Vilniuje, Saulėtekio slėnyje, vyks iškilmingas Jungtinio gyvybės mokslų centro (JGMC), Nacionalinio fizinių ir technologijos mokslų centro (NFTMC) ir jame įrengtos didžiosios kilnojamosios Europos branduolinių mokslinių tyrimų organizacijos (CERN) parodos atidarymas. Šioje Vilniaus universiteto (VU) organizuojamoje šventėje dalyvaus aukščiausi šalies vadovai, įtakingi Europos institucijų, politikos, verslo ir mokslo atstovai.

Pranešime teigiama, kad ceremonijoje laukiama Lietuvos Respublikos Prezidentės Dalios Grybauskaitės, Ministro Pirmininko Algirdo Butkevičiaus. Planuojama, kad atvyks Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) generalinis sekretorius Jose Angelas Gurria.

Renginio svečiai turės galimybę išklausyti buvusio CERN generalinio direktoriaus prof. Rolfo Dieterio Heuerio paskaitą apie didelių mokslo infrastruktūrų vaidmenį visuomenės raidoje. Jis pristatys CERN pavyzdį. Vėliau vyks trumpa diskusija „Mokslo centrų reikšmė visuomenei ir ateities kartoms“, skirta aptarti JGMC ir NFTMC indėlį į Lietuvos ir tarptautinį mokslą. Joje kalbės LR švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė, LR ūkio ministras Evaldas Gustas, mokslininkai bei įtakingi Lietuvos verslininkai. Svečiai galės apsilankyti T. Ch. Chiang knygos „Pirmoji fizikos ledi Wu Chien-Shiung“ vertimo į lietuvių kalbą pristatyme.

VU rektorius prof. Artūras Žukauskas įsitikinęs, kad JGMC ir NFTMC Lietuvoje pakels studijų ir mokslo kartelę. „Centruose ne tik turime unikalią įrangą – mokame ja naudotis. Tai padidins mūsų konkurencingumą pasaulyje, padės pritraukti daugiau talentingų mokslininkų iš užsienio. Tinkamas šių centrų panaudojimas sudarys palankias sąlygas Vilniaus universitetui atsidurti tarp 300 geriausių pasaulio aukštųjų mokyklų“, – sako prof. A. Žukauskas. Fizinių ir technologijos mokslų centro (FTMC) direktoriaus prof. Gintaro Valušio nuomone, Saulėtekyje susitelks stipriausias tarptautinis Lietuvos mokslo potencialas. Anot jo, 85 proc. geriausių šalies mokslininkų, cituotų per 1000 kartų, dirbs Saulėtekyje.

Pagrindinis JGMC tikslas – sukurti šiuolaikinę mokslinių tyrimų erdvę biotechnologijų ir molekulinės medicinos mokslinių tyrimų ir technologinės plėtros reikmėms. Čia įsikurs VU Biochemijos ir Biotechnologijos institutai, Gamtos mokslų fakulteto biologinės katedros, greta – verslo inkubatorius.

NFTMC – didžiausias technologinės ir mokslo tyrimų paskirties pastatas Lietuvoje. Jame susikoncentruos keturios pagrindinės technologijų kryptys: puslaidininkinė nanotechnologija, organinių medžiagų technologijos, chemijos technologijos ir lazerių bei šviesos technologijos. Šis centras sujungs trijų skirtingų mokslo institucijų padalinius – FTMC, VU Fizikos fakultetą, dalį VU Chemijos fakulteto, VU Taikomųjų mokslų bei Teorinės fizikos ir astronomijos institutus. Bus įkurtos trys laboratorijos, priklausančios Vilniaus Gedimino technikos universitetui.

Nauji mokslo centrai įrengti panaudojant Europos Sąjungos lėšas. Jas skyrė LR švietimo ir mokslo ministerija.

VU organizuojama CERN paroda „Accelerating Science“ lankytojams leis susipažinti su didžiausiomis Visatos paslaptimis. Ekspozicija griauna stereotipą, esą fundamentalusis mokslas nesuprantamas ir nuobodus. Šiuolaikiniai fundamentalūs tyrimai CERN parodoje pateikiami itin vizualiai ir paprastai. Ji sukurta specialaus pasirengimo neturinčiai auditorijai, todėl tinka moksleiviams ir tiesiog smalsuoliams.

Paroda duris lankytojams atvers kovo 16 d. Įėjimas nemokamas. Grupėms, pageidaujančioms ekskursijų su gidais, bus siūloma išankstinė registracija.

Parodą „Accelerating Science“ globoja Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė.

Kovo 14 d. 16 val. VU Fizikos fakulteto 211 auditorijoje prasidės atidarymo ceremonijoje dalyvausiančio CERN atstovo dr. Christopho Schäferio paskaitų ciklas „Dalelių sąveika su materija ir detektorių kūrimo principai“.