Įvertinti keleivių srautai ir gaunamos pajamos
Šį trečiadienį Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktorius Rolandas Juonys pasirašė įsakymą, kuriuo vadovaujantis nuo kovo 18-osios iki kovo 30-osios, Vyriausybės nutarimu šalyje paskelbto karantino dėl plintančio koronaviruso laikotarpio pabaigos, yra apribotas miesto maršrutinių autobusų važiavimo laikas.
Darbo dienomis šie autobusai miesto maršrutais važiuoja nuo 5 iki 9 valandos ir nuo 14.30 iki 17 valandos, visiškai nekursuos šeštadieniais ir sekmadieniais.
Kaip sakė miesto savivaldybės administracijos Miesto ūkio skyriaus vedėja Palmira Raškauskienė, tai padaryta ne tik atsižvelgiant į Vyriausybės rekomendacijas riboti keleivių skaičių viešuoju transportu, bet ir įvertinus keleivių srautus karantino laikotarpiu bei gaunamas pajamas: „Šiems metams iš vietinio biudžeto viešojo transporto dotacijai – savivaldybės paramai keleivius pervežant miesto maršrutais skirta 11 tūkstančių eurų. Palyginti su praėjusiais metais, ji sumažinta daugiau kaip dešimt kartų, nes nuo sausio padidintos bilietų kainos. Jei dėl karantino laikotarpiu sumažėjusio keleivių skaičiaus nebūtume sutrumpinę maršrutinių autobusų važiavimo laiko, mums per dieną viešąjį transportą tektų dotuoti maždaug 3 tūkstančiais eurų.“
Skyriaus vedėja tvirtino, kad tuomet tektų paimti lėšų iš kitų miesto ūkio sričių, tačiau negali nukentėti nei gatvių, šaligatvių valymas, miesto apšvietimas ar būti ribojamas šiukšlių išvežimas iš viešų teritorijų.
Viešosios įstaigos „Alytaus infrastruktūra“ Viešojo transporto administravimo skyriaus vadovė Diana Klimenkienė pateikė konkrečius skaičius apie viešuoju miesto transportu važiuojančių keleivių srautus karantino dienomis ir tuo metu negautas pajamas.
Įprastą darbo dieną iki karantino paskelbimo miesto maršrutiniais autobusais važiuodavo daugiau kaip 7–8 tūkst. keleivių. Pirmadienį, kovo 16-ąją, pirmąją karantino dieną, kai dar nebuvo apribotas viešojo transporto važiavimo laikas, keleivių sumažėjo iki 2 tūkst. 694, kovo 17-ąją – iki 2 tūkst. 316, kovo 18-ąją, kada jau buvo apribotas maršrutinių autobusų važiavimo laikas, keleivių srautas susitraukė iki 1 tūkst. 273, kovo 19-ąją – iki 1 tūkst. 148.
D.Klimenkienės teigimu, viešojo transporto paslaugų pajamos dėl sumažėjusio keleivių skaičiaus krito drastiškai: kovo 16-ąją – 1 tūkst. 820 eurų, kovo 17-ąją – 1 tūkst. 550 eurų, kovo 18-ąją, jau apribojus maršrutinių autobusų važiavimo laiką, pajamos sumažėjo jau daugiau kaip 9 tūkst. eurų, gauta tik 836 eurai.
Įprastą darbo dieną iki karantino paskelbimo už parduotus bilietus buvo surenkama nuo 4 tūkst. eurų iki daugiau kaip 10 tūkst. eurų.
Todėl vienintelis būdas šioje situacijoje, pasak D.Klimenkienės, buvo maršrutinių autobusų ridos sumažinimas. 29 autobusų 12-oje miesto maršrutų įprastinė rida per dieną buvo 7 tūkst. 500 kilometrų, o sumažinus jų važiavimo laiką dienos rida per dieną susitraukė iki 2 tūkst. 890 kilometrų, – tai leis sutaupyti daugiau kaip 3 tūkst. 500 eurų per dieną.
„Alytaus infrastruktūros“ Viešojo transporto administravimo skyriaus vadovės pastebėjimu, viešajame transporte paliktas toks važiavimo laikas, kuriuo daugiausia važiuoja keleivių, nustatytomis valandomis maršrutiniai autobusai kursuoja įprastiniu grafiku.
Švieslentės autobusų stotelėse veikia tik jų važiavimo laiku.
Kaip grįžti iš darbo po 17 valandos ir vėlai vakare?
Miesto savivaldybei paskelbus naują maršrutinių autobusų važiavimo laiką, „Alytaus infrastruktūra“ gavo vienos Pramonės rajone veikiančios įmonės vadovų paklausimą.
Jame nurodoma, kad Vyriausybė neįvedė visuotinio karantino plano, prašo įmones dirbti, tik kur įmanoma suteikti nuotolinio darbo galimybę. Tačiau kai kurios gamybinės įmonės negali sukurti nuotolinio darbo sąlygų. Todėl įmonės vadovai darbuotojams rekomenduoja dažniau plautis rankas su muilu, naudoti dezinfekcinį skystį, nuolat dezinfekuojamos gamybinių patalpų durų rankenos, laiptų turėklai, tarp darbuotojų laikomasi vieno metro rekomenduojamo atstumo, apribotos kontaktavimo tarp žmonių galimybės.
