Tiek tarptautiniai, tiek ir vietiniai ekonomikos ekspertai pripažįsta – šalį valdanti Vyriausybė neturi jokios ekonominės krizės valdymo strategijos ir aklai imasi įvairių dažnai labiau žalingų, nei veiksmingų ekonomikos plėtros reguliavimo priemonių. Tačiau situacija IT ir buitinės technikos prekybos sektoriuje dėl dinamiškos rinkos ir didelės prekių paklausos dažnai neatitinka bendrų ekonomikos tendencijų. Šių metų birželį vartojamosios elektronikos kainos, statistikos departamento duomenimis, išaugo maždaug vienu procentiniu punktu.

Taigi nusprendėme patikrinti, kaip šiuo metu laikosi didžiausi šalies IT ir buitinės technikos pardavėjai.

Pristabdė skaitmenizacijos bumą

BMS įmonių grupės, valdančios 13 „BMS Megapolis“ prekybos centrų Lietuvoje ir 2 Latvijoje, vadovas Artūras Afanasenka pažymėjo, jog ekonominio sąstingio poveikis bendrovei lygiai toks pat kaip ir kitiems skaitmeninės elektronikos prekybos rinkos dalyviams – pastebimas vartojimo augimo lėtėjimas. Pirmojo šių metų pusmečio BMS įmonių grupės apyvarta siekė 80 mln. litų, tai beveik 2 proc. daugiau nei tuo pačiu praėjusių metų periodu (78,7 mln. litų).

„Tačiau apyvartos smukimo nejaučiame. Ekonominė krizė tiesiog pristabdė „skaitmenizacijos bumą“, kuris buvo jaučiamas jau 3–4 metus iš eilės. Kalbant apie ateitį, šiuo metu rinkoje tvyro tam tikras neaiškumas – daugelis bando spėlioti, tačiau niekas negali aiškiai pasakyti, kaip skaičiai pasisuks 2009-aisiais ar 2010-aisiais. Esant tokiai situacijai, įgyvendiname efektyvumo didinimo ir sąnaudų mažinimo sprendimus, kurie, net neabejojame, BMS padės išlikti viena skaitmeninės elektronikos rinkos lyderių“, – optimistiškai rinkos padėtį vertino A. Afanasenka.

BMS vadovo teigimu, skaitmeninės elektronikos rinkoje, be finansinių rodiklių, ypač svarbios yra naujųjų technologijų mados. Kai kurių prekių rūšių parduodama mažiau dėl to, kad jos neatlaiko konkurencijos arba iš viso pasirodo nebuvusios gera idėja. Pavyzdžiui, „BMS Megapolis“ šiemet parduoda jau dvigubai daugiau GPS imtuvų ir LCD televizorių nei pernai, stabiliai (apie 20–40 proc.) per pirmąjį pusmetį augo nešiojamųjų kompiuterių, kompiuterių detalių ir DVD leistuvų pardavimo kiekiai, tačiau po truputį mažėja (iki 10 proc.) skenerių, vaizdo kamerų ir MP3 grotuvų poreikis.

„Ypač svarbu technikos naujoves pirkėjui pateikti operatyviai. Dažniausiai laimi tie, kurie pristato „ant bangos“ esančias prekes, tad stengiamės intensyviai bendrauti su tiekėjais. Gilėjant krizei, lėšų apkarpyti neplanuojame. Išeitis – ne išlaidų mažinimas, bet tvirtų pozicijų išlaikymas, kuris reikalauja nuolatinės kaitos ir tobulėjimo. Vadovaujamės „stand your ground“ (lt.. – išlaikyk savo žemes) principu ir neketiname pasiduoti rinkos skersvėjams, – teigė A. Afanasenka. – Rinka gyvena laukimo nuotaikomis. Šis laukimas nėra nei pernelyg malonus, nei optimistiškas, tačiau, mūsų nuomone, artėjanti krizė patiktų Čarlzui Darvinui – ekonomikos augimui sulėtėjus, rinkos džiunglėse išliks geriausi ir daugiausiai naujienų galintys pasiūlyti skaitmeninės elektronikos pardavėjai.“

Prognozuojama, jog šiemet BMS įmonių grupės apyvarta išliks 2007 m. lygio. 2007 m. BMS įmonių grupė pardavė prekių už 190 mln. litų.

Uždarinės parduotuves

Kompiuterinės ir buitinės technikos salonus dešimtyje Lietuvos miestų valdančios UAB „Innovation Computer Group“ (ICG) mažmeninės prekybos augimas šiemet sulėtėjo apie 20 proc. Ypatingas nuosmukis įvyko asmeninių kompiuterių prekyboje, tačiau tam didžiausios reikšmės, anot bendrovės atstovų, turėjo stipriai atpigę nešiojamieji kompiuteriai. Sparčiausiai auga verslui skirtų sprendimų ir buitinės technikos pardavimo kiekiai.

