Švyturys galaktikoje (BITG), kaip jis vadinamas, yra 1974 m. Arecibo pranešimo atnaujinimas. Iš tiesų, praėjo beveik 50 metų, kai mokslo populiarintojas Carlas Saganas ir SETI pradininkas Frankas Drake'as sukūrė savo garsiąją žinią nežemiškai gyvybei, todėl atnaujinimas yra labai prasmingas, atsižvelgiant į didelę skaitmeninių technologijų pažangą nuo to laiko. Neseniai į „arXiv“ buvo įkeltas dokumentas, kuriame aprašomas naujas pranešimas, ir šiuo metu jis laukia peržiūros.

Arecibo žinutė 1974-aisiais

Pasak NASA Reaktyvinio judėjimo laboratorijos (NASA JPL) Kalifornijos technologijos institute mokslininkų komandos nario astrofiziko Jonathano Jiango, pranešimas prasideda pagrindinių matematinių ir fizinių sąvokų perteikimu, toliau apibūdina biocheminę gyvybės Žemėje sudėtį, mūsų padėtį Paukščių Tako galaktikoje ir skaitmeninius mūsų Saulės sistemos, Žemės žemynų ir žmogaus pavidalo vaizdus. Be daugelio kitų elementų, taip pat buvo įtrauktas kvietimas kitai civilizacijai atsakyti tuo pačiu.

Savo darbe J. Jiangas ir kolegos taip pat paaiškina optimalų pranešimo perdavimo būdą ir į kurią Paukščių Tako vietą turėtume nukreipti radijo signalą. Komanda siūlo šią užduotį atlikti su penkių šimtų metrų diafragmos sferiniu radijo teleskopu (FAST) esančiu Kinijoje ir SETI instituto Alleno teleskopų masyvu Kalifornijoje. Naujo dokumento rengime dalyvauja SETI institutas, Kembridžo universitetas ir Pekino pedagoginis universitetas.

BITG yra didelis žingsnis į priekį nuo 1974 m. Arecibo pranešimo, kuris buvo pirmasis tikras bandymas užmegzti ryšį su ateiviais ir įspėti juos apie mūsų buvimą. Pradinė žinutė buvo aiški, glausta ir esminė, bet pernelyg paprasta pagal šių dienų standartus. Arecibo žinutėje buvo perteikti skaičiai nuo 1 iki 10, pagrindinių elementų atominės masės, DNR vaizdas, žmogaus figūra, Saulės sistemos schema ir elementarus Arecibo radijo teleskopo vaizdas.

Rusų mokslininkai kažką panašaus padarė keletu projektų 1999 ir 2003 m., žinomų kaip Kosminiai skambučiai. Tokios pastangos susisiekti su ateiviais vadinamos Active SETI arba METI (pranešimai nežemiškajam intelektui), pastarąjį terminą sugalvojo velionis rusų mokslininkas Aleksandras Zaicevas. Naujausias bandymas buvo 2017 m., kai elektroninės muzikos festivalio klipai buvo išsiųsti raudonajai nykštukei, esančiai už maždaug 12,4 šviesmečio.

BITG kūrėjai naudojo originalią Arecibo formulę kaip pagrindą, iš kurio sukūrė savo atnaujintą pranešimą. Tačiau nors Arecibo žinutė buvo tarsi atvirukas žvaigždėms, naujasis pranešimas yra tikras „PowerPoint“ pristatymas. Iš tikrųjų pagrindinis tikslas buvo pateikti kuo daugiau svarbios informacijos. Akivaizdus iššūkis buvo sukurti bendravimo sistemą, kai nėra bendros kalbos.

„Nors matematikos samprata žmogiškuoju požiūriu ETI (nežemiškajam intelektui) potencialiai neatpažįstama, dvejetainis kodas turėtų būti universalus visoms intelekto formoms“, – rašo mokslininkai. „Dvejetainė yra paprasčiausia matematikos forma, nes ji apima tik dvi priešingas būsenas: nulį ir vieną, taip arba ne, juodą arba baltą, masę arba tuščią erdvę.

Pasirinkę dvejetainį kodą, mokslininkai rėmėsi tikėtina hipoteze apie nežemišką gyvybę: jie gyvena toje pačioje visatoje kaip ir mes, todėl jiems galioja tie patys nekintantys dėsniai. Protinga manyti, kad jie atrado panašių dalykų apie matematiką, fiziką, pagrindinius materijos elementus ir pan.

