Net 5 tūkst. orlaivių įgulos narių ištyrę mokslininkai nustatė, kad tikimybė susirgti krūties vėžiu jiems padidėja 50 proc., o skrandžio vėžio grėsmė – net 74 proc. realesnė nei kitų profesijų atstovams, rašo „Independent“.

Nors jokios šios tendencijos priežastys dar nepatvirtintos, tyrimo iniciatoriai daro prielaidą, kad įtakos gali turėti didesnis jonizuojančiosios spinduliuotės poveikis, patiriamas atsidūrus plonesniuose viršutiniuose atmosferos sluoksniuose, taip pat nepastovus miego ir mitybos režimas.

Žurnale „Environmental Health“ paskelbtame tyrimo apraše nurodyta, kad visų vėžio rūšių tikimybė buvo nustatinėjama tiriant tos pačios amžiaus grupės asmenis.

„Tenka konstatuoti, kad skrydžių palydovams, palyginti su bendru kontingentu, kyla didesnė krūties vėžio, melanomos ir kitų tipo odos vėžio rizika“, – sakė Irina Mordukhovich iš Harvardo T. H. Chano visuomenės sveikatos mokyklos.

Mokslininkė pripažino, kad toks atradimas iš pažiūros stebina, nes šios profesijos atstovams nebūdingas nutukimas ir jie dažniausiai nerūko.

Tarp vėžio rūšių, kurių rizika dirbant orlaiviuose padidėja, buvo paminėtas krūties (lėktuvo ekipažo nariams tenkančios ir bendrai nustatytos vėžio rizikos santykis – 3,4 ir 2,3 proc.), gimdos kaklelio (analogiškas santykis – 1 ir 0,7 proc.), skrandžio–žarnyno trakto dalies (santykis – 0,47 ir 0,27 proc.) ir skydliaukės vėžys (santykis – 0,67 ir 0,56 proc.).

Taip pat nustatyta, kad įvairių odos vėžio rūšių, išskyrus melanomą, rizika didėja kas penketą profesinės karjeros metų.

Lėktuvų palydovams tenka susidurti su begale patvirtintų ir galimų salono aplinkoje esančių vėžio sukėlėjų, tokių kaip pakilus į tam tikrą aukštį atsirandanti spinduliuotė, biologinį organizmo laikrodį trikdantys veiksniai, taip pat nekokybiškas salono oras.

Ankstesni tyrimai parodė, kad keleivių salono įgulos nariams tenka vienos iš didžiausių apšvitos dozių. Jos lygintinos net su poveikiu branduolinės energetikos pramonėje dirbantiems žmonėms. Vis dėlto spindulių poveikis, kitaip nei dirbant kituose sektoriuose, nėra reguliariai tikrinamas.

Kol neįsigaliojo draudimai rūkyti skrydžio metu, dauguma lėktuvo palydovų neišvengiamai tapdavo pasyvaus rūkymo aukomis.

Darbo grafikas, anot mokslininkų, kaip krūties, skydliaukės vėžio arba melanomos riziką didinantis veiksnys, aktualus ne visoms moterims, o tik toms, kurios nė karto negimdžiusios arba turi tris ir daugiau vaikų.

Tyrimui tinkamais asmenimis buvo laikyti visi dabartiniai arba buvę JAV lėktuvų palydovai. Didžioji jų dalis (net 91 proc.) šiuo metu dirba keleivių salonų įgulose.

Tikslus ištirtų ekipažų narių skaičius – 5 366. Visi jie dirba vietinius ir tarptautinius skrydžius organizuojančiose JAV oro transporto bendrovėse. Jokių stebėjimų, susijusių su dažnų skrydžių poveikiu lėktuvų keleivių sveikatai, atliekama nebuvo.

Paskelbto tyrimo autoriai ragina imtis papildomų priemonių, galinčiu sumažinti orlaivių palydovams tenkančią vėžio riziką. Kaip pavyzdžius jie pateikė apšvitos dozių stebėseną ir darbo grafikų optimizavimą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (15)