„Ji matoma didelėje dangaus dalyje“, sakė viją atradusių mokslininkų grupei vadovavusi Naomi McClure-Griffiths (Makler-Grifits) iš Australijos nacionalinės teleskopo įstaigos (Australia National Telescope Facility).

Astronomus stebina tai, kad tokia stambi vija iki šiol buvo pražiopsota ir nepastebėta. „Aš buvau visiškai apstulbintas, ji buvo aiškiai matoma ir kai kuriuose ankstesniuose stebėjimuose, tačiau į ją niekada nebuvo atkreiptas dėmesys, jai niekada nebuvo suteiktas vardas“, sakė Kembridžo (JAV) Harvard-Smithsonian astrofizikos centro mokslininkas Tomas Dame‘as (Deimas).

Jau apie 50 metų mokslininkams žinoma, kad Paukščių takas yra spiralinė galaktika, o po įdėmių stebėjimų buvo identifikuotos keturios pagrindinės spiralės atšakos, prasidedančios galaktikos centre, bei keletas smulkesnių atšakų, esančių tarp pagrindinių. Naujai atrasta galaktikos dalis – masyvus lankas, besidriekiantis kitų atšakų išorėje. Jei šis lankas būtų matomas naktiniame danguje, tai driektųsi maždaug nuo horizonto iki zenito.

N.McClure-Griffiths su kolegomis šį lanką atrado sudarinėdama vandenilio dujų išsidėstymo mūsų galaktikoje žemėlapį.

Didžiąją Paukščių tako dalį slepia dulkių debesys. Tačiau vandenilis skleidžia radijo bangas, kurios gali pereiti tarpžvaigždinius dulkių debesis, taigi, kai mokslininkė pamatė netikėtai ryškią radijo bangų spektro emisiją viename regione, jai kilo įtarimas, kad tai gali būti iki šiol nežinoma galaktikos dalis.

Norėdama patikrinti savo įtarimą, mokslininkė sukūrė paprastą kompiuterinį spiralinės galaktikos modelį, skirtą išsiaiškinti, kaip turėtų išsidėstyti vandenilio dujos. Šis modelis beveik tiksliai atitiko dujų išsidėstymą mūsų galaktikoje. Naujasis lankas taip pat atitiko modelį, todėl mokslininkai galėjo patikėti, kad tai, ką jie matė, tikrai yra galaktikos dalis.

Kitas įrodymas, jog lankas tikrai priklauso mūsų galaktikai, yra tai, kad jis sukasi kartu su likusia galaktika, sakė Viskonsino universiteto (JAV) astronomas Robertas Benjaminas.

Šis lankas turėtų būti ūsas, kažkada jungęsis su kita spiralės atšaka, mano N.McClure-Griffiths. Vidutinio dydžio galaktikai – tokiai, kaip Paukščių takas – nėra neįprasta turėti ilgas dujines atšakas. Taip pat egzistuoja tikimybė, kad atšaka nuo Paukščių tako atskilo po susidūrimo su nykštukine galaktika ankstyvoje Paukščių tako vystimosi stadijoje.

Dabar mokslininkams teks nustatyti tikslesnes atšakos charakteristikas.