Naudodami tai kaip dialogo pagrindą, J. Jiang ir jo kolegos nusprendė pradėti pranešimą pirminių skaičių srautu ir greita dešimtainės sistemos pamoka. Po to komanda perdavė bendrus periodinės lentelės elementus, DNR struktūrą ir net pačios žinutės datos antspaudą – tas žygdarbis tapo įmanomas naudojant neutralaus vandenilio perėjimą. Žinutė taip pat perteikia mūsų buvimo vietą Paukščių Take, nurodydama mūsų padėtį į iškilią rutulinių spiečių grupę, kuri tikriausiai būtų žinoma ateivių astronomams. Taip pat buvo įtrauktas kvietimas ateiviams atsiųsti žinutę, ir mūsų pageidaujamas radijo dažnis.

Visa ši informacija buvo supakuota į 13 dalių, sudarytų iš 25 500 baitų. Dėl įdomumo galite sutalpinti visą BITG pranešimą sename 5,25 colio „Floppy“ diskelyje ir vis tiek turėti daug vietos.

Galima įsivaizduoti, kad ateiviams ši žinia bus nesuprantama. Jie gali nesuvokti vienetų ir nulių eilučių taip, kaip mes, ir gali būti, kad nežemiškos būtybės, nors ir protingos, nesugebės interpretuoti mūsų vaizdinių ir vaizdų dėl pažinimo, suvokimo ar net kultūrinių skirtumų.

Komanda teigia, kad pasirinktus radijo teleskopus Kinijoje ir Šiaurės Kalifornijoje reikės modifikuoti, kad pranešimas būtų siunčiamas kaip radijo banga. Jie priduria, kad geriausias metų laikas tai padaryti bus nuo kovo iki spalio, nes Žemės ir Saulės kampas bus optimalus trukdžiams sumažinti. Pasirinktas taikinys – koncentrinis žiedas, esantis už 13 000 šviesmečių nuo galaktikos centro – vieta, kuri pastaruoju metu patraukė SETI mokslininkų dėmesį.

Mokslininkai tikisi rasti nežemiškos kilmės gyvybę.

Ar turėtume tai daryti, atsižvelgiant į galimą riziką? Mes visiškai nieko nežinome apie nežemišką gyvybę pagal jų elgesį, etiką ir motyvaciją, tačiau ši žinia būtų sąmoningas bandymas įspėti juos apie mūsų buvimą.

Ar nežemiška civilizacija (ETI) būtų taiki ir net jei taip būtų, ar žmogiškoji prigimtis nereikštų, kad karas su ETI yra neišvengiamas, galbūt sukeldamas kitos rasės išnykimą? Tačiau logika rodo, kad rūšis, sukūrusi pakankamai sudėtingą ryšį, kad galėtų bendrauti per kosminį atstumą, taip pat būtų pasiekusi aukštą tarpusavio bendradarbiavimo lygį ir taip pat žinotų taikos ir bendradarbiavimo svarbą.

Čia autoriai kartoja seną teiginį, kad ateiviai turi būti geranoriški, kitaip jie jau būtų išnykę dėl tarpusavio konfliktų.

Faktas yra tas, kad mes iš tikrųjų nežinome, ar tai tiesa.

J. Jiangas ir jo kolegos supratingai teigia, kad reikalinga vieša diskusija, kurios tikslas yra „maksimaliai informuotas sutarimas“ šiuo klausimu. Kaip tiksliai pasaulinė bendruomenė turėtų pasiekti šį sutarimą, neaišku, atsižvelgiant į nežinomus dalykus ir galimybę METI sukelti egzistencinę riziką: „Nežemiškos gyvybės aptikimas, pokalbis su jais ir dalyvavimas technologiniuose bei kultūriniuose mainuose galėtų pakylėti mūsų civilizaciją ir mūsų rūšį į net neįsivaizduojamas aukštumas.

Svarbu pažymėti, kad žmonių civilizacija, nors ir silpnai, savo buvimą transliuoja nuo tada, kai pirmą kartą pradėjome skleisti radijo bangas, todėl būsime aptikti savaime – bent jau toje erdvėje, kurią palietė besiplečiantis radijo burbulas.

Aš sveikinu mokslininkus už tai, kad jie sukūrė šią naują žinią ateiviams, bet būtinai pakalbėkime prieš imdamiesi kažko neapgalvoto. Garsiai šaukti į kosmosą gali būti ne tokia jau protinga mintis”.