„Tai buvo paskutinė prabangos prekių siunta Rusijai ir carui“, – sakė paieškos operacijai vadovavusios švedų narų komandos „Ocean X“ įkūrėjas Peteris Lindbergas.

Konjako ir benediktino buteliai buvo ištraukti iš švedų garlaivio „Kyros“, nuskendusio Alandų jūroje. Tarp Švedijos ir Suomijos esanti jūra yra Baltijos jūros baseino dalis.

Tamsūs ir šalti Baltijos jūros vandenys sukuria puikias sąlygas alkoholinių gėrimų saugojimui. O. Lindbergas tikisi, kad tyrimai parodys, jog didžiąją dalį maždaug 900 butelių (apie 50 konjako ir 15 dėžių benediktino) vis dar galima gerti ir juos bus galima parduoti aukcione už didelę kainą.

Kai kurių butelių kamščiai dėl aukšto vandens slėgio buvo įspausti į vidų, o kai kuriuose yra nuosėdų, tačiau dauguma jų nepažeisti, o ant kai kurių konjako butelių vis dar yra išlikęs plonytis alavo sluoksnis, kuriuo būdavo užantspauduojami buteliai.

Prabangus krovinys

Nors Švedija Pirmojo pasaulinio karo metais buvo neutrali šalis, Vokietija 1917 metais kariavo su Rusija, ir Vokietijos laivynui buvo nurodyta skandinti visus užsienio laivus, gabenusius krovinius į Rusijos uostus.

„Kyros“ krovinio deklaracijoje nurodoma, kad jis gabeno maždaug dvi tonas alkoholinių gėrimų, sakė P. Lindbergas. Tačiau laivu taip pat buvo gabenama ir plieno bei mašinų dalių, kuriuos Rusija galėjo panaudoti karui.

Vokiečių povandeninis laivas 1917 metų gegužės 19 d. Alandų jūroje sustabdė „Kyros“ ir patikrino. Vokiečių laivo vadas nusprendė laivą paskandinti. „Kyros“ įgula buvo perkelta į kitą laivą ir galiausiai grįžo į Švediją.

„Ocean X“ pirmą kartą „Kyros“ nuolaužų rado 1999 metais. Portalui „Live Science“ P. Lindbergas sakė, kad laivas buvo maždaug 77 metrų gylyje. Tačiau vėliau duomenys apie tikslią laivo buvimo vietą buvo prarasti, ir jis vėl aptiktas tik neseniai.

„Ocean X“ nariai ėmė ieškoti „Kyros“ nuolaužų prieš kelerius metus, tačiau buvo priversti liautis, nes toje vietoje buvo daug paskendusių žvejybos tinklų. Tuomet nuspręsta butelius ištraukti naudojant nuotoliniu būdu valdomus aparatus. Anot P. Lindbergo, operaciją apsunkino prastas matomumas.

Laivo nuolaužoms ir kroviniui buvo taikomos tarptautinės iškėlimo taisyklės, o tai reiškia, kad tas, kas ką nors iš laivo iškėlė, gali tai pasilikti.

1997 metais P. Lindbergas ir „Ocean X“ Baltijos jūroje aptiko kito laivo nuolaužas. Jame buvo beveik 3 tūkst. šampano butelių, kurie taip pat kadaise buvo skirti Rusijai.

Jiems pavyko iškelti maždaug 2 tūkst. butelių. Kai kurie jų aukcione buvo parduoti už 5-10 tūkst. JAV dolerių, kai kurie dar brangiau. „Kainos labai svyruoja“, – sakė P. Lindbergas.

Skaičiuojama, kad naujai rasti buteliai gali būti parduoti už milijonus dolerių.

Rasto benediktino prekės ženklas dabar priklauso „Bacardi“, o „De Haartman & Co“ prekės ženklo konjakas nebegaminamas. „Kol kas nežinau, ar kolekcininkai norės pirkti vintažinio žinomo prekės ženklo konjako, ar jis yra vertas daugiau ar mažiau, nes nėra žinomas?“ – sakė P. Lindbergas.

„Ocean X“ komanda ištraukė visus žinomus gėrimus, kurie gulėjo Baltijos jūros dugne, patikino P. Lindbergas. „Tai buvo paskutinis krovinys, kurį reikėjo rasti“, – sakė jis.

Dabar komanda ketina sutelkti dėmesį į kitus projektus savo regione, sakė jis, įskaitant ir kai kurių Nikolajaus II Faberžė kiaušinių paieškas. Taip pat jie ketina toliau tyrinėti vadinamąją „Baltijos anomaliją“ – po vandeniu esančią beveik apskritą struktūrą, kurią aptiko 2012 metais. Manoma, kad tai gali būti ledo sankaupa.

„Šią vasarą mes ten radome dar keistesnių dalykų, o tai verčia mus manyti, kad ten galėjo būti labai ankstyba gyvenvietė“, – sakė P. Lindbergas.