Nei ramybės, nei asfalto

Nedidelio individualių gyvenamųjų namų kvartalo Panevėžio pakraštyje, Priemiesčio gatvėje, gyventojai guodžiasi praradę ne tik ramybę, bet ir teisę į švarų orą.

Pramoniniame rajone, iš visų pusių apsuptame didžiųjų miesto gamyklų, išsibarsčiusių namų šeimininkai ironizuoja, kad iš įmonių kaminų virstantys dūmai – palyginti menka bėda. Pernai netoliese pastačius grūdų džiovyklą, dabar jiems tenka kovoti ne tik su kylančiomis dulkėmis, bet ir po visą mikrorajoną pasklidusiomis žiurkėmis.

Negana to, asfaltuota Priemiesčio gatvelė dabar virtusi sunkiasvorių transporto priemonių autostrada. Juodžemį vežantys sunkvežimiai išlaužė ir taip subjaurojo dangą, jog dabar atrodo, kad asfalto nė nebūta. Pagalbos žmonės kreipėsi ir į aplinkosaugininkus, ir į Panevėžio savivaldybės Teisės ir viešosios tvarkos skyriaus specialistus, bet tikina visur atsimušę kaip į sieną.

Dulkės buvo paskutinis lašas

Priemiesčio gatvė veda į nedidelį gyvenamųjų namų kvartalą, ribojamą geležinkelio bėgių: iš vienos pusės dar dunda traukiniai, o kitoje belikę tik siaurojo geležinkelio liekanos. Priemiesčio gatvės senbuvė Dalia pasakoja iki praėjusių metų gyvenusi labai ramiai. Tiesa, ta ramybė gana santykinė – iš aplinkinių gamyklų nuolat pasiekdavo nemalonūs kvapai, tačiau vietos gyventojai pripratę prie tokios kaimynystės. Bet pernai gyventojams nė nespėjus susivokti gatvės gale išdygo grūdų džiovykla.

„Grūdų cisternos buvo įrengtos be mūsų sutikimo. Jei tik vėjas pasisuka į mūsų pusę, taip ir skęstame tose dulkėse, kurios susidaro džiovinant grūdus. Bet ir dėl to dar galime pakentėti. Blogiausia, kad nuo ankstaus ryto mūsų gatvele pradėjo zuiti sunkvežimiai su juodžemiu. Tiek darbo dienomis, tiek ir savaitgaliais“, – guodėsi Dalia.

Priemiesčio gatvelė visai siaura, net du lengvieji automobiliai neprasilenkia, nėra jokių pėsčiųjų takų. Gyventojai įsitikinę, kad sunkiajam transportui čia važinėti turėtų būti uždrausta. Baisiausia, anot Dalios, kad juodžemio prikrautos mašinos lekia didžiuliu greičiu. Praktiškai visa gatvė nuklota jų vežamu juodžemiu, kuris sudžiūvęs virsta dulkių debesimis.

Panevėžys (P. Židonio nuotr.)

„Mes, vietiniai, nežinome, nei kam veža tas žemes, nei kas. Bet jau pavargome: nei ramybės, nei gryno oro. Kaip pradeda prieš septynias ryto važiuoti, taip visą dieną ir skęstame dulkėse. Paprašiau, kad bent greitį sumažintų, bet nelabai sureagavo“, – pasakojo Priemiesčio gatvės gyventoja.

Bėdos su kaimynais

Pramonės seniūnaitijos seniūnaitis Alfonsas Bička, pats gyvenantis Priemiesčio gatvėje, teigė, kad tai ne vienos gatvės, o viso kvartalo problema. Sunkvežimių paliekamas purvo šleifas tęsiasi praktiškai iki Pušaloto gatvės.

„Kaip seniūnaitis turėčiau kelti vėją, ką ir padariau. Kviečiausi ir aplinkosaugininkus, ir Savivaldybės Teisės ir viešosios tvarkos skyriaus specialistus. Jie man tik pasakė, kad jeigu yra sklypas, į jį važiuoti nedraudžiama. Bet laužyti asfaltą ir kelti tokias dulkes negali būti toleruotina“, – piktinosi A. Bička.

Pasak seniūnaičio, kuo toliau, tuo daugiau purvo paliekama ant gatvės. Vietomis jau nebesimato, ar ji asfaltuota, ar žvyruota. A. Bičkos teigimu, gatvės gale maždaug 2,2 hektarų sklypas ilgą laiką stovėjo apleistas ir neprižiūrimas. Šioje vietoje – žemuma, tad praktiškai visada kaupdavosi vanduo. Tačiau pernai išpjauti krūmai, išrauti kelmai, nupjauta žolė. Sklypo savininkas ėmė vežti juodžemį ir pilti sklype. Anot A. Bičkos, mašinos klimpsta, ratai apsivelia juodžemiu, o purvas išbarstomas ant kelio.

