Po vieno SMS – nesustabdomai siurbia pinigus

Į šias gudrias sukčių pinkles pateko ir vienas Delfi skaitytojas. Vyras tikina, kad jokių papildomų paslaugų neužsisakė, tačiau telefono sąskaita auga, o bandymai atsisakyti neva teikiamą paslaugą – niekaip nepavyksta.

Kaip pasakoja Martynas (vardas ir pavardė redakcijai žinomi – Delfi), peržiūrėdamas išklotines už mobiliojo ryšio paslaugas, pastebėjo, kad jo sąskaitos auga, nors jokių papildomų paslaugų jis neužsisakė. Martynas teigia, kad kreipėsi į savo mobiliojo ryšio operatorių „Telia“ ir buvo informuotas apie Estijos kompanijos „MobiGW OU“ prenumeratą, kurią jis esą užsisakė numeriu 1337.

„Telia“ rekomendavo iš pradžių siųsti žinutes 1337 su užrašu STOP WIN, siunčiau jų daug. Nieko nepadėjo. Tada vėl kreipiausi. Atsiuntė autoatsakiklio numerį. Skambinau. Robotas pasakė, kad šiuo numeriu paslauga sustabdyta. Kita diena pasitikrinau išklotinę, vėl už paslaugą atėjo sąskaita“, – savo laiške rašo Martynas.

Įmonės „MobiGW OU“ pavadinimas turėtų būti girdėtas ne vienam lietuviui – dar nuo 2013 metų galima rasti skundų apie šios įmonės veiklą. Per šią įmonę sukčiai neva teikia įvairias paslaugas: apsilankius nesaugioje internetinėje svetainėje, siunčia žinutes su pasiūlymais žaisti žaidimus, laimėti prizus loterijose, dalyvauti viktorinose, gauti naują telefoną, perspėja, kad jūsų įrenginyje yra virusų.

Visais šiais atvejais tereikia išsiųsti žinutę trumpuoju numeriu 1337. Internete pilna skundų dėl išaugusių sąskaitų ir desperatiškų bandymų susisiekti su „paslaugos“ tiekėjais, kad jie sustabdytų pinigus siurbiančias žinutes.

Atsiliepimų skiltis „Mobi solutions“ rekvizitų puslapyje

Ši įmonė Lietuvoje buvo registruota pavadinimu „Mobi solutions“, tačiau internetiniame puslapyje rekvizitai.lt apie įmonę tėra tiek informacijos: „Išregistruotas: likviduotas juridinio asmens organų sprendimu“.

Tačiau pagalbos besišaukiantiems žmonėms nėra kur daugiau kreiptis: atsiliepimų skiltyje yra daugybė reikalavimų nutraukti prenumeratą. Vien per 2020 metus jau spėta palikti 14 atsiliepimų, su prašymais nutraukti bet kokias „MobiGW OU“ paslaugas.

Kriminalinis verslas

Apie šios įmonės veiklą Delfi dar 2018 metais pasakojo kibernetinių įsilaužimų analitikas Darius Povilaitis. Šiandien jis Delfi teigia, kad užkrėstų svetainių pilna visame pasaulyje, Lietuvoje jų taip pat yra šimtai. Jis primena, kad ši problema jau nesprendžiama daugybę metų: atsakingiems asmenims neįdomu ir esama situacija juos tenkina.

Dar 2018 metais specialistas tinklapyje tyrimai.esec.lt aprašė sukčių vykdomą veiklą.

„Šimtuose lietuviškų svetainių, kuriose yra įsilaužta, lankytojai, besinaudojantys išmaniaisiais telefonais, visokiais būdais bandomi apgauti tam, kad išsiųstu SMS žinutę aukšto tarifo numeriais – tokiu būdu jie „užsiprenumeruoja“ beprasmes paslaugas, kurios kiekvieną savaitę kainuoja 3.48 Euro. Paslaugų atsakyti panašu kad nelabai įmanoma. Taigi toks kriminalinis verslas puikiai naudojasi trumpaisiais numeriais – šiuo atveju tai būtų nr. 1337, o nukentėję žmonės pagalbos ieško visur“, – apie šią situaciją rašė D. Povilaitis.

Svetainėje tyrimai.esec.lt jis paaiškina, kaip veikia sukčiai. Vaizdo įrašą galite pamatyti ČIA.

