1. Aviečių ketonai

Aviečių ketonai, pardavinėjami tablečių pavidalu, yra raudonose avietėse esančios cheminės medžiagos. Jos suteikia uogoms išskirtinį skonį ir kvapą. Aviečių ketonai gali būti gaminami ir laboratorijoje.

Su nutukusiomis žiurkėmis atliktas tyrimas parodė, kad aviečių ketonai sumažino jų bendrą kūno riebalų kiekį.

Kitame tyrime dalyvavo 70 su nutukimu kovojančių suaugusiųjų. Jie turėjo laikytis svorio metimui skirtos dietos ir treniruočių programos. Tyrimo dalyviams taip pat buvo skirtas arba papildas, kuriame yra aviečių ketonų ir kitų medžiagų (kofeino, kapsicino, česnakų, imbiero, citrinmedžių ekstrakto), arba placebas.

Tyrimą įveikė tik 45 dalyviai. Iš jų 27, vartoję papildą, neteko maždaug 1,9 kilogramo, o 18 dalyvių, gėrusių placebo tabletes, atsikratė 400 gramų. Iškritusių tyrimo dalyvių skaičius buvo toks didelis, kad šiuos rezultatus interpretuoti derėtų labai atsargiai.

Nedidelis bandomasis tyrimas, kuriame dalyvavo penki suaugusieji, aviečių ketonų poveikio nepatvirtino. Tyrimo dalyviai turėjo nekeisti savo mitybos ir sporto įpročių ir gerti papildus – 200 miligramų aviečių ketonų per dieną. Dalyvių svoris nepakito.

Buvo išreikštas susirūpinimas dėl galimo toksinio aviečių ketonų poveikio širdžiai ir reprodukcinei sistemai.

Verdiktas: prasimanymas. Į aviečių ketonų tabletes nesidairykite ir pinigus verčiau skirkite naudingų medžiagų turintiems maisto produktams, tarp kurių būtų šviežių uogų, kivių, persikų, vynuogių, obuolių ir rabarbarų.

2. Mačia (žaliosios arbatos arbatžolių milteliai)

Mačia – tai žalioji arbata, pagaminta iš kininio arbatmedžio (Camellia sinensis) lapelių. Ji yra perdirbta į žalius miltelius, kurių galima įmaišyti į skysčius ar maistą.

Prieš nurenkant arbatmedžio lapelius augalui kelias savaites sudaromas pavėsis – tai padidina teanino ir kofeino kiekį.

Tyrimų, nagrinėjančių mačios poveikį svorio metimui, nėra. Šešių tyrimų, 12 savaičių analizavusių žaliosios arbatos preparatų poveikį lieknėjimui, apžvalga parodė, kad rezultatai skiriasi priklausomai nuo šalies. Už Japonijos ribų atliktų tyrimų atveju žaliosios arbatos preparatus vartojusiems žmonėms svorio pokyčių nebuvo.

Japonijoje buvo atlikti aštuoni tyrimai – vidutinis svoris, numestas vartojant žaliosios arbatos preparatus, svyravo nuo 200 gramų iki 3,5 kilogramo.

Verdiktas: prasimanymas. Šiuo metu nėra atlikta tyrimų, analizavusių, ar mačia paspartina svorio netekimą.

3. Briaunotosios garcinijos papildai

Briaunotoji garcinija yra tropinis vaisius, kuriame yra didelis kiekis hidroksikarboksirūgšties (HCA) – teigiama, kad ji padeda lieknėti.

Su gyvūnais atlikti tyrimai parodė, kad HCA kliudo įprastai riebalų rūgščių gamybai. Jei šį tyrimą taikytume žmonėms, teoriškai būtų galima teigti, kad HCA apsunkina riebalų apykaitą ir pagreitina svorio metimą. Tačiau su žmonėmis atlikti tyrimai rodo, jog taip nėra.

Vieno 12 savaičių trukusio bandomojo tyrimo metu antsvorio turinčioms moterims atsitiktine tvarka buvo paskirta mažai kalorijų turinti dieta: vienoms – su HCA, kitoms – be HCA. Šis tyrimas parodė, kad HCA vartojusios grupės atstovės numetė pastebimai daugiau svorio (vartojusios HCA – 3,7 kilogramo, vartojusios placebą – 2,4 kilogramo). Tačiau dar dviejų tokių pačių bandomųjų tyrimų atveju jokių svorio metimo skirtumų nepastebėta.

