Toliau – apie septyneriopą aviečių naudą sveikatai ir paprastus jų panaudojimo būdus gaminant įvairius valgius bei užkandžius, kuriems tiks ne tiks šviežios, bet ir šaldytos uogos.

Daugybė maisto medžiagų

Kaip rašoma portale „Health“, puodelyje aviečių yra net 50 proc. minimalios vitamino C paros normos, o šis vitaminas, kaip žinia, stiprina imuninę sistemą, gerina odos būklę ir lengvina kolageno gamybą. Avietėse yra ir mangano bei vitamino K. Ir vienas, ir kitas atlieka svarbų vaidmenį užtikrinant tinkamą kaulų būklę. Šiose uogose yra ir vitamino E, B grupės vitaminų, magnio, vario, geležies bei kalio. Šių elementų kiekiai mažesni, bet tikrai nėra nereikšmingi.

Mažai cukraus

Kitaip nei daugelis vaisių ir uogų, avietės išsiskiria visai nedideliu cukraus kiekiu. Palyginimo dėlei galima paminėti, kad puodelyje šviežių aviečių yra vos 5 gramai cukraus, o vienas vidutinio dydžio obuolys turi maždaug 20 gramų šio elemento. Dėl šios priežasties avietes rekomenduojama rinktis su maistu gaunamo cukraus kiekį sumažinti siekiantiems saldumynų mėgėjams.

Avietės
Foto: Shutterstock


Gausu senėjimo procesus lėtinančių antioksidantų

Avietės – tai tikros antioksidantų jėgainės, o antioksidantai – tai sveikatai naudingi junginiai, siejami su mažesne širdies ligų, vėžio, diabeto ir nutukimo rizika. Avietėse esantys antioksidantai taip pat mažina uždegiminius procesus, dėl kurių spartėja senėjimo procesai. Natūralios šiose uogose esančios apsauginės medžiagos siejamos ir su efektyvesniu DNR atsikūrimu, ir su artritinį skausmą sukeliančių fermentų blokavimu.

Gali užkirsti kelią vėžiui

Avietėse esantys antioksidantai ir su uždegimais kovojantys junginiai yra siejami su apsauga prieš vėžį, kadangi mažina vėžinių ląstelių gamybos apimtį. Kaip teigiama kai kurių tyrimų išvadose, avietėse esančios maistingosios fitomedžiagos, kaip antai elagitaninai, faktiškai gali padėti nužudyti vėžines ląsteles, sukeldamos apoptozę – užprogramuotą, reguliuojamą ląstelės ir jos komponentų žūtį degradacijos būdu.

Gausu skaidulų

Puodelyje aviečių yra net 8 gramai maistinių skaidulų, o tai prilygsta trečdaliui minimalios paros normos. Dėl didelio skaidulų kiekio ir todėl, kad organizmas nesugeba suvirškinti ir absorbuoti skaidulų, sumažėja uogose esančių angliavandenių kiekis – iki 7 gramų puodelyje aviečių. Skaidulos teikia sotumo jausmą, lėtina virškinimą (taigi, mažina neigiamą kraujo cukraus efektą) ir užtikrina virškinimo proceso sklandumą. Avietėse esančios skaidulos prisideda prie gerųjų žarnyno bakterijų vešėjimo, o pastarosios siejamos su stipresne imunine sistema ir geresne nuotaika.

Avietės
Foto: Shutterstock


Gali užkirsti kelią diabetui

Ilinojaus technologijų institute atlikto tyrimo iniciatoriai subūrė 32 suaugusiuosius, kurių amžius svyravo nuo 20-ies iki 60-ies metų, ir atsitiktine tvarka skyrė kiekvienam konkrečios rūšies pusryčius. Iš viso tų rūšių buvo trys. Visi valgiai buvo panašūs tiek savo kaloringumu, tiek maistinių makromedžiagų sudėtimi, bet skyrėsi gaminant panaudotu šaldytų raudonųjų aviečių kiekiu. Vienų pusryčių patiekaluose apskritai nebuvo aviečių, kitų buvo vienas puodelis, o trečių – du puodeliai.

Mokslininkai išsiaiškino, kad dėl aviečių vartojimo diabeto rizikos grupei priskiriamų asmenų organizme sumažėjo insulino, būtino kraujo cukraus lygiui kontroliuoti. Tiems, kuriems tekdavo suvartoti po du puodelius aviečių, nustatyta cukraus koncentracija kraujyje buvo mažesnė, palyginti su tais, kurie suvartodavo po vieną puodelį.

Gerina galvos smegenų veiklą ir atmintį

Avietės padeda sukovoti su oksidaciniu stresu, iš esmės įvykstančiu dėl ląstelėms kenkiančių laisvųjų radikalų gamybos ir organizmo gebėjimo eliminuoti jų dažomą žalą disbalanso. Kadangi oksidacinis stresas priskiriamas tokius susirgimus kaip Alzheimerio ir Parkinsono ligos lemiantiems veiksniams, avietės laikytinos galvos smegenų funkciją ypač veiksmingai palaikančiu produktu. Uogose esantys flavonoidai, kaip paaiškėjo, gali pagerinti koordinaciją, atmintį ir nuotaiką. Avietės padeda atsikratyti toksiškų baltymų, siejamų su smegenų disfunkcija, ir taip padeda palaikyti normalią šio organo veiklą.

Kaip savo mitybos racioną papildyti avietėmis

Avietės ne tik pagardina, bet ir papuošia begalę valgių, be to, puikiai dera tiek su saldžių, tiek su aštrių patiekalų ingredientais. Šių uogų galima įberti į avižinę koše arba pernakt brinkintus avižinius dribsnius, šviežių daržovių salotas, iš neskaidytų grūdų pagamintą garnyrą ir desertus. Šiek tiek sutrintas avietes galima pateikti kaip padažą prie blynų, pagamintų vos iš dviejų ingredientų – bananų ir kiaušinių, taip pat prie ant grotelių keptos žuvies arba daržovių. Šaldytas avietes galima naudoti gaminant tirštuosius kokteilius arba atitirpinti ir vartoti kaip šviežias.

Uogų desertas
Foto: Shutterstock

Šaldytas avietes galima pašildyti ant silpnos ugnies kartu su tarkuotu imbieru bei cinamonu (galima įlašinti ir klevų sirupo) ir naudoti kaip ingredientą trupinių pyragams, apibarstytiems avižinių dribsnių trupiniais, kapotais riešutais, kokosų drožlėmis arba tarkuotu šokoladu. Šaldytas, atitirpintas arba šviežias avietes galima vartoti ir kaip užkandžius kartu su riešutais, moliūgų sėklomis arba keliomis juodojo šokolado plytelėmis. Šios uogos dera ir su riešutų sviestu bei prieskoniai pagardinta tahiniu vadinama sezamų pasta.