Gilioje senovėje nebuvo net rudens sąvokos. Indoeuropiečių prokalbėje skirti tik du metų laikai: metų laikas, kai prasideda atšalimas (žiema), ir metų laikas, prasidedantis atšilimu (pavasaris).
Prūsai rudenį vadino „assanis“. Šis žodis nurodo, kad kalbama apie javapjūtės metą. Tad rudeniu mūsų proproseneliai vadino tik mažą dabartinio rudens dalį. P. Ruigio, K. Milkaus, G. Neselmano žodynuose rugsėjis aiškinamas kaip rudens mėnuo. Lietuvoje buvo vartojami ir kiti rugsėjo vardai: viržių, rujos, dagos, rudugio, paukštlėkio, šilinio, dagio (diego), rugio, sėjos.
Panašiai liaudyje vadino ir rugpjūčio mėnesį, mat rugsėjo pavadinimas įsitvirtino tik XIX a.
Rugsėjis – tikrojo rudens pradžia. Žiemkenčių sėjos ir linarūtės metas, dar barstantis savo dovanas: jau galima pariešutauti, nepaliauja dygę grybai.
Dangaus šypsenos
Pasibaigė žvaigždėkritis. Dienos pradeda sparčiai trumpėti.
Rugsėjo 23-iąją naktis susilygina su diena. Vyksta tas pat, kas buvo kovo pabaigoje: tik tuomet diena apsivilko Saulės apsiaustą, o dabar – juodą žvaigždėtą sutemų mantiją. Paukščių tako žvaigždynai užsižiebia virš rudeninio lygiadienio kupolo.
Lygiadienis Žemėje – velnynių, raganų, laumių puotų, šokių ir įvairiausių gąsdinimų pradžia... Iš Ginučių ir Gaveikėnų malūnų Ignalinos krašte grįžtantį žmogų aplodavo baltas šunelis, nei iš šio nei iš to nusmukdavo vežimo ratai... Vidurkelyje pasirodydavo ponaitis lakuotais batais. Vienas ponas, jodamas į Dūkšto dvarą, susitiko su ponaičiu, pasivadinusiu Feliksu, jam pralošė ir žirgą, ir auksą. O, pasirodo, to ponaičio iš Taramos pelkių būta (vos ne už 50 km nuo Dūkšto apylinkių). Lygiadienio rytą žvejai Lūšių, Dringio, Aseko, Linkmenų, Aiseto ežeruose užmerkdavo iš vytelių nupintus bučius.
Jeigu sugaudavo 3 lydekas, tai dvi iš jų paleisdavo ežeran, kad ten su kaupu rastųsi žuvies. Po lygiadienio nebeidavo vėžiauti, nes jei vėžiausi – perpus vėžių sumažės. Su lygiadieniu Labanoro, Minčios, Ažvinčių giriose baigdavosi rudeninė ančių, žąsų, tetervinų, zuikių, briedžių medžioklė. Ją atnaujindavo tik lapkričio pradžioje, šv. Huberto dieną.
Rugsėjo darbai
Rugsėjį daug laiko suryja tvarkymosi talkos. Nukritusius lapus protingiausia būtų kompostuoti. Tuos, kurių nespėsite sugrėbti, palikite ramybėje: pavasarį apibersite žemėmis ir turėsite nuostabią žalią veją apie namus. Jei jau pasiryšite deginti, būkite ten, kur nepasiekia dūmai. Net paprasto iš miško žabų sukrauto laužo dūmai turi galybę toksinių medžiagų: jų kiekis viršija leistinas normas net 200–300 kartų. Viena valanda, praleista prie tokio laužo, kenkia sveikatai taip pat, kaip 5 valandos miesto magistralėje.
Didžiausias nuodas – laužai, į kuriuos pakliūva ir bendroje krūvoje pleška polietileniniai maišai, putplastis, kitokios sintetinės medžiagos. Jų dūmų poveikį gali pajusti net būsimi vaikai. Nekūrenkite tokių laužų patys ir kitiems neleiskite savęs nuodyti. Reikėtų žinoti dar ir tai, kad suodžiai ir dūmai kondensuoja drėgmę. Taip prisišaukiame rūkus ir lietų.
Riešutų gausa vėl visus vilioja miškan. Mūsų tėvai taip riešutaudavo: kol iš gliaudų (žalios kepurėlės) nesilupa – nevalia skinti, na, nebent kekelę paragauti. Tikras riešutavimas prasidėdavo, kai lazdynas lapus numesdavo, t. y. kai rugsėjo pabaigoje tikros brandos sulaukdavo riešutai.