12 savaičių trukęs tyrimas, analizavęs 135 vyrų ir moterų situaciją, iš esmės nenustatė svorio metimo skirtumų tarp HCA grupės (numetė 3,2 kilogramo) ir placebo grupės (numetė 4,1 kilogramo).

Dešimt savaičių trukęs tyrimas, kuriame dalyvavo 86 antsvorio turintys vyrai ir moterys, atsitiktine tvarka vartoję arba briaunotosios garcinijos ekstraktą, arba placebą, tačiau nesilaikę dietos, numetė vidutiniškai 650 ir 680 gramų – skirtumo tarp grupių nebuvo.

Verdiktas: prasimanymas. Briaunotoji garcinija nepaspartina lieknėjimo proceso.

4. Kofeino papildai

Teigiama, kad kofeinas gerina medžiagų apykaitą, todėl greitina ir svorio metimą.
Su sveiko svorio savanoriais atlikti tyrimai parodė, kad medžiagų apykaita nuo kofeino pagreitėja, tačiau tai priklauso nuo dozės. Kuo daugiau kofeino papildų buvo vartojama, tuo spartesnė buvo medžiagų apykaita.

Mažiausia kofeino dozė – 100 miligramų, tiek, kiek yra viename tirpios kavos puodelyje – vidutinį medžiagų apykaitos greitį padidino devyniomis kalorijomis per valandą, o 400 miligramų dydžio dozė, apytikriai lygi dviejuose arba trijuose kavinėje pagamintos kavos puodeliuose esančiam kofeinui, medžiagų apykaitą padidino maždaug 34 kalorijomis per valandą trijų valandų laikotarpiui.
Nutukusiems suaugusiesiems, vartojusiems kofeino papildus (aštuoni miligramai kofeino vienam kūno svorio kilogramui), medžiagų apykaita pagreitėdavo maždaug 16 procentų, pagreitėjimas trukdavo iki trijų valandų.

Tyrimas, kurio metu nutukimu besiskundžiantiems suaugusiesiems buvo nurodyta laikytis dietos ir atsitiktinai paskirta arba po 200 miligramų kofeino papildų tris kartus per dieną 24 savaites, arba placebo papildų, parodė, kad tarp abiejų grupių svorio skirtumo nebuvo.

Pirmąsias aštuonias savaites kofeino papildus vartojusios grupės atstovai patyrė pašalinį poveikį: nemigą, drebulį, galvos svaigimą.

Verdiktas: prasimanymas. Nors trumpuoju laikotarpiu kofeinas iš tiesų paspartina medžiagų apykaitą, svorio metimo jis nepagreitina.

5. Šarminis vanduo

Šarminantys produktai yra pakankamai plačiai reklamuojami – tai gali būti šarminis vanduo, šarminiai milteliai ir netgi šarminė dieta.

Norint įvertinti savo organizmo rūgštingumą, reikėtų matuoti šlapimo ir (arba) seilių rūgštingumą. Šlapimo pH paprastai yra kiek šiek tiek rūgštinis (vidutiniškai pH yra apie 6) – nuo daržovių ir vaisių šlapimas tampa šarmingesnis, nuo mėsos šarmingumas mažėja.

Seilių pH yra neutralus – 7. Šarminės dietos rekomenduoja keisti mitybą remiantis šlapimo ar seilių pH – teigiama, kad šarmingesnis pH prisideda prie geresnio virškinimo, savijautos ir svorio metimo.
Tačiau skrandžio rūgštingumas yra labai didelis – jo pH yra mažesnis nei 3,5. Ši rūgštis padeda skaidyti maistą. Paskui jis keliauja į plonąją žarną, kur yra toliau virškinamas ir įsisavinamas. Čia pH padidėja iki 4.5– 5, tačiau vis vien išlieka rūgštinis.

Organizmas pasižymi puikiai kontroliuojamais pH balansavimo mechanizmais, užtikrinančiais, kad kraujo pH išliktų 7,35–7,45. Jei taip nebūtų, žmogus numirtų.

Šarminės dietos turi ir teigiamą pusę: jos skatina sveikesnę mitybą, mat ragina valgyti augalinį maistą – vaisius, daržoves.

Yra šiokių tokių įrodymų, kad mažesnis rūgštingumą padidinančio gyvūninės kilmės maisto vartojimas siejamas su geresne ilgalaike sveikata.

Verdiktas: prasimanymas. Nėra mokslinio pagrindo teigti, kad šarminis vanduo ar milteliai pagreitina svorio metimą.