Taigi visiškai nestebina, kad žaidimams būdingų elementų – taškų skaičiavimo, kilimo lygiais, apdovanojimų ir kt. – vis dažniau pasitaiko pačiuose įvairiausiuose veiklos sektoriuose, o susidomėjimas žaidimizacija (gamification) sparčiai didėja visame pasaulyje. Ne išimtis – finansų sritis, kur žaidimo elementų pasitelkiama kuriant biudžeto planavimo ar taupymo priemones.

Žaidimai ilgina ir gerina gyvenimą

Gerą savijautą ir ilgaamžiškumą įprasta pirmiausiai sieti su fizine veikla, tačiau šiuo požiūriu naudingi gali būti ne tik sporto žaidimai. Štai 2018 metais du Australijos mokslininkai paskelbė tyrimą, kuriuo nustatė, kad šachmatų didmeistrių gyvenimo trukmė yra ilgesnė negu vidutinė. Įvertinus 28 šalių duomenis, nustatyta, kad elitiniai šachmatininkai gyvena iki 14 metų ilgiau negu vidutiniai gyventojai.

Norint pajusti teigiamą žaidimų įtaką, nebūtina siekti šachmatų aukštumų. Netgi kompiuteriniai žaidimai, kurie paprastai būna minimi ne itin palankiai, taip pat gali teikti nemažai naudos. Yra tyrimų, liudijančių, kad kompiuteriniai žaidimai padeda gerinti smegenų kognityvines funkcijas – reakcijos laiką, atmintį, gebėjimą telkti ir išlaikyti dėmesį.

Dar daugiau tyrimų ir straipsnių atlikta apie įvairių žaidimų naudą ir teigiamą įtaką vaikų ir suaugusiųjų ugdymui. Žaidimai padeda įsisavinti informaciją, išmokti naujų įgūdžių, išlaikyti ir didinti dalyvių įsitraukimą į veiklą, susidomėjimą ugdymo procesu ir motyvaciją jame dalyvauti.

Nuo rinkodaros iki švietimo

Viena sričių, kur žaidimizavimas taikomas bene plačiausiai, yra rinkodara. Pavyzdžiui, JAV sporto prekių, avalynės ir aprangos milžinė „Nike“ savo programėlėmis, tokiomis kaip „Nike Run Club“, siekia didinti motyvaciją sportuoti, tam pasitelkdama žaidybinius elementus. Per pastaruosius metus „Nike“ programėlių vartotojų skaičius paaugo 25 milijonais, t. y. dvigubai, kas savo ruožtu trimis ketvirtadaliais padidino įmonės prekių pardavimą elektroninės prekybos būdu.

Kitas dažnai minimas sėkmingo žaidybinių elementų pritaikymo verslui pavyzdys yra kavinių tinklas „Starbucks“ ir jo sukurta programėlė, kuri 2018 metais buvo tapusi populiariausia klientų lojalumo programėle Jungtinėse Amerikos Valstijose. Programa leidžia iš anksto užsisakyti maistą ar gėrimus kavinėje, susimokėti už pirkinius, o kavinės lankytojai renka žvaigždutes, už kurias vėliau apdovanojami nemokamais užkandžiais ir gėrimais.

Žaidimizavimas smelkiasi į vis daugiau sričių, pasitelkiamas patiems įvairiausiems tikslams, ypač ugdymo ir švietimo. Pavyzdžiui, naudojantis programa „Duolingo“, kalbos mokymasis tampa žaidimu. Mokydamiesi kitos kalbos žodžių, frazių, žaidėjai renka taškus ir kyla lygiais.

Taupymas kaip žaidimas

Kodėl žaidimas tampa toks patrauklus? Tarp daugelio atsakymų – galimybė matyti savo veiksmų rezultatą nedelsiant ir pasitenkinimas, kurį suteikia čia pat gaunamas grįžtamasis ryšys. Žaidėjas atlieka veiksmą ekrane ar prie žaidimo lentos ir iš karto mato šio veiksmo pasekmes, aiškų žingsnelį link pergalės. Tokius elementus galima pasitelkti ir kitiems gyventojų naudingiems įpročiams ugdyti. Pavyzdžiui, sužaidybinti taupymą.

Kaip parodė bendrovės „Baltijos tyrimai“ birželį atlikta apklausa, dauguma Lietuvos gyventojų sutinka, kad taupymas yra vertingas įprotis. Keturi iš dešimties apklaustų taupančių respondentų renkasi paprastą ir patogią praktiką – perveda taupyti skirtas lėšas į indėlio sąskaitą. Tik vieni tai daro patys (28 proc. taupančiųjų), o kiti (12 proc. taupančiųjų) naudojasi automatiniu lėšų pervedimu į indėlio sąskaitą ar kitur. Keturi iš dešimties taupančiųjų nurodė, kad dažniausiai lėšas vis dar kaupia grynaisiais pinigais.

SEB banko iniciatyva atlikto tyrimo duomenimis, didžiausia dalis (keturi iš dešimties) reguliariai taupančių gyventojų lėšas kaupė atostogoms, kelionėms ar kitoms pramogoms. Trečdalis taupė norėdami pagerinti gyvenimo kokybę – remontuoti, atnaujinti būstą ar įsigyti buitinės technikos. Ketvirtadalio taupymo tikslas buvo automobilis ar kita transporto priemonė.

Šio ar bet kurio kito taupymo tikslo siekti galima dar paprasčiau ir patogiau naudojantis skaitmenine taupykle. Ji leidžia taupyti be ypatingų pastangų, tiesiog už pirkinius atsiskaitant mokėjimo kortele. Taisyklė paprasta: jei turite aktyvinę skaitmeninę taupyklę banko programėlėje, tai kuo dažniau mokate kortele, tuo daugiau galite sutaupyti. Visos atsiskaitymų debeto kortele sumos apvalinamos, o skirtumas pervedamas į kaupiamojo indėlio sąskaitą. Kiek joje sukaupta pinigų, galima bet kuriuo metu pasitikrinti prisijungus prie programėlės, kuri yra jūsų išmaniajame telefone.

Taupyti tokiu būdu padeda ne tik paprastumas, bet ir matoma pažanga siekiant norimo rezultato. Programėlėje galima nustatyti konkrečius taupymo tikslus, pavyzdžiui, dviračiui ar kelionei Šį tikslą galima iliustruoti savo svajonių dviračio ar vietos, į kurią norima nuvykti, nuotrauka ir savo telefone stebėti, kokią dalį kelio svajonės link jau įveikėte.

Taigi net ir tokioje svarbioje bei atsakingoje srityje kaip savo finansų tvarkymas šiek tiek žaismo gali labai padėti siekti tikslų ir patį procesą padaryti patrauklesnį. Ir kas žino – galbūt žaidimas iš tiesų gali būti paprastas raktas ir į turtingesnį, ir į laimingesnį gyvenimą?