Tai, kad verslininkai mėgsta lįsti į ne savo daržą, iliustruoja ir ši istorija: Ferruccio Lamborghini gamino traktorius, kol vieną dieną susiginčijęs su Enzo Ferrari pareiškė, kad pagamins pranašesnį sportinį automobilį. Kaip tarė, taip ir padarė. Traktorių gamyba atiteko bendrovei „Fiat“, o šiandien turime dailiai atrodančius ir geltona spalva blizgančius „Lamborghini“ automobilius.

Visai nekeista, kad, technologijoms tobulėjant, naujovėmis užsiimančių bendrovių interesai susikerta vis dažniau. Kartais atsitiktinai, kartais porą metų laipsniškai judama konflikto link. Tarkim, bendrovė „Microsoft“ ilgą laiką kūrė tik programinę įrangą, o vėliau apsigalvojo ir savo klientams pasiūlė daug daugiau, pradedant klaviatūromis ir pelėmis, baigiant muzikos grotuvais, telefonais ir žaidimų pultais. Vietoj vienos krypties iškart pasirinktos kelios. Ir visose siekiama būti geriausiais.

Populiarėjant debesų kompiuterijai (angl. cloud computing), susikerta bendrovės, kurios, atrodė, niekada nesusidurs. Štai kompiuterių tinklams įrangą kurianti bendrovė „Cisco“ visai netikėtai tapo tiesioginė bendrovės „Oracle“, gaminusios programinę įrangą darbui su duomenų bazėmis, konkurentė. Tad kai susitinka milijardieriai Johnas Morgridge’as ir Larry Ellisonas, šypsenos nebeatrodo tokios tikros kaip anksčiau.

Visiems žinoma istorija apie tai, kaip bendrovė „Apple“, gaminusi kompiuterius ir programinę įrangą, nusprendė iš naujo atrasti muzikos grotuvą ir ant kelių paklupdė „Sony“, kurios „Walkman“ serijos grotuvai vyravo rinkoje. Steve’ui Jobsui iš kišenės ištraukus išmanųjį telefoną „iPhone“, labiausiai suglumo ir pasimetė „Nokia“, iki tol dominavusi rinkoje. Bendrovės vadovui Olli Pekkai Kallasvuo šiemet net teko dėl to pasitraukti iš pareigų.

„Apple“ pristačius planšetinį kompiuterį „iPad“, sunerimo „Acer“, „Asus“ ir kitų mažuosius nešiojamuosius kompiuterius gaminančių bendrovių vadovai. Vis dėlto ramiai miegoti naktimis S. Jobsui neleidžia Ericas Schmidtas, bendrovės „Google“ vykdomasis direktorius. Kalbama, kad jam S. Jobsas jaučia asmeninę neapykantą, nes iš reklamos ir paieškos sistemų verslo „Google“ atėjo į išmaniųjų telefonų verslą, o šiandien su „Apple“ susigrumia vis daugiau rinkų.

Neramiai miega ir spaudos magnatai, vienas jų, Keithas Rupertas Murdochas, viešai skelbia, kad planšetiniam kompiuteriui „iPad“ priklauso ateitis. Jis pakeis spaudos veidą taip pat, kaip grotuvai „iPod“ ir „iTunes“ pakeitė muzikos pramonę. Kalbėdamas neoficialiai jis teigė, kad, „Apple“ pradėjus prekiauti knygomis, žurnalais ir pan., daugeliui kūrėjų bus patogiau bendrauti tiesiogiai su „Apple“, o ne su leidėjais, tad pastarieji gali likti be duonos kąsnio.

„Amazon“ įkūrėjas Jeffas Bezosas sukūrė verslą iš elektroninės prekybos. „Facebook“ įkūrėjas Markas Zuckerbergas uždirbo milijonus, leidęs tinklalapyje prekiauti virtualiais daiktais. Tik laiko klausimas, kada „Facebook“ pasiūlys įsigyti knygų ar bilietų į filmą, kurį matė jūsų draugai. Į prekybą elektroninėmis knygomis nusitaikė ne tik „Apple“, bet ir kiti būsimų planšetinių kompiuterių gamintojai.

