„Esu „Omnitel“ tinklo vartotojas, turiu abonentą, kuris priklauso transporto įmonei. Išgirdęs verslo partnerio repliką, nuo kada tapau nepageidaujamu agentu, sužinojau, kad man skambinant „Bitės“ klientai išgirsta pranešimą apie tai, jog aš esu prekybos agentas ir norint galima neatsiliepti. Pasijutau labai pažemintas, nes nesu joks agentas“, - dėstė T. Kazla.

Jis pasakoja tuomet sužinojęs, kad „Bitė“ klientams pasiūlė naują paslaugą, apie kurią DELFI skelbė.

„Pasirodo, yra sąrašai, kuriuos sudarinėja „Bites“ darbuotojai ir klientai, trumpai tariant, bet kas. Į šį nepageidaujamą sąrašą pateko mano abonento numeris, kuris priklauso mano transporto įmonei. Skambinau į „Bitės“ klientų aptarnavimo centrą du kartus, bet šie nesutinka pašalinti abonento iš prekybos agentų sąrašo, nes turi informacijos dėl mano numerio. Kokios informacijos, negali atsakyti, kas ir kaip įtraukė mano numerį į kažkokius sąrašus - nežinau. Kyla daug klausimu. Kokią teisę jie turi mane žeminti prieš partnerius, kolegas bei nepažįstamus žmones? Kodėl mano numeris kažkokiuose sąrašuose: ar „Bitė“ nepažeidė mano teisių?“, - rašė verslininkas.

T. Kazla sako apie nesusipratimą sužinojęs prieš porą dienų, tačiau pastebėjo, jog pastarąją savaitę į jo skambučius buvo prasčiau atsakoma.

Bendrovės klientai gali išgirsti tokį įspėjimą: „Gerbiamas „Bitės” kliente, perspėjame, kad šiuo metu jums galimai skambina parduoti ketinantis prekybos agentas. Taupome Jūsų laiką, tad jeigu nenorite nieko pirkti, tiesiog padėkite ragelį. Jeigu šis skambutis jums aktualus, palaukite akimirką ir galėsite pradėti pokalbį."

DELFI pateikus užklausą „Bitei“, problema buvo išspręsta.

Laura Bielskė

„Numerio sistemoje jau nėra, - verslininko laišką, jog problema buvo išspręsta, patvirtino „Bitė Lietuva” atstovė ryšiams su visuomene Laura Bielskė. - Jis iš tiesų čia buvo dėl gautos informacijos, kaip galimas numeris, kuriuo galbūt skambinama siekiant parduoti prekes ar paslaugas. Su mumis susisiekė numerio savininkas ir, patikrinę informaciją, šį numerį pašalinome. Atsiprašome, kad dėl to žmogui teko sugaišti laiko. Pagrindinis šios nemokamos paslaugos tikslas – kad klientams būtų pranešta apie tai, kad galbūt skambinama pardavimo tikslais.“

Ji sako, jog žmonės, norintys patikrinti, ar jų numeris yra galimų pardavėjų sąraše gali kreiptis į bendrovę elektroniniu paštu arba telefonu. Jei numeris nėra naudojamas pardavimų telefonu tikslais, iš sąrašų jį žadama pašalinti.

„Atsiprašome, jeigu ši nauja „Bitės“ klientams skirta paslauga sukėlė klausimų. Suprasdami, kad sudarytame sąraše gali pasitaikyti netikslumų, įspėdami apie skambutį akcentuojame žodį „galimai“ ir jokiu būdu neblokuojame skambučio, tiesiog leidžiame rinktis mūsų klientams“, - sakė L. Bielskė.

Įžvelgia pažeidimą

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija abejoja, ar „Bitės“ teikiama paslauga atitinka Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymą, jei į nepageidaujamų skambintojų sąrašus gali patekti asmeniniai telefono numeriai.

„Neaišku, kokiu būdu „Bitė“ užtikrina, kad minėtame sąraše būtų tik juridinių asmenų telefono ryšio numeriai, taip pat kokiu būdu užtikrinamas duomenų tikslumas, tai yra, kaip fiksuojamas naudotojų pasikeitimas iš juridinio asmens į fizinį ir panašiai“, - DELFI dėstė inspekcijos atstovė spaudai Aurelija Grikinaitė.

Inspekcija taip pat abejoja, kaip „informacijos turėjimas“ gali būti teisiniu pagrindu tvarkyti duomenis, jei apie juos praneša trečiasis asmuo, o telekomunikacijų operatorius informacijos nepatikrinęs, numerį įtraukia į „sąrašus“.

„Pastebėtina, kad rinkodaros pasiūlymai dažnai yra teikiami fizinių asmenų, užsiimančių individualia veikla, pavyzdžiui, kosmetikos platintojai, draudimo brokeriai, tačiau šis telefono ryšio numeris taip pat naudojamas ir asmeniniais tikslais. Manytina, kad tokios paslaugos teikimas tam tikrais atvejais gali neatitikti Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo“, - savo nuomonę išdėstė inspekcija.

Ryšių reguliavimo tarnybos Teisės departamento Teisės taikymo skyriaus vedėja Aridana Jurčiukonienė DELFI komentavo, jog tokių sąrašų sudarymo klausimai yra nesusiję su elektroninių ryšių veiklos reguliavimu.

„Pažymime, kad Ryšių reguliavimo tarnyba yra gavusi įmonės prašymą dėl telefono ryšio numerių įtraukimo į nepageidaujamų telefoninės rinkodaros skambučių sąrašą ir, siekdama išsiaiškinti situaciją ir visas aplinkybes, kreipėsi į atitinkamą operatorių. Atkreiptinas dėmesys, kad tokių sąrašų sudarymas gali būti susijęs su fizinio asmens duomenų tvarkymu“, - dėstė ji.

Konkurentai pyksta

„Omnitel“ viceprezidentė klientams Lina Galatiltė dėstė, jog bendrovė yra nepatenkinta tuo, kaip įgyvendinama „Bitės“ paslauga.

„Mūsų kliento skundas rodo, kad neva telemarketingo paslaugas teikiančių įmonių sąrašai sudaromi neobjektyviai, ir į juos „Bitė“ įtraukia įmones, kurios teikia visai kitas paslaugas, tokias kaip draudimas, kurjerių paslaugos ir kitas, dėl to nukenčia mūsų klientų verslo interesai“, - sakė L. Galatiltė.

Ji pridūrė, jog nukentėjęs asmuo turėtų kreiptis į Ryšių reguliavimo ir kitas tarnybas, kad būtų apginti jo interesai.

„Savo ruožtu norėčiau pridurti, kad „Bitė“ vis dėlto taiko dvigubus standartus – neva stengdamasi saugoti savo klientus nuo telemarketingo skambučių, pati jų neatsisako ir kitų operatorių klientams ir toliau skambinėja“, - piktinosi ji.