JAV, Kalifornijos valstijoje bendrovės „Boeing“ sukonstruotas aparatas „X-37B Orbital Space Vehicle“ už daugkartinio naudojimo „shuttle“ erdvėlaivius yra mažesnis keturis kartus.

JAV Karinių oro pajėgų užsakytas erdvėlaivis yra grynai bandymų tikslais sukurtas aparatas, kurio masinė gamyba niekada nebus vykdoma. Jo tikslas – išbandyti daugkartinio naudojimo kosminių erdvėlaivių technologijas. Tai reiškia, kad be piloto skraidantis erdvėlaivis gali nusileisti. Tačiau niekas neskelbia, kada tai įvyks, rašo ocregister.com.

Kam jis skirtas?

„Šis klausimas sudaro įspūdį, jog jis skirtas vienai, racionaliai misijai. Nemanau, kad yra taip. Manau, kad jo pagrindinis tikslas yra paerzinti kinus“, - sakė GlobalSecurity.org direktorius Johnas Pike'as.

Kiti ekspertai mano, jog erdvėlaivis gali būti skirtas žvalgybiniams duomenims rinkti. Ne pelno organizacija „Secure World Foundation“ iš Kolorado valstijos 2010 metais publikavo ataskaitą apie šį aparatą. Ataskaitoje buvo tikinama, kad labiausiai tikėtina kosminio lėktuvo paskirtis – žvalgybinių duomenų rinkimas, taip pat nurodyta, kad mažai tikėtinas tokių aparatų panaudojimas kitiems tikslams – pavyzdžiui, palydovams taisyti.

Kad ir koks bebūtų tikrasis X-37B tikslas, jo teorinės galimybės tikrai nėra menkos. Aparatas skrieja žema Žemės orbita – nuo 180 iki 800 km aukštyje, jo kreiserinis greitis yra apie 28 000 km/h. Lėktuve sumontuotas pažangus apsaugos nuo karščio nusileidimo metu skydas - „Boeing“ nurodo, jog jis yra geresnis, nei buvo sumontuotas „Endeavour“ erdvėlaivyje.

Ir tai nėra pirmas X-37B skrydis.

2010 m. balandžio 22 dieną raketa iškėlė kosminį lėktuvą, kuris nusileidp tų pačių metų gruodžio 3 dieną. Antrąkart jis pakilo 2012 m. gruodžio 11 dieną ir dabar apie mūsų planetą sukasi jau daugiau nei 500 dienų

Antrą šio aparato modelį JAV Karinės oro pajėgos iškėlė 2011 metų gegužės 5 dieną. Jis 2012 m. birželio 16 d. nusileido Vandenbergo kariniame oro uoste.

J. Pike'o manymu, šių skrydžių paskirtis – padėti išsaugoti JAV pasaulinio technologijų lyderio poziciją.

„Tai galima padaryti dviem būdais. Vienas – kurti dalykus, dėl kurių kitus aplenktume technologiškai, Kitas – kurti tokius dalykus, kurie erzintų konkurentus ir paskatintų juos veltui švaistyti pinigus. Ši programa vykdoma jau ilgą laiką. Per visą tą laiką ją finansavo tai viena, tai kita Vašingtono organizacija“, - tikina J. Pike'as.

Oficiali JAV valdžios pozicija šio projekto atžvilgiu taip pat keistoka: nors projektas įvardinamas kaip slaptas, „Boeing“ publikavo X-37B nuotraukas ir daugiau nei du puslapius techninės informacijos. Tuo tarpu supergreitas „Lockheed SR-71 Blackbird“ nebuvo išslaptintas dar kelis dešimtmečius po to, kai jis buvo panaudotas Vietnamo kare.

Amerikos mokslininkų federacijos vyresnysis tyrimų analitikas, slaptumo ekspertas Stevenas Aftergoodas teigia, jog slapto aparato viešumas kelia daug klausimų ir pateikia mažai atsakymų.

„Tai mįslė. Kalbant apskritai, yra keletas priežasčių, pateisinančių programos slaptumą: jeigu programos išslaptinimas suteiktų potencialiems priešininkams galimybę tą programą sunaikinti ar sumažinti jos efektyvumą arba jeigu programos išslaptinimas suteiktų jiems galimybę sukurti technologijų kopiją“, - sakė federacijos atstovas.

Kol kas nežinoma, kada ši mįslė bus įminta ir kada bus atskleista tikroji šiek tiek slapto projekto paskirtis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (40)