Anot jo, šios aferos atsiradimas iš principo primena situaciją, kurioje yra internetinė reklama. „Kiek man teko sužinoti, tai iš principo yra kaip su internetine reklama: yra parduodamas reklamos plotas kažkam, o tas kažkas toliau kažkam kitam parduoda. Pardavinėjančio asmens tikslas – parduoti ir uždirbti pinigų, o kas jau ten nusipirks – visiškai neįdomu. Spėju, kad taip ir nutinka“, – sako D. Povilaitis.

Kreipėsi į „MobiGW OU“

„Telia“ atstovas spaudai Audrius Stasiulaitis pakomentavo Delfi skaitytojo Martyno situaciją „Visada esame savo klientų pusėje, jei jie susiduria su trečiųjų šalių teikiamomis paslaugomis, kurios nebuvo užsakytos ar kurių nepavyko atsisakyti. Kaip ir šiuo atveju, dėl savo kliento kreipėmės į Estijos bendrovę „MobiGW OU“, kad jam būtų sustabdytos paslaugos, o savo klientui kompensuosime išlaidas. Tuo pačiu atsiprašome už patirtus nepatogumus, dėl kurių primygtinai paraginome šį pramoginių paslaugų tiekėją dar labiau supaprastinti paslaugų atsisakymo procesą ir papildomai informavome savo konsultantus, kaip padėti žmonėms sustabdyti tokias pramogines prenumeratas.

„MobiGW OU“ naudojamu numeriu 1337 SMS žinutėmis teikiamų pramoginių paslaugų „Telia“ nei reguliuoja, nei prižiūri, nei turi teisę jas blokuoti ar kaip nors kitaip matyti jų turinio. Bet kuriuo atveju, tokių paslaugų tiekėjų pareiga yra tinkamai informuoti savo klientus kaip jų bet kada atsisakyti SMS žinute“, – atsakyme rašo A. Stasiulaitis.

RRT rekomenduoja kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą

Šią situaciją Delfi pakomentavo ir Ryšio reguliavimo tarnybos (RRT) Skundų skyriaus vedėja Ugnė Karbočiūtė. Pateikiame jos komentarą: „Įvairūs technologiniai sprendimai suteikia galimybę vartotojams, naudojantis ryšio operatorių teikiamomis paslaugomis, gauti ir kitas įvairaus pobūdžio ir turinio paslaugas (pramogines ir pan.), kurios priskirtinos ne elektroninių ryšių paslaugoms. Tokiais atvejai ryšio operatoriai yra tik tarpininkai, sudarantys galimybę savo vartotojams pasinaudoti pramoginio ar kitokio turinio paslaugomis ir atsiskaityti už jas naudojantis elektroninių ryšių paslaugomis, tačiau už pačių pramoginio ar kt. turinio ir pobūdžio paslaugų teikimą, jų apmokestinimą ir kt. yra atsakingi tiesioginiai tų paslaugų teikėjai. Įmonės „MobiGW OU“ ir kitų panašaus pobūdžio paslaugas teikiančių bendrovių veiklos RRT nereguliuoja ir jų teikiamų paslaugų neprižiūri, kadangi jos nėra elektroninių ryšių paslaugos.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad pats vartotojas, o ne jo ryšio operatorius yra atsakingas už paslaugų inicijavimą, kuris gali būti atliktas tiek sąmoningai, tiek ir neatsargiais veiksmais. Operatorius šiuo atveju negali daryti įtakos pasirenkamoms naudoti paslaugoms ir jei jų užsakymas buvo inicijuotas, turi teisę apmokestinti. RRT kiekvienu konkrečiu atveju vartotojui pirmiausia rekomenduotų pabandyti tartis ir kilusius klausimus spręsti individualiai su ryšio operatoriumi, pasidomėti galimybėmis blokuoti atitinkamų paslaugų teikimą (RRT žiniomis, tam tikrais atvejais ryšio operatoriai gali pasiūlyti tą atlikti), taip pat susisiekti su tiesioginiu paslaugų teikėju. Tuo atveju, jeigu vartotojui nepavyktų situacijos išspręsti su tiesioginiu paslaugų teikėju, rekomenduojame kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, kuri užtikrina vartotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugą tose srityse, kurios nepriskirtos kitoms institucijoms“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (294)