ICG konsoliduotos pajamos pernai išaugo 188 proc. ir siekė 115 mln. litų. Bendrovė 2007-aisiais uždirbo 3,9 mln. litų neaudituotojo pelno – 123 proc. daugiau nei 2006 m. „Tačiau esame įsitikinę, kad artimiausiu metu prekyba lėtės dar labiau, tad ruošiamės sunkiam 3 metų stagnacijos laikotarpiui. Jei krizė gilės dar labiau, uždarinėsime nepelningus padalinius“, – prastėjančias artimiausio laikotarpio perspektyvas įvertino ICG komercijos direktorius Marius Butauskas.

Jis taip pat pažymėjo, jog Lietuvoje vis dar mažai išnaudojamas elektroninės prekybos potencialas, tad bendrovė yra numačiusi investicijų ir į šią sritį. Bendrovės svetainė jau greit virs elektronine parduotuve, o lietuviškoje interneto padangėje pasirodys ir ICG kuriamas buitinės technikos portalas.

Aktyviai plečia tinklą

Šiemet intensyviai parduotuvių tinklo plėtrą vykdanti UAB „Flopo informacinės sistemos“ („FIS kompiuteriai“) didelio prekybos nuosmukio kol kas nepatyrė. Šiek tiek smuktelėjusius pajamų rodiklius bendrovės generalinis direktorius Modestas Tamutis nurašė pardavimo taškų iš UAB „Euroset LIT“ perėmimo kaštams. Šiemet „Flopo informacinės“ sistemos įsigijo dalį UAB „Euroset LIT“ verslo Lietuvoje ir kaimynėje Latvijoje, susijungė su kita Lietuvos IT rinkos bendrove UAB „Fortakas“ bei perėmė devyniose šalies „Hyper RIMI“ parduotuvėse veikiantį IT ir elektronikos prekių tinklą. Šiuo metu bendrovė valdo 59 parduotuves Lietuvoje ir 11 prekybos ir aptarnavimo taškų Latvijoje, tačiau ketina sparčiai plėstis ir toliau. Anot M. Tamulio, iki metų pabaigos FIS sieks sukurti vieną plačiausių kompiuterių ir informacinių technologijų prekybos tinklų visame Pabaltijyje.

„Labiausiai nukentėjo prekyba visų grupių brangesnėmis prekėmis – nesvarbu, ar tai nešiojamasis kompiuteris, ar vaizdo kamera. Šiemet stengiamės išlaikyti tą patį pirkėjų srautą kaip ir pernai. Geriname tiekimo sąlygas tam, kad sumažintume veiklos sąnaudas. Stengsimės išlaikyti tą patį darbuotojų skaičių ir algas kelti kartu su augančia infliacija“, – žadėjo M. Tamutis.

Jo nuomone, ekonominis nuosmukis ir galima recesija bus palanki tiems technikos pardavėjams, kurie įdės daugiau pastangų, siekdami aukštesnių rezultatų.

Smulkios technikos paklausa auga

Tarptautinės įmonių grupės „AG Group“ valdomo daugiau nei 50 „Topo centro“ parduotuvių Lietuvoje ir Latvijoje prekyba šiemet, palyginti su 2007-aisiais, yra išaugusi beveik 20 proc. Pasak „Topo centro“ vadovų, tai mažesnis augimas, nei buvo prognozuota praėjusiais metais. Pastebima kiek sumažėjusi stambios buities technikos bei vaizdo ir garso prekių paklausa.

„Nepaisant kitų įmonių prognozių, auga IT įrangos pardavimo mastai ir itin sparčiai – beveik 30 proc. – šiemet pakilo smukios buities technikos paklausa. Didelių pokyčių dėl augančios infliacijos kol kas nepastebėjome. Analizuojame rinkos pokyčius ir ruošiamės prognozuojamai recesijai“, – sakė prekybos tinklo „Topo centras“ generalinis direktorius Česlovas Steigvila.

Č. Steigvila pasakojo, jog į pokyčius bendrovė stengiasi reaguoti lanksčiai ir ta proga savo pirkėjams šią vasarą parengė daug įvairių akcijų ir žemesnių kainų pasiūlymų. Bendrovės veikla vystoma planingai ir dar šiemet numatoma plėtra: bus atidarytos mažiausiai dvi parduotuvės Visagine ir Druskininkuose. Plėstis prekybos tinklas ketina ir kitąmet.

Kaip ir dauguma kalbintų buitinės ir IT technikos pardavėjų, siekdamas sumažinti įmonės išlaidas, „Topo Centras“ didelį dėmesį skiria įmonės vidaus procesų optimizavimui ir efektyvumo didinimui.

Naujausiame žurnale NK skaitykite:

Iki pasimatymo, Bilai! (Straipsnis apie Billą Gatesą ir jo pasitraukimą iš Microsoft)

Subombarduokime internetą! (straipsnis apie tai, kaip internetinės paieškos sistemos pateikia klaidingas nuorodas, pavyzdžiui, raktažodis – „miserable failure“ – paieškos pirmas rezultatas – G.W. Busho biografija)

NK teismas (straipsnis, kuriame specialistai nagrinėja 3 tos pačios kategorijos tinklalapius ir renka geriausią iš jų, šiuo atveju – verslo naujienų portalai)

Interviu su Vytaru Radzevičium (pašnekovas atsakinėja į klausimus susijusius su technologijomis ir jų įtaka asmeniniam gyvenimui)

Šaltinis
Žurnalas „Naujoji komunikacija”
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją