Kaip LRT laidoje „Laba diena, Lietuva“ teigė Laisvosios rinkos instituto ekspertė Indrė Genytė Pikčienė, toks naujų mokestinių iniciatyvų sąrašas parodo, koks chaotiškas Lietuvoje yra teisėkūros darbas, bandant surinkti reikiamą sumą priešrinkiminiams pažadams patenkinti.

Laisvosios rinkos institutas skaičiuoja valdžios naujametines dovanas

Kilmė

Gruodžio 10 dieną Laisvosios rinkos institutas savo „Facebook“ paskyroje pasidalino žinute, kurioje išvardytos visos naujos mokestinės iniciatyvos, kurios galimai nuguls ant Lietuvos gyventojų pečių nuo ateinančių metų. Kadangi Seimas 2020 metų biudžetą patvirtino tik antradienį, gruodžio 17 dieną, išvardytų mokesčių sąrašas negalėjo būti tikslus. Tačiau kai kurios iš šių iniciatyvų buvo atmestos dar prieš paskelbiant žinutę socialiniame tinkle.

Laisvosios rinkos institutas skaičiuoja valdžios kalėdines dovanas
Foto: Stopkadras

Papildyta 12.23: Gruodžio 17 dieną priėmus naują valstybės biudžetą Laisvosios rinkos institutas žinutę atnaujino, išvardydamas galutinai priimtus naujus mokesčius. DELFI nusprendė patikrinti, kurie iš Laisvosios rinkos instituto spėjimų iki paskelbiant naują valstybės biudžetą buvo priimti, o kurie, dėl vienokių ar kitokių priežasčių, atmesti.

Laisvosios rinkos institutas išvardijo visus naujus mokesčius
Foto: Stopkadras

Kas tiesa


Naujas automobilių mokestis – TIESA. Gruodžio 13 dieną, Seimas pritarė automobilių registracijos mokesčiui, nors dalies parlamentarų jis neįtikino. Užvirus aršiai diskusijai opozicijos atstovai negailėjo kritikos siūlymui mokėti automobilio mokestį kaskart atsiradus naujam jo savininkui. Seimo narė Gintarė Skaistė tokį mokestį pavadino keisčiausiu valdančiųjų sprendimu, Mykolas Majauskas tvirtino, jog šio mokesčio negalima laikyti automobilių taršos mokesčiu ir pagrindinė problema, kurią mokestis paskatintų spręsti, išliks. Tokiam mokesčiui nepritarė ir Ingrida Šimonytė, Seime teigusi, kad automobilių registracijos mokestis nėra paremtas nė vienu kitos valstybės sėkmingu pavyzdžiu. Nepaisant aršios kritikos, siūlymas priimti automobilių registracijos mokesčiui Seime sulaukė palaikymo. Už jį balsavo 51 parlamentaras, prieš – 36, o susilaikė 9 Seimo nariai.

Vis dėlto, šis mokestis netaps naujametine valdančiųjų dovana. Biudžeto ir finansų komitetui pritarus siūlymams mokesčio taikymą atidėti, automobilio registracijos mokestį transporto priemonių savininkai pradės mokėti tik nuo kitų metų liepos mėnesio.

Sovietmečio palikimo problema – ankštos daugiabučių kiemų aikštelės automobiliams

Nauji bankų mokesčiai – TIESA. Gruodžio 17 dienos svarstymu Seimo nariai priėmė įstatymo pataisas, numatančias, kad nuo kitų metų 2 mln. eurų viršijantis bankų pelnas bus apmokestinamas 20 proc. tarifu. Bankų pelnas buvo apmokestinamas ir iki šiol, tačiau iki dabar jam buvo taikomas 15 proc. mokesčio tarifas.

Nekilnojamojo turto mokesčio kartelės žeminimas – TIESA. Iki šiol nekilnojamojo turto mokestį turėjo mokėti visi NT savininkai, turėję daugiau nei 220 tūkst. eurų vertės būstą. Nuo ateinančių metų nekilnojamojo turto mokestį turės mokėti visi, kurių būsto vertė siekia 150 tūkst. eurų.

Didesni akcizai degalams ir žemės ūkyje naudojamam dyzelinui – TIESA. Prezidentas Gitanas Nausėda siūlė didinti akcizą žemės ūkyje naudojamam dyzelinui iki 146 eurų (dabar ūkininkai už dyzeliną moka 56 eurų akcizą). Biudžeto ir finansų komitetas šiam pasiūlymui nepritarė, bet vietoje jo sutiko didinti akcizą tik simboliškai, iki 60 eurų. Standartinis akcizo tarifas bešviniam benzinui didės 7,3 proc. – nuo 434,43 iki 466 eurų už 1 tūkst. litrų, gazoliui – 7,2 proc. nuo 347 iki 372 eurų už 1 tūkst. litrų. Skaičiuojama, kad dėl akcizų padidinimo litras benzino brangtų apie 4 centus.

Didesni akcizai tabakui – IŠ DALIES TIESA. Gruodžio 10 dienos Seimo posėdžio metu pritarta Akcizų įstatymo pakeitimams, pagal kuriuos nuo 2020 m. kovo 1 d. kaitinamojo tabako produktams bus taikomas 113,2 eurų akcizų tarifas už kilogramą tabako vietoje dabar iki vasario 29 dienos galiojančio 68,6 eurų akcizo. Šis akcizo didinimas bus taikomas tik tabako gaminiams, rūkomiems pasitelkiant specialius tam skirtus elektroninius įtaisus, todėl teigti, kad didės akcizas tabakui būtų netikslu.

Mergina su elektronine cigarete
Foto: Shutterstock

Didesni akcizai stipriam alkoholiui – TIESA. Nuo 2020-ųjų kovo numatoma 10,5 proc. didinti ir alkoholio akcizą – nuo 1.832 iki 2.025 eurų už hektolitrą. Dėl to pusė litro stipraus gėrimo vidutiniškai pabrangs apie 0,45 euro. Padidinus akcizą, valstybė papildomai gautų apie 10 mln. eurų.

Didesnis GPM tarifas daugiau uždirbantiesiems (32 proc.), kuris faktiškai panaikins Sodros „lubas“ – TIESA. Nuo ateinančių metų didės mokesčių progresyvumas. Iki šiol 84 vidutinius darbo užmokesčius siekiančios pajamos buvo apmokestinamos 27 proc. Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) tarifu, o nuo ateinančių metų šis tarifas kils penkiais procentiniais punktais – iki 32 proc.

Pelno mokesčio didinimas iki 20 proc. – IŠ DALIES TIESA. Gruodžio 10 dieną Seimas pritarė siūlymui didinti pelno mokestį bankams, tačiau kitų šis sprendimas nepalies. Tam pritarė 71 Seimo narys, prieš balsavo 9, o susilaikė 18 parlamentarų. 20 proc. tarifu (vietoje iki šiol buvusių 15 proc.) bus apmokestintas daugiau nei 2 mln. eurų siekiantis bankų pelnas.

Siaurinamas verslo liudijimų veiklų sąrašas ir brangstantys VL (dėl MMA) – TIESA. Vyriausybės nutarimu nuo kitų metų liepos mėnesio bus naikinami statybos, automobilių remonto ir auklių verslo liudijimai. Šias paslaugas teikiantys asmenys privalės įregistruoti individualią veiklą.

Didesni mokesčiai savarankiškai dirbantiesiems – IŠ DALIES TIESA. Nors tiesiogiai mokesčių našta savarankiškai dirbantiesiems nuo kitų metų nesikeis, mokesčius gali pakelti GPM tarifo daugiau uždirbantiesiems pasikeitimas. Jei savarankiškai dirbantis asmuo uždirbs 84 vidutinius darbo užmokesčius, jo pajamos bus apmokestinamos 32 proc. tarifu – penkiais procentiniais punktais daugiau nei pernai.

Didesni mokesčiai komandiruotpinigiams – IŠ DALIES TIESA. Pateikiama formuluotė gali būti klaidinanti. Iš tiesų, nuo kitų metų keisis minimalios mėnesinės algos dydis, nuo kurio komandiruotpinigiai yra neapmokestinami. Jei iki šiol komandiruotpinigiai nebuvo apmokestinami pasiekus 1,35 MMA koeficientą, tai nuo naujų metų šis koeficientas augs iki 1,65 minimalios algos. Dalis darbdavių įsitikinę, kad tai apsunkins jų vykdomą veiklą, baiminamasi, kad smulkesnės įmonės tokio spaudimo gali neatlaikyti, nes brangs darbuotojo darbo vietos išlaikymas.

Foto: A.Stackevič nuotr.