Apribojus miesto maršrutinių autobusų važiavimo laiką, antros pamainos darbuotojams, pradedantiems darbą nuo 14.30 val. ir baigiantiems 23 val., į namus grįžti viešuoju transportu nėra galimybių.
Dėl viešojo transporto tvarkaraščių pakeitimų nusiskundimą parašiusioje bendrovėje dirba beveik 150 žmonių.
„Alytaus naujienų“ redakcija gavo dar dviejų Pramonės rajone dviem pamainomis dirbančių žmonių tokius pat nusiskundimus. Jose dirba daugiau kaip po 100 žmonių.
Jie kelia vienintelį klausimą: negi miesto savivaldybei nerūpi verslo įmonės ir jų sukuriamos darbo vietos?
Nors savivaldybės vadovai popietinį miesto maršrutinių autobusų kursavimo laiką nurodė iki 17 val., jie jau 17 val. būna surikiuoti „Kautros“ valdomos miesto autobusų stoties teritorijoje.
Tad ir dirbantieji iki 17 val., o tokių žmonių mieste yra, po darbo maršrutiniais autobusais į namus jau negali sugrįžti.
„Reikia visiems suprasti dabartinę situaciją“
„Prasidėjus karantinui dėl koronaviruso COVID-9 plitimo, prognozavome, kad stipriai sumažės keleivių maršrutiniuose autobusuose ir turėsime riboti jų kursavimo laiką. Reikia visiems suprasti dabartinę situaciją, visiems daugiau solidarizuotis. Siūlome kiekvieną atvejį spręsti individualiai. Vakariniai reisai buvo nuimti dėl to, kad net įprastą darbo dieną jais važiuodavo nedaug keleivių – 10–15. Jie visada buvo labai nuostolingi, tačiau nuostolį dengdavo per darbo dieną surinktos pajamos. Todėl ši paslauga buvo teikiama. O šią savaitę prasidėjus karantinui, per dvi pirmąsias dienas visais vakariniais autobusais važiavo tik 7 keleiviai, – gauta 5 eurai pajamų, važiavo keturi autobusai. Jei netaupytume lėšų, visą miesto viešojo transporto sistemą privestume prie bankroto. Galbūt šiuo laikotarpiu daugiau kas galėtų naudotis dviračiais. Kai kam nuo namų iki darboviečių yra nedideli atstumai, galima daugiau keliauti pėsčiomis,“ – mintimis dalijosi savivaldybės administracijos Miesto ūkio skyriaus vedėja P.Raškauskienė.
Jos teigimu, viešojo transporto važiavimo laiko keisti neketinama, kad kuo mažiau būtų neaiškumų keleiviams.
Miesto ūkio skyriaus vedėja dėkoja tiems įmonių vadovams, kurie darbuotojams padeda spręsti susisiekimo su darboviete problemą šiuo labai sudėtingu laikotarpiu, – pavyzdžiui, atvykstantieji individualiu transportu į darbą atveža ir bendradarbius.
Kaip sakė D.Klimenkienė, toli gražu ne visi viešojo transporto paslaugos naudotojai yra nepatenkinti apribotu važiavimo laiku: „Trečiadienį, pirmą šio laiko apribojimo dieną, sulaukiau 35 skambučių iš keleivių. Ir tik keli buvo pasipiktinę dėl dabartinio maršrutinių autobusų važiavimo laiko. Kiti skambinusieji buvo supratingi, aiškino, kad gerai padarėme, nes autobusuose nėra žmonių, reikia saugoti sveikatą, daugiau judėti, vengti susibūrimų vietų siekiant sumažinti užsikrėtimo koronavirusu riziką.“
O pagrindimui, jog iš Pramonės rajono įmonių dabar važiuoja žymiai mažiau žmonių po 23 val., D.Klimenkienė pateikė konkrečius faktus: kovo 16-ąją dviem maršrutais Nr. 1 ir Nr. 3 pervežti tik septyni keleiviai, dar dviem maršrutais – nė vieno, kovo 17-ąją – tais pačiais maršrutais keturiais autobusais – aštuoni keleiviai: „Retorinis klausimas: jeigu pramonės įmonėse dirba po 150–200 darbuotojų, tai kodėl po 23 valandos dviem autobusais važiuoja po tiek nedaug keleivių? Jeigu jie visi važiuotų, niekas nenuimtų tokių populiarių reisų. Kažkaip jie į namus grįžta, tai gal gali padėti ir tiems 7–8 asmenims, likusiems be transporto bendradarbiams, bent kol bus atšaukta ši situacija? Nėra lengva priimti nepopuliarius sprendimus. Daug smagiau, kai miestas gyvas. Bet šiuo sunkiu laikotarpiu prašome supratimo, pakantos ir solidarumo. Situacija nėra lengva mums visiems, taip pat ir savivaldybei.“