2021 m. spalį natūralių spalvų nuotraukos, darytos palydovais „Landsat“ ir „Terra“, parodė rekordinį krovininių laivų kiekį prie dalies didžiųjų Amerikos uostų. Padidėjus vartotojų poreikiams, stingant darbo jėgos, dėl įrangos ir dėl tiekimo grandinės sutrikimų, susijusių su COVID-19, susidarė ilgos krovininių laivų eilės, skelbia scitechdaily.com.

Šiuo metu mokslininkai analizuoja palydovų duomenis apie taršą, siekdami išsiaiškinti, ar intensyvesnis laivų eismas teršia orą netoli uostų. Viena vertus, įtakos gali turėti kitos industrijos ir procesai, kita vertus, preliminari duomenų apie oro aplink uostus taršą azoto dioksidu analizė rodo, kad laivų eismas veikiausiai prisidėjo prie taršos.

Oro užterštumas prie JAV uostų. NASA/ESA nuotr.
Foto: Shutterstock

Žemėlapiuose matoma oro taršos azoto dioksidu (NO2) situacija 2021 m. spalio 1–23 d. ir tie patys laikotarpiai 2019 ir 2018 m. (prieš COVID-19 pandemiją, kuri paveikė prekybą pasaulyje). Matyti, kad Los Andželo, Long Bičo, Niujorko ir Naujojo Džersio uostuose, kuriuose laivų eismas intensyviausias, 2021 m. spalį akivaizdžiai padidėjusi tarša NO2.

Šiuos duomenis užfiksavo Europos kosmoso agentūros sukurto Europos Komisijos „Copernicus Sentinel-5P“ palydovo troposferos stebėsenos instrumentas (TROPOMI). TROPOMI pirmtakas – ozono stebėsenos instrumentas (OMI) NASA palydove „Aura“ fiksuoja panašius duomenis.

Oro užterštumas prie JAV uostų. NASA/ESA nuotr.
Foto: Shutterstock

NO2 lygis prie uostų bent iš dalies padidėjęs dėl to, kad daugybė krovininių laivų laukia po kelias dienas, kol bus iškrauti. Spalio 21 prie Los Andželo ir Long Bičo uostų iškrovimo laukė mažiausiai 105 laivai. Niujorko ir Naujojo Džersio uostuose krovininių laivų eilės mažesnės, vis tik jų yra, taip pat pastaraisiais mėnesiais padidėjęs krovininių laivų eismas.

Sekliuose vandenyse prie Los Andželo ir Long Bičo telpa daugiausia 60 krovininių laivų, kiti laivai laukia dideliame gylyje įjungtais varikliais ir juda ratu. Net ir inkarus išmetusiems laivams reikia įjungti pagalbinius variklius, kad veiktų įvairios sistemos, be to, 2021 m. spalį dėl atšiauraus oro tie laivai kelis kartus turėjo įjungti pagrindinius variklius ir išplaukti į didelį gylį.

Oro užterštumas prie JAV uostų. NASA/ESA nuotr.
Foto: Shutterstock

Dėl visų minėtų veiksnių susikaupia didelės NO2, sieros dioksido, smulkiųjų kietųjų dalelių (PM2.5), taip pat kitų teršalų emisijos, todėl susidaro smogas tankiau gyvenamose teritorijose.

Kitas oro taršą veikiausiai didinantis veiksnys – dėl padidėjusių vartotojų poreikių iš ir į tris uostus gabenamas didesnis prekių kiekis. Kai kuriais 2021 m. mėnesiais Los Andželo ir Long Bičo uostuose krovininių laivų eismas padidėjo 50 proc., lyginant su 2019 m., o Niujorko ir Naujojo Džersio uostuose fiksuojamas rekordinis krovininių laivų eismas.

Palydovų duomenys rodo ir kitokius procesus pakrantėse. Netoli Santa Barbaros padidėjęs NO2 kiekis siejamas su Alisalio gaisrų dūmais. Gaisrai Kalifornijos pakrantėje buvo kilę spalio viduryje. Tiesa, virš Los Andželo matoma sumažėjusi tarša.

Kaip aiškino Džordžijos Žemės ir atmosferos technologijų mokyklos mokslininkas Tedas Russellas, kuris yra ir NASA oro kokybę stebinčių specialistų komandos narys, padėtis virš Los Andželo pagerėjo dėl mobiliųjų (krovininiai ir lengvieji automobiliai, traukiniai) ir stacionarų (gamyklos) NO2 šaltinių kontrolės, įvestos pastaraisiais metais, ypač dėl kai kurių uoste įvestų kontrolės mechanizmų. Nuo 2006 m. Los Andželo ir Long Bičo uostai ėmė įgyvendinti švaraus oro strategiją, todėl žymiai sumažėjo NO2 emisijų.

Oro užterštumas prie JAV uostų. NASA/ESA nuotr.
Foto: Shutterstock

Tyrėjai pastebi – svarbūs ir dėl COVID pakitę žmonių įpročiai. „Virš Los Andželo fiksuojama mažesnė tarša veikiausiai ir todėl, kad mažiau žmonių važinėja į biurus, jie dažniau dirba iš namų, – aiškino George Washingtono universiteto atmosferos mokslininkas Danielis Goldbergas. – matant palydovų duomenis apie pasikeitusią taršos koncentraciją, visada reikia turėti omenyje, kad svarbūs keli veiksniai, kuriuos visus sunku atsekti.“

D. Goldbergas, T. Russellas ir kiti mokslininkai įspėja, kad dėl kitų veiksnių, ypač dėl vėjo ir oro sąlygų, gali būti sudėtinga interpretuoti azoto dioksido lygio pokyčius. Padidėja vėjo greitis – sumažėja koncentraciją, pasikeičia vėjo kryptis – ir viename regine tarša didesnė, kitame mažesnė, aiškino T. Russellas. Neseniai atlikta D. Goldbergo analizė parodė – dėl stipraus vėjo arba pasikeitus jo krypčiai, NO2 koncentracija virš Los Andželo gali pasikeisti net 80 proc.

Pasak R. Russelo, be atidesnės meteorologinių duomenų analizės preliminarūs duomenys iš tiesų rodo, kad pakrantėse padidėjusi tarša dėl krovininių laivų eilių, „o po mėnesio ar poros bus galima pasakyti daugiau“.

Šaltinis: https://landsat.visibleearth.nasa.gov/view.php?id=149004