Suakmenėjusiame lizde buvo rasti dinozaurų oviraptorių kiaušiniai. Taip galima teigti, nes fosilijos dalis yra kiaušinius perėjęs tėvas. Šio į strutį panašaus teropodo skeletas buvo rastas ant daugiau kaip 20 kiaušinių, kurių mažiausiai septyni buvo ant išsiritimo slenksčio, o juose buvo embrionų, rašo „Science Alert“.

Ši senovinė scena yra beprecedentis įrodymas, jog dinozaurai dėjo kiaušinius ir ilgą laiką juos inkubavo.

„Toks atradimas – suakmenėjęs veiksmas – yra itin retas dinozaurų fosilijose“, – tvirtino Karnegio gamtos istorijos muziejaus paleontologas Mattas Lamanna.

Dinozauro fosilija su jauniklių kiaušiniais

„Nors anksčiau buvo rasta keletas suaugusių oviraptorių kiaušinių lizduose, tų kiaušinių viduje niekada nebuvo rasta embrionų“, – tęsė mokslininkas.

Nuo 1980-ųjų paleontologams pavyko rasti daugybę lizdų, kuriuose buvo suakmenėjusių kiaušinių. Retais atvejais virš jų buvo ir tėvų griaučiai, tačiau buvo neįmanoma tvirtai teigti, kad kiaušiniai buvo perimi. Mokslininkai negalėjo atmesti teorijos, kad aptikti dinozaurai žuvo mėgindami apsaugoti savo kiaušinius, nebūtinai juos inkubuodami.

Tai labiau primena šiuolaikinių krokodilų, o ne paukščių elgesį.

Išanalizavę šio radinio embrionuose esančius deguonies izotopus, mokslininkai nustatė, kad jų inkubacinė temperatūra atitiko tėvų kūno temperatūrą, kuri sėdint siekė nuo 30 iki 38 laipsnių Celsijaus.

Perintys dinozaurai

„Šiame egzemplioriuje matyti, kad kūdikiai buvo pasirengę išsiristi iš kiaušinių, o oviraptoridas gana ilgai prižiūrėjo savo lizdą. Dinozauras buvo rūpestingas tėvas, kuris galų gale atidavė savo gyvybę“, – kalbėjo M. Lamanna.

Įdomu tai, kad ne visų embrionų vystymosi stadija buvo vienoda. Tai rodo, kad kiaušiniai galėjo išsiristi skirtingu laiku – manoma, kad ši savybė atsirado vėliau ir tik kai kuriems paukščiams.

Nors oviraptoriai dažnai laikomi tarpiniu šio evoliucijos proceso etapu, atrodo, kad jie galėjo savarankiškai nutolti nuo perėjimo vienu metu, o tai rodo, kad paukčių dauginimosi raida nebuvo paprastas tiesinis procesas.