Didesni mokesčiai lošimo įmonėms – TIESA. Nuo 2020 m. sausio 1 d. Lietuvoje 3 procentiniais punktais didinami loterijų ir lošimų mokesčio tarifai. Bingo, totalizatorių, lažybų organizatoriams bus taikomas 18 proc. (dabar – 15 proc.) mokesčio tarifas, o nuotolinių lošimų organizatoriams – 13 proc. (vietoj dabartinio 10 proc.) mokesčio tarifas. Vadinasi, bingo, totalizatorių ir lažybų organizatoriai nuo kitų metų mokės 18 proc., o nuotolinių lošimų organizatoriai – 13 proc. sumos, gautos iš lošėjų statomų sumų, atėmus jiems faktiškai išmokėtų laimėjimų sumą. Taip pat bus taikomas didesnis fiksuotas mokesčių dydis už kiekvieną leidime atidaryti automatų, bingo salonus, lošimo namus (kazino) nurodytą lošimo aparatą. Šie pakeitimai įsigalios nuo ateinančių metų sausio 1 dienos, jeigu jiems įvertinęs pritars prezidentas Gitanas Nausėda.

Melas


Prekybos mokestis – NETIESA. Gruodžio 9 dieną, siūlymas įvesti stambios prekybos mokestį, kurį turėtų mokėti kiekviena didesnę nei 2 mln. eurų apyvartą (be PVM) per mėnesį gaunanti įmonė, Seimo Ekonomikos komiteto buvo grąžinta pasiūlymo iniciatoriams. Biudžeto ir finansų komitetas taip pat nepritarė šiam siūlymui ir nusprendė „imti pertrauką“. Tai reiškia, kad nuo Naujųjų stambios prekybos mokestis tikrai nebus įvestas.

Didesni žemės mokesčiai – NETIESA. Lapkričio 20 dieną Biudžeto ir finansų komiteto posėdžio metu nuspręsta žemės mokesčio nedidinti. Pasiūlymas keisti koeficientą atmestas, argumentuojant tuo, kad žemės mokesčiai pastaraisiais metais ir taip sparčiai kilo, be to, kiekviena savivaldybė pati planuoja savo metinį biudžetą ir mokesčio pakeitimas sutrukdytų savivaldybėms vykdyti savo įsipareigojimus gyventojams.

Didesnis GPM dividendams ir kapitalo prieaugiui – NETIESA. Seimo Biudžeto ir finansų komitetas prezidentūros siūlymą didinti GPM dividendams ir kapitalui nusprendė su Vyriausybe svarstyti vėliau ir nubalsavo už pertrauką, kurios metu šis klausimas Seime nebus svarstomas.

Didesni GPM autorinėms pajamoms, gautoms ne iš darbdavio – honorarams, azartinių lošimų laimėjimams, dovanoms, prizams ne iš darbdavio ir kt. – NETIESA. Seimo Biudžeto ir finansų komitetas prezidentūros siūlymą didinti GPM dividendams ir kapitalui nusprendė su Vyriausybe svarstyti vėliau ir nubalsavo už pertrauką, kurios metu šis klausimas Seime nebus svarstomas.

Didesni mokesčiai mažiau uždirbantiesiems – NPD augimo lėtinimas (-120 eurų mokestinės naudos jau kitąmet) arba taikymo siaurinimas – IŠ DALIES MELAS. Nors valdantieji siekė kasmet neapmokestinamą pajamų dydį (NPD) kelti po 100 eurų, buvo pripažinta, kad šis tikslas buvo per daug ambicingas. Seime pritarta NPD didinti po 50 eurų. Kitąmet jis sieks 350 eurų. Taigi, NPD augimas lėtėja, tačiau net ir pakėlus šį dydį 50 eurų vietoje planuoto 100 eurų iki 2 vidutinių darbo užmokesčių uždirbančių asmenų pajamos augs vidutiniškai 10 eurų.

  • Šaltiniai
  • 2019-12-09 Biudžeto ir finansų komiteto posėdis
  • 2019-12-09 Ekonomikos komiteto posėdis
  • 2019-12-10 Seimo rytinis posėdis Nr. 362
  • 2019-12-13 Seimo nenumatytas posėdis Nr. 366
  • 2019-11-20 Biudžeto ir finansų komiteto posėdis
  • 2019-12-17 Seimo rytinis posėdis Nr. 367
  • 2019-12-17 Seimo vakarinis posėdis Nr. 368