Ar dabar keliautumėte į Šiaurės Italiją? Galbūt, tačiau tikriausiai prieš tai gerai pagalvotumėte, ar verta. Daugybė žmonių atsisako savo kelionių planų ir nemažai skrydžių yra atšaukiami. Tačiau kai kurie vyksta toliau, nors keleivių ir nebeliko.

Europos dangų raižo nemažai didelių keleivinių lėktuvų be keleivių. Tarptautinė oro transporto asociacija skaičiuoja, kad jei SARS-CoV-2 virusas plis toliau, oro linijos praras 113 milijardų dolerių pelno. Taigi, laikas susiveržti diržus? Na, tikriausiai taupoma, tačiau kai kurie lėktuvai skraido tušti, nes kitaip oro linijos rizikuotų prarasti pozicijas užimčiausiuose oro uostuose.

Foto: DELFI / Kotryna Dagenytė

Europos Sąjunga prieš kelis dešimtmečius sukūrė reikalavimus, kurie turėtų apsaugoti vežėjus nuo išstūmimo iš svarbiausių oro uostų. Kiekvienas užimtas oro uostas turi labai tankius tvarkaraščius. Oro linijos gauna tikslius laikus, kada gali kilti ir leistis konkrečiame oro uoste. Šie laikai yra apsaugoti – daugiau pinigų pasiūliusios oro linijos negali tiesiog išstumti mažesnių žaidėjų. Tačiau reikalavimai numato, jog jei oro linijos išnaudoja mažiau nei 80 proc. joms skirtų tvarkaraščio eilučių, tie laikai gali būti perleisti aktyvesniems rinkos dalyviams.

Ir tai – didelė problema. Tie patys reikalavimai trukdo lengvai susigrąžinti prarastas pozicijas. Kitaip tariant, jei oro linijos nesinaudotų joms skirtais laikais, vėliau joms sugrįžti būtų labai sunku. Taigi, į orą kyla tušti lėktuvai, kurie vykdo atšauktus ar tiesiog nepavykusius skrydžius.

Kvailytė, tiesa? Galbūt, bet taip oro linijos iš tikrųjų taupo. Žinoma, deginami degalai, dėvimi lėktuvai ir už tai negaunama pelno. Tačiau jei epidemija ir jos sukelta panika nuslūgs, prarastos pozicijos kainuos daug daugiau prarasto pelno. Politikai jau ieško sprendimo – bus prašoma laikinai sušvelninti minėtus reikalavimus. Tačiau kol kas dangų teršalais raižys tušti lėktuvai.