Kas yra socialinio tinklo portalas? Socialiniai tinklai – gana tiesmukas vertinys iš anglų kalbos, reiškiantis būrį draugų, artimųjų, kolegų ar šiaip pažįstamų žmonių, su kuriais palaikomi ryšiai. Be to, tie ryšiai dažnai būna persipynę, nes atsiranda bendrų draugų, kolegų, pažįstamų.

Socialinių tinklų portalai – tiesioginis šio bendravimo atspindys internete. Pažinčių portalų, interneto forumų ir virtualiųjų bendruomenių skirtumai gana menki.Visų jų vartotojai registruojasi, turi pateikti asmeninės informacijos, bendrauja tarpusavyje, dalijasi nuotraukomis, vaizdo įrašais.

„Visi jie pakankamai reikšmingi reklamos rinkoje“, – sakė interneto reklamos tinklo „Adnet“ direktorius Egidijus Sirvydis. Tačiau į socialinius tinklus dažniau buriasi jau pažįstami žmonės, čia jie pakviečia savo draugus, artimuosius, įtraukia ir naujus narius. Forumų tinklai formuojasi dažniausiai dėl bendrų pomėgių.

Tarp socialinių tinklų portalų – one.lt, klase.lt, frype.lt, draugas.lt svetainės. Jos skiriasi savo galimybėmis, siūlomomis paslaugomis, taip pat tikslais.

Reklama pašaukia vardu

Užsienyje ir Lietuvoje socialinių tinklų portalai yra vienos greičiausiai

augančių svetainių, atkreipiančių reklamos davėjų dėmesį. Mat portale užsiregistravę tikri žmonės, naudojantys tikrus asmens duomenis, todėl galima tiksliau nutaikyti reklamą.

„Tai viena unikalesnių socialinių tinklų portalų galimybių, nes kiti to neturi“, – teigė reklamos žiniasklaidoje planavimo ir organizavimo agentūros „Mediapool“ projektų vadovas Dainius Baranauskas.

Pavyzdžiui, frype.lt portale kai kurios reklamos į savo vartotojus kreipiasi vardu.

Be to, šiose svetainėse žmonės praleidžia gerokai daugiau laiko. Pradžia – mobiliosios pramogos

Šiuo metu viena populiariausių interneto svetainių Lietuvoje – one.lt. „TNS Gallup“ kas savaitę skelbiamais duomenimis, antrą gegužės savaitę one.lt vartotojų skaičius siekė 728 tūkst.

„One.lt vartotojai portale lankosi itin dažnai – kasdien sulaukiame po 350–400 tūkst. vartotojų; jų skaičius nemažėja ir savaitgaliais“, – sakė svetainę administruojančios bendrovės „Forticom“ vadovas Aldas Kirvaitis.

Populiarumas leido pritraukti reklamdavius – A.Kirvaičio teigimu, reklamos pardavimas 2007 m. tiesiog sprogo ūgtelėdamas 700 proc. Portalas jau pats save išlaiko ir uždirba pinigų investuoti į plėtrą.

Tą patį kalbėjo ir frype.lt por-talo vadovas Aras Vėberis: „Investicijos dar nėra atsipirkusios, tačiau pajamos jau padengia einamąsias išlaidas.“ Portale yra ir mokamų paslaugų, pagrindinės pajamos, A.Vėberio teigimu, gaunamos už reklamą. Frype.lt šiuo metu čia yra užsiregistravę daugiau nei 150 tūkst. internautų. Kasdien frype.lt aplanko 20 tūkst. lankytojų.

Informacija apie elgseną – tabu

„Neabejoju, kad socialinių tinklų portalai populiarės. Tačiau reklamos formos, manau, liks tos pačios. Nes portalai norės išsaugoti savo vartotojus ir negrūs jiems reklamos“, – teigė „Mediapool“ projektų vadovas D.Baranauskas.

Socialinių tinklų portalai per ilgesnį laiką pagal kiekvieno lankytojo elgseną gali sudaryti jo portretą. Ir pagal tai pasiūlyti pomėgius atitinkančią reklamą. Tokia informacija reklamos davėjams būtų aukso vertės.

Tačiau šios galimybės kratosi kalbinti socialinių tinklų portalų atstovai. Ja abejoja ir D.Baranauskas.

„Tai jau kišimasis į vartotojo turinį. Galbūt gali ta reklama būti tam tikro rekomendacinio pobūdžio. Pavyzdžiui, portaluose galima pasirinkti savo virtualios erdvės išvaizdą. Ja gali tapti ir kokios nors įmonės prekės ženklo reklama“, – dėstė jis.

„Reklama socialiniuose tinkluose ateityje turėtų būti labiau suasmeninama, stengiantis taip suvilioti vieną ar kitą socialinę grupę, orientuojantis ir pritaikant pasiūlymą būtent jiems. Kad tai taptų vertybe, papildoma ir išskirtine verte kažkuriai grupei. Tuomet ši reklama tampa efektyvesnė“, – svarstė „Adnet“ vadovas E.Sirvydis.

Mykolas Katkus, komunikacijos konsultacijų agentūros „VRP | Hill & Knowlton“ direktorius

Kaip komunikacijos kanalas socialinių tinklų portalai šiuo metu yra vis dar nišiniai. Išimtis būtų frype.lt ir one.lt, kurių reklaminė jėga jau dabar yra didžiulė. Kalbant apie šio verslo ateitį – sunku nuspėti, ar jie atlaikys užsienio socialinių tinklų spaudimą, kurie dažnai technologiškai yra kur kas tobulesni. Vienas didžiausių dabartinių klausimų – kaip komercializuoti populiariausius socialinių tinklų portalus. Kol kas didžiulė populiariausių socialinių tinklų vertė yra potencialas, kuris, galimas dalykas, niekada nebus iki galo išnaudotas.