Pasiaiškinkime, kas vyksta su „Microsoft“ ir kuria kryptimi ji juda.

Kas nutiko su „Microsoft“ finansiniais rodikliais?

Išties, ketvirtojo 2015 metų finansinio ketvirčio ataskaitoje rašoma, kad kompanija baigė jį su rekordiniu 3.2 mlrd. JAV dolerių grynuoju nuostoliu. Pagrindine to priežastimi tapo mobiliųjų įrenginių „Nokia“ padalinio 7,5 mlrd. dolerių aktyvų nurašymas, o taip pat su tuo susijusios 780 mln. dolerių išlaidos restruktūrizacijai.

Tiesa, dėl „Surface“ planšečių ir žaidimo kompiuterių „Xbox“ pardavimo augimo, „Microsoft“ ketvirčio pajamos ir pelnas vis vien buvo didesni, nei prognozavo analitikai. Neskaičiuojant nuostolių, susijusių su „Nokia“, ketvirtą ketvirtį „Microsoft“ baigė su 6,4 mlrd. dolerių pelnu. Tą patį praeitų metų periodą stambiausias programinės įrangos gamintojas baigė su 4,6 mlrd. dolerių pelnu. Nors kompanija paskelbė tai likus dar porai dienų iki ataskaitos publikavimo, jos akcijų vertė vis vien sumažėjo 4 procentais.

Tuo tarpu pagrindinis paskiausio ketvirčio rezultatas tas, kad „Microsoft“ pagaliau gali atsisveikinti su „Nokia“ mobiliųjų įrenginių padaliniu, nešusiu vien nuostolius, ir susitelkę į generalinio direktoriaus Satya Nadella'os manymu, pagrindines kryptis, pradėti rodyti teigiamus rezultatus. Suomių mobiliųjų įrenginių gamintojo pirkimas įvyko 2013 metais, kai korporacijai dar vadovavo Steve'as Ballmeris, ir tai galiausiai tapo pagrindine jo atsistatydinimo priežastimi.

Sprendžiant pagal pirmą reakciją, akcininkai dabartinį kritimą sutiko ramiai. Jiems daug svarbiau likusi metų dalis: „Windows 10“ pardavimų rezultatai turi viską sustatyti į savo vietas.

Koks S. Nadella'os planas?

„Nokia“ nurašymas ir su tuo susijusi vidinė pertvarka – stambaus kompanijos verslo plano dalis. Satya Nadella ne tik atleido iš viso daugiau nei 18 tūkstančių darbuotojų (tiesa, dauguma jų dirbo „Nokia“ mobiliųjų įrenginių padalinyje) ir reorganizavo valdymo struktūrą, bet pakeitė strateginius korporacijos planus.

Apie savo programą S. Nadella nuodugniai papasakojo „Wired“ sausio numeryje. Per pastarąjį dešimtmetį, kompanija, palengva užleisdama rinkos lyderio pozicijas, leido „aš irgi galiu“ stiliaus produktus. Po „iPod“ pasirodymo buvo išleistas mp3 grotuvas „Zune“; planšetė „Surface“, vargu ar tapusi geresne už „iPad“; 2010 metais pradėtas pardavinėti telefonas „Kin“, specialiai skirtas socialiniams tinklams.

Mėgdžiojimo strategijos sėkmė buvo permaininga. Vartotojai ėmė masiškai pereiti prie mobiliųjų įrenginių, naudojančių „iOS“ ir „Android“ operacines sistemas. „Microsoft“ taip pat išleido savo mobiliąją platformą – „Windows Phone“, bet ji nesugebėjo taip išpopuliarėti. 2014 metais pasaulinėje mobiliųjų operacinių sistemų rinkoje „Microsoft“ dalis tebuvo apie 4 procentus.

S. Nadella'os manymu, problema ta, kad anksčiau „Microsoft“ buvo apibūdinama kaip autonominių įrenginių ir paslaugų kompanija. Naujasis korporacijos vadovas keičia tai, į pirmą planą išvesdamas platforminį suderinamumą (net jeigu tai konkurentų platforma). Jau pirmieji žingsniai atrodė revoliuciniai. Vadovaujant S. Nadellai „Office“ programinė įranga buvo pritaikyta naudojimui planšetiniuose kompiuteriuose ir išmaniuosiuose „Google“ bei „Apple“ telefonuose, o taip pat išleista nemokama „Windows“ sistema mažesnės, nei 9 colių ekrano įstrižainės įrenginiams. Naujasis korporacijos vadovas užmezgė partneriškus santykius su kompanijomis, kurias „Microsoft“ kažkada laikė priešais, nemažai laiko praleido su startuoliais, aiškindamasis, kaip veikia inovatyvūs verslo modeliai.

