Kosminis akmuo buvo rastas 1951 metais. Keistai atrodantis ir tik 210 gramų sveriantis meteoritas dešimtmečius glumino mokslininkus, kol pagaliau pavyko išaiškinti šio meteorito paslaptį, rašo „Science Alert“.

Nauju moksliniu Wedderburno meteorito tyrimu, kuriam vadovavo Kalifornijos technologijų instituto mineralogas Chi Ma, mokslininkai patvirtino pirmą kartą atradę mineralą, vadinamą „edskotitu“. Tai yra reta geležies karbido mineralinė forma, kurios Žemėje iki šiol nebuvo pavykę rasti natūraliuose šaltiniuose.

Nuo tada, kai buvo patvirtinta, kad Wedderburno meteoritas yra kosminės kilmės, juodos ir raudonos spalvos uolieną analizavo ne viena mokslininkų grupė, tad dabar tėra likęs tik trečdalis pradinio radinio svorio. Jis saugomas Australijos Viktorijos muziejų geologinėje kolekcijoje.

Kitas dalis meteorito mokslininkai atsipjovė arba atsiskėlė tyrimams, norėdami išsiaiškinti, iš ko šis objektas sudarytas. Tyrimų metu nustatyta, kad jame yra aukso ir geležies pėdsakų, o taip pat retųjų mineralų: kamacito, schreibersito, taenito, troilito. Dabar sąrašą galima papildyti ir edskotitu.

Edskotito (mineralas buvo pavadintas meteoritų eksperto ir kosmochemiko Edwardo Scotto, dirbusio Havajų universitete, garbei) atradimas šiame meteorite yra reikšmingas, nes iki šiol nė karto nebuvo nustatyta atvejų, kai ši konkreti atominė geležies karbido mineralo struktūra būtų susidariusi natūraliai.

Toks patvirtinimas yra svarbus dėl to, kad Tarptautinė mineralogų asociacija (IMA) oficialiai pripažįsta tik natūraliai randamus mineralus. Sintetinė geležies karbido mineralinė forma jau yra žinoma kelis dešimtmečius – tai yra fazė, susidaranti geležies lydymo metu.

Bet dėka naujo Chi Ma ir kolegų tyrimo edskotitas dabar bus įtrauktas į oficialų mineralų sąrašą, į kurį patekti nėra taip jau lengva. „Laboratorijoje esame atradę nuo 500 tūkstančių iki 600 tūkstančių mineralų, tačiau pati gamta jų yra pagaminusi mažiau nei 6000“, – sakė Viktorijos muziejaus vyresnysis geomokslų kuratorius Stuartas Millsas, kuris pastarajame tyrime nedalyvavo.

Neįmanoma užtikrintai atsakyti, kokiu būdu natūralus edskotitas atsirado Wedderburno apylinkėse, tačiau Australijos nacionalinio universiteto planetų mokslininkas Geoffrey Bonningas, kuris taip pat neprisidėjo prie pastarojo tyrimo, mano, kad mineralas galėjo susidaryti kadaise egzistavusios planetos įkaitusiame, suspaustame branduolyje.

Prieš labai daug metų ši edskotitą gaminusi planeta galėjo patirti kokį nors kolosalaus masto kosminį susidūrimą – galbūt su kita planeta, galbūt su palydovu ar asteroidu – dėl ko subyrėjo, o šios sunaikintos planetos fragmentai išsibarstė po kosmosą, „The Age“ pasakojo G. Bonningas. O praėjus daugybei milijonų metų vienas toks fragmentas nukrito Australijoje.

Mokslinis straipsnis publikuotas žurnale „American Mineralogist“.