Nusinešę grėblį nugrėbstydavo lapus, papurtydavo šaką ir rieškutėmis semdavo riešutus. Susėmę lapus užgrėbdavo atgal, pažarstydavo. Jokiu būdu nevalia visos lazdyno šakos laužti: kitąmet nebus riešutų. Senoliai puikiai žinojo, kad ir taip šį medį nualindavo, nes jo šakų reikėjo meškerykočiams, ilgiems botkočiams, lankams lankeliams ir visokiems pinikams pinti. Net ir tiems darbams pjaudavo tik tas šakas, kurios labai „išbėgusios“, tankymėje išaugusios, nederlios. Lazdyno medį globojo deivė Lazdona.
Senajame kaime riešutai buvo prabangos dalykas, skanumynas. Jei pasisekdavo surasti suaugusius į krūvą du vaisius – keimerį – reikėjo jį kišenėje nešiotis. Tai atnešdavę laimę. Norint, kad iki Kalėdų riešutai išlaikytų šviežumą, reikia juos į molinį arba šlyninį puodą suberti, sandariai uždaryti ir miltuvėje ar bulvinėje į žemę įkasti maždaug 35 cm gylyje.
Įdomu dar ir tai, kad, nelygu riešutų derlius, dažniau ar rečiau, bet galime pamatyti ir jais pasmaližiauti iš šiauresnių kraštų atskridusių paukščių – riešutinių. Tai durpių spalvos rudumo, baltais taškeliais pasidabinę, kuosos dydžio paukščiai juodais sparnais ir uodega bei baltu pauodegiu. Jos – slapukės, minta riešutais ir gilėmis. Gurklyje riešutinė gali nešti net 10 gilių, tad kiekvienas jos skrydis nuo laukų į mišką yra nemažas indėlis gamtai. Taip jos sėja ir plečia mišką.
Rinkdamas rudens dovanas, dažnas prisimena garsų mokslininką Adomą Hrebnickį. Savo numylėtame dvarelyje Ignalinos rajone šalia Dūkšto – Rojuje jis visoje turėtoje žemėje įveisė nuostabų sodą: po 100 medžių kiekviename kvartale. Medeliai skiepyti ūgliais, atvežtais iš Lenkijos, Zelesčikų, Rygos, Kijevo, vidurinės ir šiaurinės Rusijos ir net Amerikos. Labai įdomios laukmedžio kolekcijos, kurias atgabeno iš Sibiro ir Kinijos.
Tai vienintelis toks turtingas (o gal tiksliau – nykstantis?) pomologijos sodas Lietuvoje. Jis išaugino daug naujų veislių vaismedžių. Žymiausieji: „Hrebnickio renetas“, „Beržininkų ananasas“, „Jono pepinas“, „A lia Napoleon“ (karališkieji obuoliai), „Ilgai išsilaikantieji“, dar meiliai vadinami „Lietuvos mergele Julyte“. Profesoriaus Hrebnickio praktinį palikimą vainikuoja ir išsamios mokslo studijos šia tema. Jis paliko daugiau kaip šimtą išleistų stambių veikalų ir apie šešis tomus nespausdintų darbų.
Gyvūnai
Ruduo asocijuojasi su jo gėrybių kaupėja – vovere. Gamtoje voverės – guvūs žvėreliai, gerai laipiojantys po medžius, besikarstantys ant plonų šakų, šoliuojantys nuo medžio ant medžio. Sunku pasakyti, nuo kada voverės gyvena Lietuvoje. Jų kaulų rasta vėlyvojo neolito (III–II tūkst. pr. Kr.) stovyklavietėse. Kasinėjant piliakalnių kultūrinį sluoksnį, daugelyje vietų aptikta ir voverių kailių.
Tačiau ar tai paprastųjų, ar voverių skraiduolių kaulai – sunku pasakyti. Skraiduolių voverių ypatumas – tarp priekinių ir užpakalinių galūnių esančios odos raukšlės, kurios išsiskleidžia tarsi parašiutas. Šios voverės gyvena Baltarusijoje ir Latvijoje, todėl zoologai mano, kad jų gali būti ir Lietuvoje. Kad skraiduolių čia buvo anksčiau, pasakoja K. Kliuko, B. S. Jundzilo raštai. 1795–1875 m. gyvenęs E. Eichvaldas rašė, kad šių voverių Lietuvoje jau nėra.
