Tokia praktika yra itin paplitusi Jungtinėse Valstijose, Didžiojoje Britanijoje. Vartotojui taip yra patogiau palyginti skirtingus planus bei nustatyti savo biudžetą. Ekspertų nuomone, šie žingsniai dar gana nedrąsūs ir susiję su siekimu užsitikrinti tam tikras pajamas rinkoje, kuri yra prisotinta ir vartojimas auga nežymiai.

Viršijus limitą brangsta

Neseniai mokėjimo planą „Valandos“ privatiems vartotojams pristatė bendrovė „Omnitel“. Už 29 litų mėnesinį mokestį klientas įsigyja tris valandas pokalbių Lietuvos tinkluose. Skambučiai į visus tinklus kainuoja vienodai, o viršijus trijų valandų limitą, tarifas keliais centais pabrangsta.

Dažniausiai operatoriai reklamose bei mokėjimo planuose pabrėžia minutės kainas.

„Iš tiesų tokie mokėjimo planai Lietuvoje buvo prieš daug metų. Po to jie išnyko ir dabar vėl atgimsta“, – sakė „Bitė Lietuva“ generalinio direktoriaus pavaduotojas rinkodarai Paulius Dambrauskas.

Fiksuotojo mokesčio mokėjimo planai vyrauja daugelyje Europos šalių. Pavyzdžiui, „Vodafone“ siūlo net septynis paslaugos variantus. Galima nusipirkti nuo pusantros valandos iki trisdešimties valandų pokalbių. Tiesa, užsienyje susimokėjus fiksuotą mokestį vartotojas gauna ir atitinkamą skaičių SMS žinučių.

Pliusai ir minusai

„Tele2“ rinkodaros direktorius Mindaugas Savickas sakė, kad jų bendrovė vis dar abejoja tokio tipo plano patrauklumu vartotojui.

„Dabar susimokėjęs minimalų mokestį žmogus gali jį išnaudoti kaip nori – skambinti į užsienį, siųsti SMS, vaizdo žinutes. O už „Omnitel“ pasiūlyto plano mokestį galima skambinti tik į Lietuvos operatorių tinklus“, – teigė M.Savickas.

M.Savickas nesusilaikė nepakritikavęs konkurentų: „Nežinau, kiek Lietuvoje yra žmonių, kurie skambindami per mėnesį prakalbėtų tris valandas.“

Tačiau P.Dambrauskas mano, kad tokio tipo fiksuotas mokestis Lietuvoje turėtų prigyti, nes klientui suteikia galimybę lengviau kontroliuoti išlaidas – žmogui paprasčiau suvokti, kiek laiko jis prakalba. Tada klientas perka tiek minučių, kiek jam reikia, ir jaučiasi ramus.

„Žinoma, paprastai tokie planai pateikiami bent trimis variantais. Tada žmogus gali pajusti pranašumus“, – sakė P.Dambrauskas.

Kiti operatoriai lūkuriuoja

„Bitė“ tokį fiksuotą mokėjimo planą spalio pabaigoje įvedė Latvijoje.

Anot P.Dambrausko, jis pasiteisino ir bendrovė svarsto galimybę pateikti tokią paslaugą Lietuvos rinkai. Nors jis prisipažino, kad bendrovė neskubės, nes mokėjimo planų pasirinkimas ir taip didelis.

„Tele2“ tokio tipo planą siūlo verslui, o privatiems asmenims jo pristatyti dar nesiryžta.

„Tiesą sakant, apie tai seniai galvojame, stebime rinką, kada bus palankus metas. Viską lemia vartojimo įpročiai“, – sakė jis.

Siekia stabilių pajamų

Tokio pobūdžio planų atsiradimas Lietuvoje siejamas su tuo, kad rinka yra jau pakankamai pasisotinusi ir žmonės daugiau telefonu nekalba, nors ir mažinama minutės kaina.

Telekomunikacijų reguliavimo eksperto Tomo Lamanausko nuomone, fiksuoto mokesčio įvedimu siekiama užsitikrinti tam tikrą pajamų iš vieno abonento lygį.

Tai galima traktuoti ir kaip siekimą padidinti šias pajamas, nes nustatytas plano mokestis – didesnis nei „Omnitel“ pajamos, gaunamos iš vieno abonento, kurios skaičiuojamos sudėjus ir privačių, ir verslo klientų pokalbius, žinutes bei duomenų perdavimo paslaugų naudojimą.

Vieno „Omnitel“ abonento per mėnesį prakalbėtų minučių skaičius pasiekė piką prieš metus. Praėjusių metų antrojo ketvirčio pabaigoje jis siekė 88 minutes, šįmet tuo pačiu laikotarpiu – 84 minutes.

O vidutinės mėnesinės „Omnitel“ pajamos iš vieno abonento nuo 2005 m. antrojo ketvirčio, kai jos siekė 37 litus, mažėjo nuolat ir šįmet sudarė 28 litus.

„Bitės Lietuva“ ir „Tele2“ vienam abonentui tenkančių minučių skaičius tuo metu didėjo. „Bitė“ taip pat padidino pajamas, o „Tele2“ išlaikė maždaug vienodame lygyje.

T.Lamanauskas vis dėlto tokius „Omnitel“ žingsnius vadina nedrąsiais. Bet jis pritarė, kad skaidrumo įvedus tokius planus daugiau – vartotojui tampa lengviau palyginti skirtingų operatorių siūlomus paketus.