Pasak tyrimo, vinys – iš Jeruzalės vyriausiojo kunigo Kajafo kapo sarkofago. Kajafas perdavė Jėzų nukryžiuoti romėnams. Sprendžiant iš medžio atplaišų ir kaulų dalelių, vinys galėjo būti naudotos nukryžiuojant žmogų, rašoma livescience.com.

Liepą žurnale „Archaeological Discovery“ išpublikuoto tyrimo vadovas geologas Aryehas Shimronas teigė – sąsaja su Kajafu ir naujausi įrodymai nėra absoliutus garantas, kad vinys tikrai naudotos nukryžiuojant Jėzų 33 m. po Kristaus, tačiau visa tai remia šią idėją.
„Nenoriu teigti, kad šie vinys – iš Jėzaus iš Nazareto nukryžiavimo vietos. Bet ar šie vinys – iš nukryžiavimo vietos? Taip, didelė tikimybė“, – sakė jis „Live Science“.

Garsus antropologas iš Tel Avivo universiteto Israelis Hershkovitzas gavo vinis iš 1986 m. mirusio izraeliečio Nicu Haas kolekcijos.

Pasak Izraelio antikinių dirbinių administracijos (IAA), N. Haas gavo minėtus vinis iš aštuntą dešimtmetį kasinėto šeimos kapo, keliais dešimtmečiais anksčiau, nei buvo rastas Kajafo kapas.

IAA nežino, iš kurio kapo yra vinys, nerasta įrašų apie jų kilmę.

Prieštaringai vertintame 2011 m. dokumentiniame filme „Kryžiaus vinys“ jo režisierė, žurnalistė Simcha Jacobovici teigia, kad vinys – iš Kajafo kapavietės dingusios vinys, o Kajafą graužė sąžinė dėl Jėzaus nukryžiavimo, todėl jis pasiliko vinis prisiminimui.

Kaip rašoma laikraštyje „Haaretz“, daugelio mokslininkų nuomone, naujausiame tyrime – daug spėlionių.

A. Shimrono, kuris buvo Izraelio geologinių tyrimų instituto geologas, teigimu, naujas tyrimas remia dokumentiniame filme nuskambėjusias idėjas. A. Shimronas pats netyrinėjo minėtų vinių. Jis dalyvavo tik 2015 m. tyrime, apie kurį S. Jacobovici sukūrė kitą dokumentinį filmą.
1990 m. į pietryčius nuo Jeruzalės kelią platinantys darbininkai daro 1 a. Kajafo kapo kriptą. Joje buvo 12 sarkofagų, ant vieno užrašyta „Kajafas“, o ant kito gėlių raštais puošto sarkofago aramėjų kalba parašyta „Kajafo sūnus Juozapas“.

Kaip rašoma tyrime, dabar daugelis archeologų sutinka, kad kape – vyriausiojo kunigo Kajafo ir jo šeimos narių sarkofagai.

Kajafas kelis kartus minimas Naujajame testamente ir J. Flavijaus žydų istorijoje, parašytoje pirmo amžiaus pabaigoje. Joje rašoma, kad Jėzų nuteisė už šventvagystę, o tada perdavė Romos valdytojui Poncijui Pilotui nubausti mirtimi. 33 m. po Kristaus, balandžio 3 d. Jėzų prikalė prie kryžiaus – romėnai dažniausiai tokiu būdų įvykdydavo mirties bausmę.

Kapas Jeruzalėje

Naujausiame tyrime A. Shimronas su kitais tyrėjais lygina ant vinių rastas daleles su dalelėmis iš Kajafo kapavietės. Paaiškėjo, kad ne tik sutampa fiziniai ir cheminiai vinių ir sarkofagų požymiai, bet jie yra unikalūs. Pavyzdžiui, anglies ir deguonies izotopų proporcija abiejuose pavyzdžiuose rodo, kad abu dalykai laikyti didžiulėje drėgmėje, ant abiejų – kalcito karbonato apnašos, susidarančios nuo tekančio vandens.

Kajafo kapavietė yra netoli senovinio akveduko, ją dažnai užliedavo vanduo. Ant vinių ir ant sarkofagų tyrėjai rado neįprastą grybelį, kuris auga tik labai drėgnoje terpėje, jo neteko rasti jokiose kitose Jeruzalės kapavietėse.

„Manau, vinys rastos tame kape“, – teigė A. Shimronas.

Atlikus vinių analizę su elektroniniu mikroskopu, paaiškėjo, kad ant vinių yra kedro ir kaulų dalelių – deja, dabar jos jau suakmenėjusios. Tai didina tikimybę, kad vinys – iš nukryžiavimo vietos, tačiau, pasak A. Shimrono, to neįrodo.

Paslaptingi vinys

Pasak IAA, jų įrašai rodo – dvi vinys buvo rastos Kajafo kape – viena nepažymėto sarkofago viduje, kita – ant žemės šalia raštuoto sarkofago, veikiausiai iškritusi, kai kapavietę plėšė vagys.

Kapavietės kasinėjimai parodė – vinimis galėjo būti išraižyti įrašai ant sarkofagų. Šios idėjos detaliau netyrė, aiškino A. Shimronas.
Anot tyrimo, vinys iš Tel Avivo universiteto – tie patys vinys, kurie buvo dingę iš Kajafo kapo, nors IAA tai neigia.

S. Jacobovici dokumentiniame filme nuskambėjo teorija, kad vinis galėjo užkasti su Kajafu, nes tikėta, kad nukryžiavimui naudoti vinys yra stebuklingi. Kajfas žinomas tik dėl sąsajos su Jėzaus nukryžiavimu, tad tikėtina, kad ir vinys tuo įvykiu susijusios. Tiesa, tai būtų spėjimas, sakė A. Shimronas.

Nagus tebeturintis I. Hershkovitzas sakė „Live Science“, kad naujausias tyrimas jo neįtikino, bet jis neatmeta tikimybės, kad vinys – iš Kajafo kapavietės.

Vinys ganėtinai ilgos, kad jomis būtų galima prikalti rankas prie kryžiaus, jų gali užlenkti – veikiausiai tam, kad rankos nepakiltų nuo kryžiaus. Tiesa, kaulų dalelės neįrodo, kad vinys naudotos nukryžiavimui, juk prie jų galėjo prilipti kaulai iš kapo. Pasak I. Hershkovitzo, sarkofagai pilni žmonių kaulų.

„Vis tik tokia tikimybė egzistuoja, mes, mokslininkai, turime būti atviri visoms įmanomoms tikimybėms“, – pabrėžė I. Hershkovitzas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (121)