Nenustebkite išgirdę anonsą apie „Microsoft“ knygų parduotuvę ir pan. Beje, „Microsoft“ siekia atimti dalį pyrago iš „Google“ paieškos sistemų versle. Visai neseniai paskelbta apie tai, kad būtent „Microsoft“ paieška „Bing“ naudosis ir savo vartotojams ją siūlys tinklalapis „Facebook“, nors tuo pat metu M. Zuckerbergas vakarieniauja S. Jobso namuose – aptaria „Apple“ muzikinio socialinio tinklalapio „Ping“ bendradarbiavimą su „Facebook“.

Turintis daugiau kaip 500 mln. vartotojų, tinklalapis „Facebook“ su M. Zuckerbergu priešakyje ne tik sulaukė debiuto Holivude, bet ir nuskurdino tinklalapio „MySpace“ vieną įkūrėjų, dabartinį prezidentą Tomą Andersoną.

Taip pat reikėtų prisiminti Japonijos ir Azijos šalių bendroves, užsiimančias iškart viskuo, pradedant ryžių auginimu ir baigiant televizoriais bei telefonais.

Kovos įrankiai

Susitikimuose „Cisco Systems“, „Hewlett-Packard“, „IBM“, „Oracle“, „Microsoft“ ir kitų bendrovių vadovai šypsosi vienas kitam – juk klientai kompiuterinę ir programinę įrangą bei paslaugas perka iš skirtingų bendrovių, tad joms, nori to ar nenori, tenka žaisti gražiai vienoje smėlio dėžėje.

Savaime aišku, kodėl technologijų bendrovės, tarsi Rytų ir Vakarų civilizacijos, pasmerktos atsidurti kovos lauke. Tad smėlio karaliai ir puola į vienas kito teritoriją. Mat kol klientui nepasiūlysi visko ir neatimsi verslo galimybės iš kitų, reikės dalytis.

Katinai vienas kitą drasko nagais, o didžiausioms informacinių technologijų bendrovėms atstovaujantys advokatai kapojasi teismuose. Veikiausiai būtų sunku rasti technologijų bendrovę, kuri šiuo metu nebūtų nieko padavusi ar pati nebūtų paduota į teismą. Monopolijos, interesai, pažeisti patentai ir kiti skundai leidžia tukti JAV ir tarptautinio arbitražo advokatams, o išleidžiamų pinigų sumos milžiniškos.

Antras strateginis žingsnis – potencialiai būsimų konkurentų įsigyjimas. Akivaizdus pavyzdys – „Oracle“ siekis įsigyti „Sun Microsystems“. Dabar programinės įrangos gamintoja konkuruoja su buvusiais partneriais „IBM“, „Dell“ ir „Hewlett-Packard“. Tikėtinas scenarijus, kad po 3–5 metų, norėdami įsirengti serverį, visas paslaugas pirksime tik iš vieno gamintojo.

Galimi ir laikini draugystės ryšiai tarp dviejų, siekiant įveikti trečią (tikėtinas dar glaudesnis bendradarbiavimas tarp „Microsoft“ ir „Apple“ siekiant įveikti „Google“, o tuo pat metu „Microsoft“ derasi su „Adobe“ dėl kovos kartu su „Apple“).

Laimėję ir pralaimėję

Vykstant kovai tarp titanų, didžiausiais laimėjimais galės pasigirti vartotojai, kurie jau šiandien reikalauja pigesnių ir kokybiškesnių paslaugų. Ne taip gerai seksis mažesnėms bendrovėms, mat kol didžiosios leis milijardus reklamai, prasimušti mažam su gerokai kuklesniu biudžetu bus be galo sunku.

Taip pat nepamirškime, kad besikaunantiems milijardieriams veikiausiai patinka kova, didėjantis adrenalino kiekis kraujyje ir mūšio kvapas. Kova kartais pagimdo pačių netikėčiausių naujovių, o tekste išvardytų bendrovių vadovai – vieni protingiausių žmonių mūsų planetoje. Be purvo nebus ir triumfo.