Keletą tokių mokslu pagrįstų metodų pateikia sciencealert.com.

1. Elgesio terapija

Moksliškai įrodyta, kad, jaučiant palaikymą metant rūkyti, daug didesnė tikimybė atsisakyti šio žalingo įpročio ir prie jo nebegrįžti, nei tais atvejais, kai metama savarankiškai. Konsultacijų, kaip mesti rūkyti, gali suteikti sveikatos priežiūros specialistai ar šioje srityje dirbantys profesionalūs konsultantai.

Daugiau nei 300 tyrimų, kuriuose dalyvavo daugiau nei 250 tūkst. žmonių, rezultatai rodo, kad terapija ir konsultacijos metant rūkyti padidina tikimybę, jog žalingo įpročio bus atsisakyta visam laikui.

2. Nuotolinė parama

Egzistuoja daugybė priežasčių – ypač šiais metais – dėl kurių gali nebūti galimybės su konsultuojančiu asmeniu susitikti akis į akį, todėl elgesio terapija kontaktiniu būdu įvykti negali.

Gera žinia ta, kad tyrimais neaptikta jokio aiškaus skirtumo tarp kontaktinės ir nuotolinės terapijos, kai konsultuojama, tarkime, telefonu ar nuotolinio vaizdo skambučio metu, poveikio. Be to, daugėja įrodymų, kad tekstinėmis žinutėmis išreikšta parama mesti rūkyti gali padidinti atsisakiusių šio įpročio procentą.

3. Piniginis apdovanojimas už metimą rūkyti

Atsirado naujų patikimų įrodymų, patvirtinančių, kad programos, numatančios apdovanojimą sėkmingai rūkyti metusiems žmonėms, sustiprina ilgalaikę sėkmę. Šie apdovanojimai gali būti pinigai arba kuponai, už kuriuos galima įsigyti tam tikrų prekių ar paslaugų.

Tokio pobūdžio programos gali būti siūlomos darbovietėse. Kai kuriose šalyse jas organizuoja vietos valdžia. Jų sėkmė slypi tame, kad metimo rūkyti nauda pajaučiama iš karto, mat daugeliui žmonių išties sudėtinga galvoti apie ilgalaikę metimo rūkyti naudą.

4. Pakaitinė nikotino terapija

Šis metodas jau seniai padeda žmonėms mesti rūkyti. Jį galį paskirti sveikatos priežiūros specialistai, be to, daug kur priemonių šiai terapijai galima įsigyti tiesiog vaistinėse.

Egzistuoja įrodymų, kad naudojant ne vieną, o dvi pakaitinės nikotino terapijos formas tikimybė mesti rūkyti didėja, ypač jei naudojamas pleistras ir dar viena priemonė, tarkime, kramtomoji guma, purškalas ar pastilės.

5. Vareniklinas

Šis veiklioji medžiaga padeda mesti rūkyti sumažindamas malonumą, kurį žmogus patiria rūkydamas. Jis taip pat palengvina abstinencijos simptomus rūkyti metusiems žmonėms.

Tyrimai rodo, kad vareniklinas apytikriai padvigubina ilgalaikio metimo rūkyti tikimybę. Paprastai tai būna receptinis vaistas.

6. Medikamentų ir elgesio terapijos derinys

Tyrimai rodo, kad derinant terapiją, tarkime, elgesio terapiją, su medikamentais (pavyzdžiui, pakaitine nikotino terapija) tikimybė mesti rūkyti yra didesnė nei pasitelkiant tik kažkurį vieną iš šių būdų. Tad, tikintis geriausių rezultatų, verta išmėginti kelių metodų kombinaciją.

7. Surūkomų cigarečių kiekio mažinimas

Jeigu atrodo, kad iš karto mesti rūkyti nepavyks, verta pamėginti sumažinti surūkomų cigarečių kiekį. Tyrimų rezultatai rodo, kad tą padarius tikimybė ilguoju laikotarpiu apskritai mesti rūkyti yra didesnė. Kai jau atrodys, jog esate pasirengęs visiškai mesti rūkyti, vertėtų apsvarstyti vieną ar kelis iš aukščiau išdėstytų būdų.

Dar keli svarbūs dalykai

Pirma, pamėginkite nesijaudinti dėl galimos priklausomybės nuo mesti rūkyti padedančių medikamentų. Dauguma žmonių gali be jokių problemų liautis vartoti šiuos medikamentus. Jeigu atsitinka taip, kad ilgą laiką vartojama pakaitinė nikotino terapija, vertėtų prisiminti, kad didžiausią žalą rūkant cigaretes daro ne nikotinas, o dervos.

Antra, jei suklupote, nepasiduokite. Taip nutinka daugeliui, tad bandymus mesti rūkyti vertėtų tęsti.

Dar vienas reikšmingas dalykas: nenusiminkite, jei anksčiau mėginote mesti, tačiau nepavyko. Daugybė žmonių nesėkmingai bando mesti rūkyti, bet galiausiai jų pastangos vis vien atsiperka.

Gali prireikti kelių bandymų, kol galiausiai pavyks atsikratyti žalingo įpročio. Tačiau būdų, padedančių tą padaryti, dabar yra daugiau nei bet kada.