Tarptautiniams pervežimams stinga jūrinių konteinerių. Todėl, jau anksčiau prasidėjusi alternatyvių Azijos tiekėjų paieška ar dalinis atsisakymas, natūraliai virsta į tiekimo grandinių trumpinimą. Tvaraus vystymosi prekių ženklai turi dar vieną svarią priežastį mažinti tiekimo spindulį kilometrais – CO2 emisija. Dabar „pirk prekę lietuvišką“ ar „buy american“ (liet. „pirkite amerikietišką“) yra ne protekcionizmas, o pasaulio gelbėjimo išraiška.

„Susiklosčius šioms aplinkybėmis, vienintelis būdas efektyviai aprūpinti verslą – tiekėjų ir tiekimo kanalų diversifikacija. Nors manoma, kad rinkoje visko yra, rasti kitų tiekimo kelių, naujų gamintojų ir paslaugų teikėjų nėra taip paprasta. Tai sudėtingas, lėtas procesas, kuris dažnai baigiasi be rezultatų. Kai kuriuose sektoriuose paklausa jau senokai viršija pasiūlą, Lietuvoje – tai: IT, statyba, maisto pramonė, gerbūvio paslaugos“, – sako išmaniosios pirkimų sistemos bendrakūrėjas Emilijus Vinča.

Sprendimas, pasiteisinęs pandemijos metu

Kokia išeitis? Naudoti tam skirtus, specializuotus pirkimų kanalus. Pavyzdžiui, tokius kaip išmanioji pirkimų sistema „DealLink“. Čia organizuojami tūkstančiai pirkimų, sistema ir aptarnaujanti komanda ieško bei pritraukia tiekėjų iš Lietuvos, kitų Baltijos valstybių, Baltarusijos, Suomijos, Lenkijos, Čekijos, Slovakijos, Kinijos ir kt., o sandoriai sudaromi 87 atvejais iš šimto pirkimų. Sandorių vertė – daugiau nei 40,000,000 eur.

„DealLink“ yra išeitis daugeliui įmonių , sutrikus nusistovėjusiai tiekimo grandinei, ir praradus įprastą aprūpinimą. „Per pirmąjį karantiną sistema daugeliui tapo pagrindiniu kaukių, skydelių, dezinfekcinio skysčio ir kitų dėl pandemijos reikalingų prekių kanalu. Po to sekė, ir iki šiol aktyvi, naujų tiekėjų, kurie galėtų kompensuoti nutrūkusius tiekimo kanalus, paieška. Dabar ateina žaliavų tiekimo diversifikacijos eilė“, – pasakoja E. Vinča.

Skaitmenizacija neišvengiama ir pirkimuose

Alternatyvių tiekėjų paieška yra svarbi funkcija, bet siekiant stabilaus tiekimo ir gauti maksimalios naudos, pirkimų, tiekimo grandinė turi būti skaitmenizuota. Tuomet bus efektyviai įgyvendinti šie pirkimų parametrai: veiksmų greitis, rinkos pasiekiamumas, skaidrumas, atsekamumas, duomenų analizė ir kt. Tik turint skaitmeninį būdą atkurti, stebėti visą tiekimo grandinę nuo A iki Z, organizacija užtikrins lankstumą, judrumą, kurie reikalingi nenumatytai rizikai ir netikėtiems sutrikimams pašalinti.

Emilijus Vinča
Foto: Asmeninio albumo nuotr.

„Skaičiuojama, kad darbo produktyvumas veikliose organizacijose pagerinamas nuo 2 iki 5 proc. per metus. Norint itin pagerinti našumą, pavyzdžiui, nurėžti maždaug 40–60 proc. operacinių kaštų, stalų perstatymas, naujos darbuotojų pareigybės ar papildomi mokymai specialistams nepadės. Todėl ne tik pasaulyje, bet ir Lietuvoje pereinama prie pirkimų skaitmenizavimo, naujų tiekėjų nuolatinės paieškos, rutininių darbų ir paprastų operacinių sprendimų automatizacijos. Dėl pandemijos skaitmeninė transformacija tapo ypač aktuali“, – patirtimi dalijasi kompanijos „DealLink“ vadovas.

Leidžia sutaupyti nuo 50 proc. operacinių pirkimo kaštų

SBA grupės fabrikai, „Vičiūnų grupė“, „Vakarų Medienos Grupė“, „Mano Būstas“, „Transmėja“, „Vilniaus Baldai", „Naujasis Nevėžis“ ir kitos inovatyvios įmonės – aktyviai perka per sistemą „DealLink“, taip randa alternatyvų ir mažina tiekimo rizikas. Bendrovės centralizuoja bei skaitmenizuoja sistemoje visus pirkimus, todėl greičiau organizuoja gamybos aprūpinimą, analizuoja pasiūlymus, sutaupo laiko ir pinigų.

„Jei procesas pasiteisina – reikia didinti jo apsukas. Todėl mūsų pirkimų sistemą integruoja su organizacijos viduje naudojamomis ERP (SAP, Microsoft AX ir pan.), automatizuoja pirkimus, įtraukia naujas kategorijas ir didina efektyvių pirkimų skaičių per laiko vienetą. Atlikus integraciją, bendra sistema savarankiškai užpildo techninę specifikaciją, suformuoja RFP, nustato kvalifikuotus tiekėjus ir kviečia dalyvauti pirkime arba ieško jų įvairiose rinkose. „DealLink“ net įvertina pasiūlymus, nustato geriausias ir mažiausiai naudingas kainų pozicijas (SKU), įvertina nuokrypius ir pan. Žmogui telieka smagiausias darbas – derybos ir pirkimo rezultatų patvirtinimas“, – kalba E. Vinča.

„Toks automatizavimas leidžia sutaupyti mažiausiai 50 proc. operacinių pirkimo kaštų. Iš esmės sutrumpėjo laikas, skirtas sisteminti ir vertinti gaunamus tiekėjų pasiūlymus. Įgyvendinus SAP integraciją su „DealLink“ sistema, darbo efektyvumas gerokai išaugo, o gamybos aprūpinimas vykdomas pagal geriausias pasaulio pirkimų praktikas. Tai padeda mūsų įmonei konkuruoti globaliu mastu“, – sako SBA Home pirkimų direktorius Orestas Preikšaitis.

Orestas Preikšaitis
Foto: Asmeninio albumo nuotr.

Vis tik, dažna Lietuvos kompanija verslo procesams valdyti neturi jokio įrankio ir nauja sistema ateina į „tuščią vietą“ arba geriausiu atveju pakeičia senąją „Excel“ programą. „Paradoksalu, tačiau tai labai palanki terpė pritaikyti naujoves. Kai tarptautinės bendrovės keičia ankstesnės kartos sistemas į naujas ir moka trigubai, mes turime progą daug greičiau ir pigiau pritaikyti pasaulines inovacijas“, – sako „DealLink“ kompanijos vadovas Emilijus Vinča.