Teiginiai

Žinutės socialiniuose tinkluose: Prancūzijoje po atviru dangumi palikta daugybė elektrinių motorolerių. Jie čia atsidūrė todėl, kad baigėsi jų baterijų galiojimo laikas, o keisti jas naujomis brangu. Tai įrodo, kokios taršios yra elektrinės transporto priemonės ir kaip smarkiai jos prisideda prie klimato kaitos.

Verdiktas

Šio vaizdo įrašo kadrai buvo nufilmuoti Kinijoje, o ne Prancūzijoje. Juose matomi populiarios transporto priemonių dalijimosi platformos „Meituan“ elektriniai motoroleriai. Šioje aikštelėje motoroleriai neatsidūrė dėl pasibaigusio baterijos galiojimo laiko. Čia jie buvo palikti dėl kai kuriuose Kinijos miestuose įvestų griežtų ribojimų dalijimuisi skirtų motorolerių ir dviračių kiekiui po to, kai gatvėse jų kritiškai padaugėjo. Kampanijoms neturint kur dėti transporto priemonių perviršio šios tiesiog paliekamos didžiulėse aikštelėse miestų pakraščiuose.

Melo detektoriaus komentaras

Socialiniuose tinkluose išplatintas prastos kokybės kelių sekundžių trukmės vaizdo įrašas. Juo pasidalinę vartotojai tvirtina, kad šiuose kadruose užfiksuoti apleisti elektriniai motoroleriai, kuriuos esą išmetė dėl to, kad baigėsi jų baterijos galiojimo laikas, o pakeisti senas baterijas naujomis tiesiog neapsimoka. Vaizdo įrašas buvo platinamas kartu su žinutėmis, neigiančiomis klimato kaitą, agituojančiomis atsisakyti elektrinių transporto priemonių ir tvirtinimais esą būtent šios priemonės labiausiai prisideda prie didėjančios taršos.

Kai kurie socialinių tinklų vartotojai tvirtino, kad įrašas buvo nufilmuotas Prancūzijoje.

Klaidinančios žinutės

Vis dėlto, nei žinutėse nurodyta vieta, nei priežastis, kodėl transporto priemonės buvo paliktos ir pamirštos neatitinka tikrovės. Pasinaudojus atvirkštine vaizdų paieška „Melo detektoriui pavyko išsiaiškinti, kokiai kampanijai priklauso šie elektriniai motoroleriai ir kokioje šalyje buvo nufilmuoti vaizdo įrašo kadrai.

Geltonieji motoroleriai priklauso Kinijos transporto priemonių dalijimosi platformai „Meituan“ (ČIA). Tai – viena populiariausių šias paslaugas teikiančių bendrovių. Taigi, vaizdo įrašas buvo nufilmuotas Kinijoje.

Kairėje – kadras iš vaizdo įrašo, dešinėje – kinų transporto priemonių dalijimosi platformai „Meituan“ priklausantis elektrinis motoroleris

Nors internete nepavyko aptikti daugiau to paties vaizdo įrašo kopijų (išskyrus tas, kuriomis dalinosi socialinių tinklų vartotojai su tais pačiais klaidinančiais prierašais), tinkle apstu kitų panašių kadrų, kuriuose vaizduojami ir gerokai didesni elektrinių transporto priemonių kapinynai, o ne viename kadre galima išvysti surikiuotus tuos pačius geltonus „Meituan“ elektrinius motorolerius.

Apleisti didžiulėse aikštelėse motoroleriai neatsidūrė todėl, kad buvo per brangu keisti jų baterijas. Palikti transporto priemones likimo valiai privertė kai kuriuose Kinijos miestuose įvesti apribojimai dalijimuisi skirtų motorolerių ir dviračių kiekiui gatvėse.

Panašios transporto priemonių dalijimosi platformos Kinijoje labai populiarios, tačiau didžiuosiuose šalies miestuose valdžia pasiryžusi drastiškai riboti jų skaičių arba visai uždrausti kai kurias priemones, pavyzdžiui, elektrinius motorolerius. Taip yra dėl to, kad įvairiuose miestų vietose paliktos transporto priemonės kai kada sukelia pavojingas situacijas, pavyzdžiui, žiniasklaida praneša apie atvejus, kai įstrigęs elektrinių transporto priemonių spūstyje į skubaus įvykio vietą negalėjo privažiuoti gaisrinės automobilis.

2016 m. portale „Forbes“ pasirodė straipsnis (ČIA), kuriame aptariamas elektrinių dviračių populiarumas Kinijoje, o taip pat keliamas klausimas, kodėl šios transporto priemonės šalinamos iš kai kurių miestų. Tarp pagrindinių elektrinių dviračių keliamų problemų įvardijamos šios: vairuotojai labai dažnai nepaiso saugaus greičio ir užima visą dviračių takų, o kartais ir pėsčiųjų šaligatvių plotą, be to, elektriniams dviračiams vairuoti nereikalinga jokia licencija ar mokymai, o bendrame transporto priemonių sraute jie prilyginami įprastiems dviračiams.

Kalbant apie elektrinių motorolerių šalinimą iš Kinijos miestų, didžiulis kiekis jų atsidūrė pietinėje Kinijos dalyje esančiame Čangša mieste. Čia plyti didžiuliai dalijimosi platformų transporto priemonių kapinynai. Kalbama, kad tokių apylinkėse gali būti daugiau nei 40, tačiau žurnalistams ir fotografams pavyksta aptikti tik vieną kitą.

Kinijos žiniasklaida skelbia, kad 2021 m. duomenimis, Čangša mieste buvo daugiau nei 500 tūkst. dalijimuisi skirtų motorolerių ir 160 tūkst. dviračių, o šis skaičius viršija miesto valdžios nustatytus limitus tokių transporto priemonių kiekiui. Praėjusiais metais šiame mieste buvo 387,3 tūkst. dviračių dalijimuisi skirtų priemonių per daug, todėl nebereikalingi dviračiai ar motoroleriai tiesiog paliekami didžiulėse aikštelėse, nepaisant to, kad dauguma jų yra visiškai nauji ar naudoti labai mažai (ČIA ir ČIA).

Čangša miestas anaiptol ne vienintelis, smarkiai apribojęs dalijimuisi skirtų motorolerių ir dviračių skaičių. Visoje šalyje dėl naujų taisyklių dūla tūkstančiai transporto priemonių, tačiau ne visos tokios aikštelės laikomos „kapinynu“. Nors po atviru dangumi stovinčios transporto priemonės dėvisi, o jų tinkamumo naudoti laikas sparčiai senka, šiose aikštelėse dalis jų laukia pasikeisiančių įstatymų, kad vėl galėtų būti naudojamos. Tačiau, pažvelgus į socialiniuose tinkluose patalpinto vaizdo įrašo kadrus tampa akivaizdu, kad dalis tokių motorolerių jau niekada nebeišriedės į gatves.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją