1945 rugpjūčio 6 dieną 8 val. 15 min. JAV numetė pirmąją kovinę atominę bombą, pavadintą „Mažylis“ (Little Boy). Po 43 sekundžių ji sprogo, sukurdama didžiulį ugnies kamuolį, padegusį didžiąją Hirošimos dalį.

Tą dieną šiame Japonijos mieste buvo beveik 350 000 žmonių, ir dauguma jų – civiliai.

Po dvidešimt septynių metų mokslininkas iš kitos Ramiojo vandenyno pusės atvyko į Hirošimą su tada laikyta naujoviška idėja. Brazilas fizikas Sérgio Mascarenhas, tuo metu atvykstantis Harvardo universiteto profesorius, teigė, kad radiacija žmonių kaulus įmagnetina ir ši „magnetinė atmintis“ atominio bombardavimo aukų kauluose išliko ir praėjus daug metų nuo sprogimo.

Mascarenhas pasiūlė išmatuoti nuo atominės bombos žuvusių žmonių kaulų apšvitą. Padedamas dviejų mokslininkų iš Hirošimos, Mascarenhas gavo kelis aukų kaulų pavyzdžius, tarp kurių buvo ir žandikaulis, priklausęs asmeniui, kuris buvo mažiau nei už pusantro kilometro nuo epicentro.

Remiantis dokumentu, kurį Mascarenhas paskelbė 1973 metų balandį Vašingtone vykusiame Amerikos fizikų draugijos susitikime, jie galėjo įvertinti kauluose likusią radiaciją, bet konkrečių matavimų aštuntojo dešimtmečio technologijomis atlikti nebuvo įmanoma.

Mascarenhas parsivežė pavyzdžius į Braziliją, kur jie pragulėjo saugykloje dar keturis dešimtmečius, kol neseniai kiti du mokslininkai iš Brazilijos ėmėsi tyrimo.

Atliktų tyrimų rezultatai buvo stulbinantys. Naudodami elektronų sukinio rezonanso techniką, tyrėjai išsiaiškino, kad žandikaulis iš Hirošimos atakos sugėrė 9,46 grėjus radiacijos (A grėjus arba Gy yra objekto ar asmens sugerto radiacijos kiekio mato vienetas.)

Palyginimui: radioterapija gydomų vėžio pacientų lokalizuotos kūno vietos, kuriose yra auglys, paveikiamos maždaug 2–3 grėjais.

5 grėjų viso kūno radiacijos – beveik pusės to, kiek gavo žandikaulis – pakanka nužudyti žmogų, „The Washington Post“ sakė Oswaldo Baffa, vienas iš tyrėjų ir São Paulo universiteto profesorius

Tyrėjai iš Brazilijos sakė, kad tai pirmas kartas, kai kaulai panaudoti tiksliam atominio bombardavimo aukos gauto radiacijos kiekio matavimui.

„Daugelyje straipsnių aprašyti bandymai rekonstruoti per radiologinius incidentus gautas radiacijos dozes. Tačiau šiame darbe analizuoti mėginiai turi ypatingą istorinę svarbą, nes jie priklauso pirmo ir vienintelio branduolinio ginklo panaudojimo prieš civilius objektus aukoms“, – rašoma vasarį „Public Library of Science“ publikuotame tyrime.

Tyrėjai pabrėžė tinkamą tyrimo laiką ir svarbą, atsižvelgiant į teroristinių atakų riziką kai kuriose šalyse, taip pat ir JAV.

„Įsivaizduokite, kas nors Niujorke susprogdintų įprastą bombą su nedideliu kiekiu radioaktyvių medžiagų, – rašė Baffa šią savaitę mokslo naujienų svetainėje. – Tokios technologijos galėtų padėti identifikuoti nukentėjusius nuo radioaktyvių medžiagų ir ką reikia gydyti.“

Ankstesniais Mascarenhaso atradimais paremtą tyrimą, kaip savo po doktorantūros studijas atlikto Baffa'o buvusi studentė, Angela Kinoshita, dabar dirbanti Šventosios širdies universitete Brazilijoje.

Laboratorijoje dėžutėje saugotas pavyzdys iš pradžių buvo nuplautas ir išdžiovintas. Dalis mėginio buvo sutrinta į miltelius. Kelias pavyzdžio dalis mokslininkų apšvitino tikslia radiacijos doze. Naudodami spektrometrą, programinę įrangą ir įvairių technikų kombinaciją, jie apskaičiavo 1945 metais Hirošimoje žuvusios aukos gautą radiaciją.

„Žinant, kiek procesų vyksta, kilo daug abejonių, kad tokia metodologija įmanoma nustatyti tikslią pavyzdžiuose nusėdusią [radiacijos] dozę“, – sakė Kinoshita.

„Šis darbas tokią galimybę akivaizdžiai pademonstravo ir gali atverti galimybę ateityje analizuoti branduolinės atakos detales, kurios paaiškėtų, nustačius tas dozes.“

The Washington Post su į pensiją išėjusiu ir prie dešimtos dešimties artėjančiu Mascarenhasu susisiekti nepavyko. Bet jo tyrimas dar nebaigtas, sakė jis Brazilijos mokslo naujienų interneto svetainėje.
„Šiame tyrime matavimai patikimesni ir tikslesni, nei preliminarūs atradimai, bet dabar kuriu metodologiją, kuri maždaug tūkstantį kartų tikslesnė už [lektronų] sukinių rezonansą, – sakė jis. – Naujienų bus jau po kelių mėnesių.“

Per Hirošimos bombardavimą žuvo nuo 90 000 iki 166 000 žmonių. Dar nuo 60 000 iki 80 000 žuvo Nagasakyje, kur JAV 1945 metų rugpjūčio 9 dieną numetė antrąją atominę bombą „Storulį“ (Fat Man).

Kristine Phillips