„Anksčiau čia buvo pelkynas, tad gal savininkas nori aukščiau pakelti sklypą. Bet kažkodėl žemės ne paskirstomos po visą sklypą, o pilamos viename kampe. Pikčiausia, kad sunkvežimiai važiuoja į tą sklypą ne ten, kur numatytas įvažiavimas, o kur patogu. Kai pradėjo darkyti mūsų prižiūrimas vejas, jas pats aptvėriau. Vieni prižiūri, puoselėja, o kiti sudarko. Kai nebeleidau, dabar važiuoja pro savo įvažiavimą“, – pasakojo A. Bička.

Niokoja gatvę

Priemiesčio g. gyventojai nerimaujama, ar autostrada virtusi jų gatvelė atlaikys tokį eismo intensyvumą. Kaip pasakojo A. Bička, asfalto jie laukė labai ilgai, bet vis miesto biudžete tokiems darbams nepakakdavo pinigų. Galiausiai prieš aštuonerius metus pavyko sulaukti žadėto asfalto. Tiesa, biudžetinio jo varianto – gatvė padengta plonu malto asfaltbetonio dangos sluoksniu.

Panevėžys (P. Židonio nuotr.)

„Iki tol čia buvo žvyrkelis. Tik per didžiausius vargus priprašėme asfalto. Bet jis nepritaikytas sunkiasvoriam transportui. Su Savivaldybe buvau susitaręs, kad kelininkai sutvarkys atsivėrusias duobes, bet praėjo tik pora savaičių, asfaltas ir vėl sulaužytas“, – piktinosi seniūnaitis.

Įstatymas nė motais

Pasak vietos gyventojo, Priemiesčio gatvele zuja ne tik juodžemį vežantys sunkvežimiai, bet ir su grūdais į tik pernai įrengtą grūdų džiovyklą. Žmonės piktinasi, kad nuo jos kyla didžiuliai stulpai dulkių, o ir nepageidaujamų svečių – žiurkių – atsirado. Tačiau pretenzijų vietos gyventojai naujam kaimynui nelabai gali reikšti – jo teritorija aptverta, o ir atliekas kaupia tik savo valdose.

„Ant džiovyklos negalime labai pykti, bet juodžemį vežantys sunkvežimiai niokoja kelią, darko mūsų žaliąsias teritorijas. Nežinau, ar mano žinios teisingos, bet teko girdėti, kad sklypo savininkė sklypą išnuomojo ir įrengs juodžemio sandėlį. Tokiu atveju mašinos nuolat važinės, ramybės nebeturėsime“, – guodėsi A. Bička.

Anot seniūnaičio, su sklypo savininku bendruomenei nepavyko rasti bendros kalbos. Jau nebesitiki, kad jiems pagelbės ir Panevėžio savivaldybės teisės ir viešosios tvarkos specialistai.

„Pagal įstatymą, užbaigus darbus privalu ne tik nuvalyti, bet ir nuplauti asfalto dangą, bet taip nedaro. Teisės ir viešosios tvarkos specialistai žadėjo pakontroliuoti. Po to karto penktadienį kiek buvo pašluotas kelias, bet šeštadienį ir vėl tas pats“, – teigė A. Bička.

Rangovą įspėjo

Panevėžio savivaldybės Teisės ir viešosios tvarkos skyriaus vedėjo pavaduotojas Aušrys Valkūnas „Sekundei“ teigė suprantantis, kad gyventojai patiria nepatogumų, tačiau įstatymo, draudžiančio važiuoti sunkiasvorėms transporto priemonėms, nėra.

„Jeigu gatvėje nėra sunkiasvorių transporto priemonių judėjimą ribojančių ar draudžiančių kelių eismo ženklų, tuomet važiuoti galima ir sunkvežimiams ar kitoms sunkiasvorėms transporto priemonėms“, – aiškino A. Valkūnas.

Kitas dalykas, anot jo, kad iš statybos aikštelių pajudančios transporto priemonės negali išvažiuoti purvinais ratais ir teršdamos gatves. Jeigu taip nutiko, kad kelias buvo užterštas, privalu jį nuvalyti.

„Darbų rangovas yra įspėtas apie pažeidimus. Tikimės, kad problema bus greitai išspręsta“, – teigė A. Valkūnas.

Administracinių nusižengimų kodekse už automobilių kelio dangos užteršimą nustatyta administracinė atsakomybė nuo 300 iki 560 Eur.