Paparastoji voverė – mūsų miškų ir parkų gražuolė. Jos užpakalinės galūnės ilgesnės už priekines, kuriomis tarsi rankomis laiko kankorėžius ir vikriai juos aižo. Priekinių kojų vienas pirštas – benagis, kiti su aštriai nagais, padedančiais laipioti medžiais. Pas mus gyvena raudonauodegės ir juodauodegės voverytės, sveriančios 200–300 gr. Paprastai susilaukia 3–9 vaikučių. Pirmųjų žinių apie voverių kailiukų pardavimą už grūdus randame 1279 m. jotvingių prašyme rusų kunigaikščiui Vladimirui.
Mat tuomet siautėjo badas. 1487–1535 m. lietuviai Prūsijai pardavė 17 540 kailiukų. Vėliau voverių kailiukų eksportas mažėjo, kol apskritai voverių medžioklė buvo uždrausta. 1953 m. iš Altajaus buvo atvežtos 65 sidabrinės voverės ir paleistos Širvintų ir Vilniaus rajonuose. Tačiau ar jos išnyko, ar susimaišė su mūsiškėmis – neaišku.
Lietuviški horoskopai
Profesorė Eugenija Šimkūnaitė rugsėjį voverės ir šermukšnio mėnesiu vadino. Voverių, voveraičių ir voveriokų būdas, pasak žiniuonės, daugiau paremtas pasakų gudrybėmis negu tikromis savybėmis. Šis žvėriukas gali su lape, kiaune, bebru, vilku varžytis meilumu, darbštumu, skrupulingumu bei gudrumu, drąsumu, šviesiu protu. Ne veltui sakoma, kad „sukasi kaip voverė rate“, „voverė, kai nutvers, ir vilkui kailį nuners“, „su vovere ir meška riešutauja“. Lietuviškosios mitologijos žynys Norbertas Vėlius apie voverės uodegą yra užrašęs: „Voverę Dievas sutvėrė su mažute uodega. Kiti gyvuliai, kurie turėjo dideles ir gražias uodegas, ėmė iš voverės juoktis, kad ji su savo uodega negalėsianti ir musių nusibaidyti. Nuėjo tuomet voverė pas Dievą. Dievas jos išklausė. Dabar voverės uodega už visų gyvulių uodegas gražiausia ir dailiausia.“ Voverė lietuvių tautosakoje – meilės ir piršlybų simbolis. Iš skepetaitės padaroma voveraitė. Bernai ją mikliai mėto, o mergos gaudo ir širdžiai mielam bernui atgal numeta. Kokios voverės, tokie ir jų vaikai.
Patys darbščiausi, patys gabiausi, tik kad tie mokytojai ir kaimynai jų nemėgsta. Matyt, dovanų – gardžių riešutų nori. Voveriai – rimti vyrai, nuostabūs senoliai. Lietuvoje yra daug vietovių, voverių vardu pavadintų.
Rugsėjis – džiaugsmų, apgaulių, vilionių ir gyvenimo vėtrų mėnuo. Todėl svarbu, kokią savaitę, kokią dieną gimei, kokia tąryt saulė tekėjo, miglon ar į saulėtą debesį leidosi. Lijo, kaukė vėtra ar žemę klojo lapų šilkas. Gimusiajam svarbu viskas, kas dėjosi jo pasirodymo pasaulin metu. Pagal tai sprendžiama apie šermukšnio mėnesį gimusiojo charakterį.
Saulėtą rytą, dieną ar žvaigždėtą naktį gimusieji – saulėti, gero būdo žmonės. Per darganas – tylūs, nekalbūs, užsispyrę, šakoti, bet dori ir teisingi. Per vėtras, audras margan pasaulin atėjusieji – diržingo būdo, tvirto kūno sudėjimo. Tokie pasagą lankstyti gali, veršioką ant pečių lengvai užsimeta.
Jau minėjau, kad su lygiadieniu velniai karaliauti pradeda, bet ir nuo jų, pasirodo, yra kuo apsiginti – tik turėk šermukšninę lazdą. Užtvosi – velnias šuneliu užkauks, ugnies kamuoliu virs, nušvilps raistan išbaidydamas raganas, net jų medinės piestos užsidegs nuo tokios smarkios ugnies. Kai dievas Perkūnas rinkosi sau medžius, šermukšnį pasirinko antruoju – tuoj po ąžuolo.