Pagrindinis S. Nadella'os tikslas – užimti padorias, atitinkančias pasaulinį „Microsoft“ lygį. pozicijas mobiliojoje rinkoje. Korporacijos vadovas neseniai sąžiningai pripažino, kad kompanija neturi gerų flagmano klasės telefonų, bet jo nuomone, situacija vis dar ne beviltiška: „Keičiame savo požiūrį į telefonų rinką, nebežiūrime į telefonus kaip kažką atskiro“. Korporacijos mobiliosios strategijos dar paaiškės. Kol kas išleidimo ir gamybos požiūriu, šaltinių teigimu, „Microsoft“ elgsis panašiai, kaip „Apple“ su „iPhone“. Korporacija padalins visus išmaniuosius į tris skirtingas kainų kategorijas ir kasmet išleis „vieną arba du modelius“ kiekvienoje kategorijoje.

Ko laukti iš „Windows 10“?

„Windows 10“ – naujos tarpplatforminės strategijos įsikūnijimas. Ankstesnė sistemos versija, „Windows 8“, pasirodė nesėkmingai. Ji negalėjo naudotojui suteikti vienodas darbo sąlygas stalo kompiuteriuose ir planšetėse bei gąsdino smarkiais naudotojo sąsajos sprendimais. Dėl to prie „Windows 8“ perėjo labai nedaug naudotojų: per porą metų ši OS sugebėjo užimti vos 13 proc. rinkos. Lyg atlygindama moralinę žalą už ankstesniąją versiją, „Microsoft“ paskelbė, kad „Windows 8“ licencijos turėtojai galės nemokamai diegtis dešimtąją versiją.

Pagal naująją koncepciją, „Windows 10“ turės tapti branduoliu, savotišku atskaitos tašku būsimiems kompanijos produktams ir faktiškai savo pirmtakės klaidų ištaisymu. Išleisdama naują OS, „Microsoft“ siekia iš karto kelių tikslų – kompanijai būtina grąžinti naudotojų pasitikėjimą, ne tik sukūrus patogią naudojimo sąsają, bet ir visą pačių įvairiausių galinčių be jokių problemų bendrauti tarpusavyje įrenginių ekosistemą.

Naują OS „Microsoft“ nekukliai vadina „labiausiai daugiafunkcine visų laikų platforma“, tuo teigdama, kad „Windows 10“ veiks visų tipų įrenginiuose, priskiriamuose daiktų internetui. Sukurta vieninga kūrimo platforma ir vieninga programėlių parduotuvė: todėl programuotojams nereikės daryti dviejų vienos programos versijų skirtingiems įrenginiams, kaip tai buvo „Windows 8“ ir „Windows RT“ atveju.

Naudotojų lygmenyje naujovių daug, visos jos pristatytos dar sausį. Pavyzdžiui, asmeninių kompiuterių naudotojai gaus balsinį pagalbininką „Cortana“ („Apple“ analogas „Siri“ kol kas veikia tik mobiliuosiuose telefonuose). Be standartinių nuorodų, „Cortana“ galės teikti ir personalizuotą pagalbą, rinkdama duomenis apie naudotoją, bendraudama su juo ir iš esmės tapdama jo asmeniniu asistentu. „Microsoft“ taip pat pasirūpino ir nauja naršykle: ja taps „Microsoft Edge“, pakeisianti „Internet Explorer“. Naudojantis „Edge“, bus galima palikti pastabas lankomuose puslapiuose. Jas galima išsaugoti, o taip pat pasidalinti jomis su kitais naudotojais elektroniniu paštu ar socialiniuose tinkluose. Sugrįš mygtukas „Start“. Pagaliau pradės veikti „Continuum“ funkcija, suteiksianti daugiau patogumo naudojantis keliais skirtingais „Windows“ įrenginiais, leisdama persijungti tarp stalinio kompiuterio ir planšetinio kompiuterio režimų.

Paskutinė funkcija, atrodo, įkūnija S. Nadella'os įsivaizdavimą apie idealų būsimą mobilųjį įrenginį. Naudodami „Continuu“m, naudotojai galės paversti telefoną visaverčiu kompiuteriu, prijungdami jį prie išorinio monitoriaus, pelės ir klaviatūros. Jau šį rudenį galėsime išvysti „Continuum“ veikimą naujame „Microsoft“ flagmane, o vėliau, kitų metų pradžioje, naudotojų laukia „intelektualūs modeliai“, S. Nadella'os manymu, turintys pakeisti namų kompiuterius. Korporacijos vadovo įsitikinimu, ribos trinasi, ir jau greitai išmaniųjų telefonų rinkos, kurios „Microsoft“ taip ir nepavyko užkariauti, kategorijų pasaulyje neliks: kompanijos uždirbs iš platformų, o ne iš įrenginių. „Windows 10“ pardavimai parodys, ar tokia ateičiai pasirengę vartotojai.