„Sutrikimai palietė vartotojus visame pasaulyje ir truko bent 6 valandas. Tai vienas ilgiausių iki šiol bendrovės „Facebook“ valdomų paslaugų sutrikimų. Ką darė mūsų klientai? Ėmė masiškai siųsti trumpąsias žinutes, kurių populiarumą pastaraisiais metais pralenkė internetu teikiamos susirašinėjimo programėlės, tokios, kaip „Whatsapp“, „Viber“ ar „Signal“, – pasakoja Gintas Butėnas, „Bitė Lietuva“ technologijų direktorius.

Tai paskatino žmones prisiminti kitus bendravimo būdus – SMS ir balso skambučius.

„Facebook“ ir kitos šiam socialiniam tinklui priklausančios paslaugos nustojo veikti apie 18–19 val. Lietuvos laiku – būtent tokiu metu mobiliojo interneto vartojimo kreivė šauna į viršų. Dėl šių sutrikimų vakar augimas buvo kiek lėtesnis nei įprastai, o per patį piką, 20–21 valandą, duomenų suvartojimas buvo vidutiniškai 5 proc. mažesnis nei įprastai tokiu metu“, – sako „Telia“ tinklo vadovas Arūnas Strolia.

Vien SMS srautas „Telia“ mobiliajame tinkle pirmadienio vakarą pašoko beveik dvigubai ir pasiekė metų rekordą – per valandą piko metu buvo išsiųsta beveik 150 tūkst. SMS žinučių. Visgi balso skambučių naudojant pažangiausią VoLTE technologiją kiekis paaugo nežymiai – jis buvo apie 15 proc. didesnis nei įprastai tokiu metu pirmadieniais.

Išsamių paaiškinimų, kas lėmė vakarykščius sutrikimus, „Facebook“ dar nepateikė.

Ilga SMS istorija

Pirmąją pasaulyje SMS žinutę „Linksmų Kalėdų“ (angl. Merry Christmas) prieš 28 metus inžinierius Neilas Papworthas išsiuntė kolegai, kuris tuo metu linksminosi šventiniame darbo vakarėlyje.
Kadangi tuomet mobilieji telefonai neturėjo klaviatūrų, pranešimas buvo išsiųstas iš kompiuterio į 2,1 kg svorio mobilaus telefono ragelį.

Į Lietuvą trumposios SMS žinutės atkeliavo prieš kiek daugiau nei 24 metus. Pavyzdžiui, pirmoji SMS „Bitės“ tinkle išsiųsta dar 1997 metų pabaigoje. Per 1998-uosius bendrovės klientai jau išsiuntė daugiau nei 1,2 mln. SMS žinučių, o 2019 metais išsiuntė daugiau kaip 590 mln. tekstinių pranešimų.

SMS – greitas būdas gauti atsakymą

Populiarių socialinių tinklų paslaugų sutrikimai rodo, jog tradicinės SMS žinutės dar išliks aktualios. Daugelis interneto platformų dažnai naudoja kaip vieną saugumo sprendimų, žinomų, kaip dviguba autentifikacija (2FA), jungiantis prie asmeninių paskyrų.

SMS žinutės taip pat ir toliau išlieka viena populiariausių tiesioginio marketingo ir informavimo priemonių. Jose žmonėms pranešama apie artėjantį vizitą pas gydytoją, pristatytą siuntą ar naujausias akcijas parduotuvėse.

„Tyrimais įrodyta, kad žmogus į SMS žinutę atsako vos per 90 sekundžių ir tai yra beveik 60 kartų greičiau nei į elektroninį laišką. Dėl to SMS žinučių siuntimas verslams vis dar yra efektyvus bendravimo su klientais kanalas“, – sako G. Butėnas.

Kol neveikė feisbukas, žmonės užsiėmė kita veikla

Neveikiant feisbukui, žmonės telefonų nepadėjo į šalį, o tikėtinai vietoje to daugiau ėmė skaityti naujienų portalus, jungė „YouTube“, HBO, „Netflix“ ir kitas vaizdo įrašų platformas bei naudojosi kitomis interneto paslaugomis. Dėl to bendram interneto vartojimui tai turėjo mažesnę įtaką nei buvo galima tikėtis.

Kartu su „Facebook“ pirmadienio vakarą nustojo veikti ir populiari šio socialinio tinklo susirašinėjimo bei vaizdo skambučių platforma „Messenger“.

Primename, kad pirmadienį apie 18.30 val. Lietuvos laiku visame pasaulyje sutriko „Facebook“, „Instagram“, „WhatsApp“ ir „Messenger“ darbas. Šie sutrikimai kai kuriose šalyse tęsėsi apie 7 valandas. Socialinio tinklo atstovai nurodė, kad sutrikimai kilo dėl konfigūracijos pakeitimų.