Senovės lietuviai tikėjo, kad šermukšniuose gyvena kalvių dvasios. Velniai bijo šermukšnio, o žmonės jį myli, jo karoliukais dabinasi. Kiek gražiausių dainų apie jį sudėta. Kas gimė po šermukšnio ženklu, tas margam pasauly neprapuls, priešingai, kaip šermukšnis baltai, tyrai ir viliojamai sužydės, raudonais vaisiais pasipuoš. Raudona spalva – menininko, poeto, kilmingojo, mokslo žmogaus spalva. Žemaičiuose šermukšnį garbino, jam aukojo. Simonas Daukantas savo „Būde...“ rašė, kad šermukšnio vaisiais dažniau nei javais maitindavosi.
Šermukšniai – kresni vyrai. Šermukšnės – didžiakrūtės, standžiakrūtės, iš pieno ir kraujo plaukusios moterys. Taip jos surėdytos, kad pieno krūtyse būtų pilna, kad vaikelių pulką užaugintų. Karšta ir šermukšnio meilė – kaip pasibaigusios vasaros ugnis. Šermukšnis – derlumo ir vaisingumo medis.
Šventinės rugsėjo talkos
Švenčiausias rugsėjo darbas – žiemkenčių sėja. Jos archajiškasis laikas – apie Sėmenę (IX. 8). Tiksliau sėjos metą nurodydavo žvaigždės, augalai. Kai nušienautose pievose, voratinkliais apraizgytose rugienose ima į šimtines būriuotis gandrai, paežerės karklynuose švilpauja varnėnai, tai ženklas – paukščiai į dausas, grūdas – prašosi auksinės žemės (rudeninės) šilumos. Buvo manoma, kad rugius galima sėti, kai kurmiai imdavo rausti žemę, sliekus žiemai gaudyti ir temptis į požemius, kai barsukas ir voverė pradeda grybus žiemai džiovinti.
Neprastą rugių derlių žadėdavo sėjos pradžia, kai laukus gobdavo rūkai, pasirodydavo rudmėsės.
Sėjai buvo ruošiamasi labai pagarbiai, kruopščiai, su maldomis prie šventųjų paveikslų. Sėjos rytą šeima pusryčiaudavo bendrai. Kitaip vilkai avis, veršelius, šunis išnešios. Gaspadorius dairydavosi – bene pamatys eglėje beliuoksinčią, kankorėžius gliaudančią voverę. Tai būtų blogas ženklas – gali net badmetis atslinkti. Išėję į laukus sėjėjai pabučiuodavo žemę, paskui plūgą ir arklį.
Per Žolinę pašventintomis žolelėmis aprūkydavo sėtuvę. Sėjėjai vilkdavosi baltus marškinius, kuriuos nešiodavo iki sėjos pabaigos. Be to, neskusdavo barzdos, kad želmenys būtų stipresni, tankesni, tarsi barzda sužėlę... Seniau, eidami į bažnyčią prieš sėją, valstiečiai drobiniuose maišeliuose nešdavosi rugių pašventinti: tikėjo, bus gausesnis derlius. Per Sėmenę gausiai aukodavo elgetoms.
Dar yra senolių, pamenančių vaizdingą žodį – linarautis. Rugsėjis – pats linaraučio (linarūtės, linarovio) metas. Jis prasidėdavo rasai nukritus ir tęsdavosi iki saulėlydžio. Aukštaitijoje ir Žemaitijoje linarautis buvo vyrų ir moterų talka. Tokios talkos XX a. Lietuvoje jau buvo „atbūtinės“, t. y. už talkininkavimą buvo atsilyginama tuo pačiu. Tad kartais net ir visas mėnuo prabėgdavo betalkininkaujant.
Maždaug trejetą dienų prieš ir trejetą po šv. Mykolo (IX. 29) valstiečiai žiūrėjo, iš kurios pusės pūs vėjas. Jei pietys – būsiąs šaltas pavasaris, nešalta žiema; jei šiaurys – lauk šaltos žiemos ir tokio pat pavasario. O merginos jau imdavo svajoti apie artėjančias piršlybas. Mykolinių išvakarėse pribarstydavo apie lovą kanapių ir laukė sapne likimo skirtojo „kanapių rovėjo“. Krikščionys šią dieną žymėdavo arkangelo Mykolo trimitu bei svarstyklėmis geriems ir blogiems darbams pasverti. Laikas nuo Mykolinių senovėje buvo vadinamas Vėlių mėnesiu.
Papročiai, blaivios talkos reguliavo žmonių santykius, pasverdavo jų garbingumą ir darbštumą, rasdavo kiekvienam bendruomenės nariui atitinkamą vietą kaimo hierarchijoje.