia – pažiūrėkit, kiek moterų ir vyrų priešingai lyčiai skirtus kvepalus laiko netinkamais kvepintis jiems patiems, nors tai tebuvo po Antrojo pasaulinio karo sugalvotas marketinginis triukas, skirtas pritraukti pirkėjus vyrus, kurie bijojo būti apšaukti gėjais ir saugodami savo vyriškumą tų kvepalų nepirko. Tiek metų praėjo, o mitas vis dar gyvas, legendomis apaugęs.

Nepaisant per daugelį metų suformuotos kvailystės, kaip turi atrodyti modelis, dabar juo būti vis rečiau sutrukdo ne tik amžius ar kitokių proporcijų figūra, bet ir celiulitas, strijos, po gimdymo ar svorio metimo karanti oda, randai, tokios odos ligos kaip baltmė, invalido vežimėlis, galūnės neturėjimas arba jos deformacija.

Gal ne taip dažnai, kaip norėtųsi – tačiau vis dažniau. Gal šiek tiek pagražintai – kaip štai didesnė dalis pasirenkamų plius dydžio moterų vis dar tobulo smėlio laikrodžio proporcijų, kokių, žinoma, realybėje pasitaiko, tačiau dažnesni kiek mažiau išraiškingi figūrų tipai – tačiau vis įvairiau, vis drąsiau.

Visa tai – įvairovė. Kitaip tariant – realybės atspindėjimas arba bent jau buvimas arčiau realybės, kas labai sveika: ir fiziniu, ir emociniu lygiu. Nes būtent iliuzijos ir realybės pasaulio susidūrimas sukelia daug negalavimų, ypač jauname amžiuje. Nes būtent tokiu būdu labai natūralūs, savo funkciją turintys kūno plaukai pasidaro šlykštu, o celiulitas – gėdinga. Nes būtent taip šešiasdešimtmetė turi ruoštis įkapes, ilgos nosies savininkas – taupyti pinigus operacijai, o storulė – net nesvajoti apie gerą partnerį. Tai, ko siekiama nerodyti, visada tampa tabu, gėdinga tema, nukrypimu.

Bet o ką – kai jūs kitus ėdate, tai labai sveika?

Bet grįžkime prie plius dydžio modelių – sakote, nutukimas nesveika? Čia, žinoma, dar reiktų išsiaiškinti sąvokas tarp antsvorio ir nutukimo, kuris lietuvių galvose gerokai pavažiavęs, turint galvoje, kad normalų kūno masės indeksą turintys žmonės jau gali būti pavadinti storais. Bet niekas ir nesiginčija, kad sveika. Tiesa, jei palyginsite viešai skelbiamą šalių nutukimo ir gyvenimo trukmės statistiką, suprasite, kad šie du rodikliai labai menkai teatspindi vienas kitą – šalys, turinčios didelį nutukimo procentą, dažnai siekia panašią (o kartais ir didesnę) gyvenimo trukmę, kaip ir turinčios mažą. Vis dėlto, pakartosiu, niekas ir nesiginčija, kad sveika. Bet o ką – kai jūs kitus ėdate, tai labai sveika?

Kai jūsų vaikai sukiša nosis į ekranus labai sveika? Pusė šalies valgo bulves su taukais – čia labai sveika? Kiek jūsų artimų žmonių užsispyrusiai neina tikrintis į ligoninę – ar tai sveika? Gal neišsimiegoti sveika? Pasižiūrėkite statistiką, kiek žmonių pasaulyje miršta maratonų metu – net ir tie dažnai nesveika.

Sveikiausia būtų graužti morką medituojant po palme, bet realybė dažnai kitokia. Jei antsvoris ar nutukimas – vizualiai stipriau išreikštas nesveikumas, nereiškia, kad jis didesnis už jūsų nesveikumus. O jei ir didesnis – o, kad savo perskaitytų knygų skaičiumi visi tiek rūpintųsi, kaip kito užpakalio dydžiu. Tam, kad sveikatos problemų turintiems žmonėms padėtų, ilgus metus mokosi gydytojai – o jūs nekvaršinkite savo galvelės.

Netobulo kūno nepareklamuosi. Jis tiesiog yra – bet slėpdamas pareklamuosi gėdytis. Jei jums atrodo, kad pas mus maža kompleksų, tai prašom. Gal dar šimtu, kitu padaugės merginų, vasarą neišdrįsiančių užsivilkti šortų, nes kojos per storos į žmones išeiti. Reklamuokim bijoti.