„Paskiepijo nuo Koronos ir tokia laiminga moteris, kad net galva jai sukasi, net virsta iš kojų!“, „…saugu ir patikima. Žmogus nualpo tikrai ne dėl vakcinos... iš laimės turbūt!“, – šmaikštavo socialinių tinklų vartotojai, siedami seselės alpulį su vakcinos poveikiu.

Žinutėse praleistos svarbios detalės
Foto: Ekrano nuotr.

Tokios sąsajos ir vaizdo įrašo platinimas, nepateikiant visos informacijos, kokios aplinkybės galėjo lemti pablogėjusią T. Dover būklę gali klaidinti interneto vartotojus.

Kaip leadstories.com žurnalistams sakė pati T. Dover, jos nualpimas „nebuvo reakcija į kokią nors vakcinos sudedamąją dalį“, o buvo susijęs su jau turimais moters sveikatos sutrikimais. Po įvykio, socialiniuose tinkluose pradėjus plisti klaidingoms sąsajoms, siejančioms incidentą su vakcinos poveikiu, ligoninė, kurioje dirba seselė, pasidalino viešu pranešimu, kuriame paaiškinama, jog paskiepyta seselė neprarado sąmonės ir greitai atsigavo.

Ligoninės, kurioje dirba T. Dover, viešas pranešimas po įvykio
Foto: Ekrano nuotr.

Interviu, kuriuos T. Dover davė vietiniams televizijos kanalams, ji patvirtino patirianti pernelyg jautrią reakciją į skausmą. Toks sutrikimas moterį lydėjo ir anksčiau: „jei dėl ko nors patiriu skausmą, man lūžta nagas ar susitrenkiu kojos pirštą, aš tiesiog nualpstu“, – žurnalistams pasakojo T. Dover.

T. Dover buvo paskiepyta nuo naujojo koronaviruso kartu su dar keturiais kolegomis, dirbančiais toje pačioje ligoninėje, gruodžio 17 dieną. Jai buvo suleista Pfizer-BioNTech vakcina. Filmuotoje medžiagoje moteris kalba apie vakcinos svarbą, kai už kelių minučių, pasakiusi, kad jai svaigsta galva, nualpsta. Moterį pagauna šalia stovėję kolegos.

„Facebook“ socialiniame tinkle šis vaizdo įrašas išplatintas, susiejus moters alpulį su vakcinos poveikiu. Nepaaiškinama, kad alpulio epizodas truko vos kelias akimirkas ir netrukus moteris vėl buvo pasiruošusi bendrauti su žurnalistais. Po alpulio epizodo vietinei televizijai T. Dover paaiškino patirianti padidintą kūno reakciją į skausmą – bet ir nedidelis patiriamas diskomfortas sukelia alpulį.

Oficialioje JAV Ligų kontrolės ir prevencijos svetainėje paaiškinama, kad alpulį iš tiesų gali sukelti padidėjęs jautrumas skausmui arba nerimas. Kaip skelbia organizacija, pranešimų apie nualpimus yra sulaukta po skiepijimų beveik visomis egzistuojančiomis vakcinomis, nepriklausomai nuo jų sudėties, todėl mokslininkai įsitikinę, jog alpulį sukelia ne pačios vakcinos, o skiepijimo procesas.

Nėra tiksliai žinoma, kiek žmonių nualpsta paskiepyti, nors apie tokią reakciją pranešimų sulaukiama kasmet. Paprastai alpulys trunka vos kelias akimirkas, todėl tikėtina, kad nemaža dalis tokių reakcijų tiesiog lieka neužfiksuotos.

Ligų ir kontrolės prevencijos centro teigimu, alpuliui po skiepijimo galima užkirsti kelią, jeigu paskiepytam žmogui leidžiama bent 15 minučių ramiai pasėdėti prižiūrint gydytojui.

„Melo detektoriaus“ vertinimu, paskiepytos seselės alpulio vaizdo įrašas, platinamas, siejant šį įvykį su vakcinos poveikiu arba nepaminint svarbios informacijos, pavyzdžiui, kad moteris buvo nualpusi vos akimirką, o vėliau tęsė pokalbį su žurnalistais, kad ligi šiol seselė yra patyrusi padidintą reakciją į skausmą ir pati su vakcinos poveikiu savo būsenos nesieja, gali klaidinti interneto vartotojus ir sukelti nepagrįstą baimę.

  • Šaltiniai
  • Fainting (Syncope) after Vaccination; cdc.gov
  • CHI Memorial; facebook.com
  • Critical care nurse at CHI Memorial explains her fainting after COVID-19 vaccine; youtube.com
  • Fact check: Nurse fainting after COVID-19 vaccine not evidence of potential mass genocide; reuters.com
  • Nurse who fainted after vaccine has condition that causes her to pass out; apnews.com
  • Fact Check: Vaccine Reaction Did NOT Cause Nurse To Faint After COVID-19 Shot - Pain/Stress Triggered Vagal Nerve-Driven Fainting; leadstories.com